“Sunt un brand, dar nu in mod constient. Adica nu am facut nimic special pentru a ajunge aici. Faptul ca scriu carti, ca apar la televiziune este o extensie a mea care nu sunt eu”, a precizat celebrul consultant de brand, care si-a construit imaginea de-a lungul timpului pe un papion, asortat cu o pereche de ochelari. ”Nevasta-mea m-a convins sa port papion, iar ochelarii astia pur si simplu imi plac. Prin urmare, asa-zisul brand Wally Olins s-a dezvoltat pe cont propriu”, marturiseste Olins.
Wally Olins, cel mai cunoscut creator de branduri din lume, a venit pentru a patra oara la Bucuresti, pentru a lansa editia in limba romana a cartii sale, “Despre brand” (“On Brand”s), aparuta la Editura comunicare.ro, in traducerea lui Stefan Liute.
Cu ocazia lansarii de la Libraria Carturesti, Olins a sustinut un adevarat curs despre branduri, pledand pentru o pozitionare echilibrata fata de brand: “brandurile nu sunt nici rele, nici bune, ele exista”, incercand sa anuleze ecuatia draga curentului anticonsumerist “brand = globalizare = manipulare = rau”.
Olins a mai spus ca s-a apucat sa scrie “Despre brand” dupa ce a citit cartea “No Logo” a lui Naomi Klein (carte aparuta in limba romana la aceeasi editura). “O porcarie de la un capat la altul”, este parerea lui Olins despre cartea considerata “biblia miscarilor contestatare”. Olins sustine ca brandurile nu sunt nici bune, nici rele, dar ca isi datoreaza existenta consumatorilor. “Daca noua nu ne-ar placea sa consumam branduri, ele nu ar exista”.
In acest context, Olins s-a referit la Casa Poporului, care este clar un brand al Romaniei. “Daca spun ca vin la Bucuresti, 20% din oameni vor crede ca plec in Ungaria, 20% se vor intreba de ce merg acolo, iar restul vor spune: «Uau, o sa vezi Palatul ala fabulos!»” Intrebat daca ar fi potrivit ca actualul Palat al Parlamentului sa fie inclus in brandul de tara, Wally Olins a raspuns: “Aceasta cladire exista. Nu puteti si nici nu trebuie s-o distrugeti. Este o parte din istoria voastra, este o parte din ceea ce sunteti, trebuie s-o folositi, nu e o solutie sa o ignorati. Casa Poporului nu face parte din brandul national, dar e a voastra si de aceea trebuie sa va puneti imaginatia la contributie pentru a face ceva interesant cu acest simbol”.
Pentru un milion de euro pe an si in anumite conditii, Wally Olins, profetul brandingului, ar accepta sa se ocupe de construirea imaginii Romaniei.
Olins a refuzat sa precizeze care ar fi valorile pe care ar insista daca ar brendui Romania: “Nu va pot spune asta dupa ce am venit in Romania de cateva ori”. In schimb, a spus ca exista cel putin trei elemente pe care trebuie insistat: cultura, gimnastica si masina Logan, aceasta din urma fiind o dovada a succesului transformarii unei marci cu traditie romaneasca, Dacia, intr-o marca europeana. “Nu e un joc”, a atras atentia Olins, spunand ca primul pas care trebuie facut in procesul de branding este ca Guvernul sa vorbeasca cu el. “Trebuie sa fie contactati oamenii care stiu ce sa faca. Iar in toata lumea sunt patru sau cinci oameni care stiu despre ce e vorba. Eu sunt unul dintre ei. Deci le sugerez sa vorbeasca cu mine”, a spus Olins, adaugand ca ar accepta o astfel de propunere daca ar fi respectate anumite conditii: “As accepta daca ar fi foarte clar cui ar trebui sa-i dau socoteala. As accepta daca atunci cand se schimba guvernul nu ar trebui sa incetez colaborarea. As accepta daca toata lumea ar intelege ca e nevoie de rabdare”, a accentuat Olins. “As avea nevoie de o echipa. As avea nevoie de romani in echipa. Ar trebui sa ne adresam oamenilor din tara si oamenilor din afara ei. Trebuie sa ne concentram asupra valorilor Romaniei si totodata sa avem clare in minte obiectivele. Iar acestea ar fi dezvoltarea turismului, cresterea investitiilor straine, cresterea exportului de brand si cresterea influentei”.
Acesta spune si ca trebuie sa se inteleaga ca un brand de tara nu este numai despre imaginea unei tari, ci si despre realitatea acesteia: “Tara s-a schimbat, perceptia asupra ei trebuie sa se schimbe”. Olins este de parere ca lucrurile se vor schimba oricum, fie ca va exista un brand de tara, fie ca nu. Dar, daca “o faci intr-un mod coerent, va fi mai bine si mai usor. Daca nu, lucrurile se vor misca mai lent. Nu o sa castigati atat de mult cat puteti. In loc sa fiti numarul 5, o sa fiti 25. Romania are oameni inteligenti. Are o buna arie turistica. Investitiile straine vor fi”, dar toate acestea nu se vor intampla controlat. Olins a dat exemplul Spaniei, care a reusit sa-si creeze o imagine foarte buna, in conditiile in care “acolo exista separatistii basci, Catalonia vrea sa se desparta, iar Galitia nu vrea sa se integreze. Romania nu are problemele Spaniei”.
Wally Olins s-a referit si la problemele de imagine ale Uniunii Europene. “UE trece printr-o perioada dificila. UE nu stie unde se afla. Brandul UE este ineficient in acest moment, pentru ca nu se stie ce e acolo. Cand erau sase tari in UE, mai mergea. Acum sunt prea multe pareri contrarii. Sunt tari in UE care considera dificil sa lucreze impreuna cu altele, tot din UE. Fiecare din ele are un puternic sentiment national. Pozitia Romaniei nu este asemanatoare cu a nimanui altcuiva. Ce face pozitia Romaniei sa fie atat de diferita? Faptul ca este un membru foarte recent. Atentia va fi asupra ei si asupra modului in care va evolua.”