Expoziția “Róbert Köteles Solo Show” aduce în atenția publicului bucureștean un nume important al artei plastice românești, format în mediul artistic timișorean.
Reprezentant al unei picturi numite de obicei
nonfigurative, Róbert Köteles este cunoscut pentru formulele complexe abstractizante și pentru un stil aparte de a provoca receptorul să se debaraseze de stereotipiile culturii vizuale și să experimenteze lumea prin propriile trăiri și percepții. Pentru că, explică artistul, „Semnele pe care le pictez ar fi ca niște semne de trăit, mai degrabă, nu de înțeles. […] Pictura e o unealtă pentru a vizualiza gândurile, ideile. Dacă aș
descrie o lucrare în cuvinte, nu ai înțelege sau ți-ai imagina cu totul altceva decât dacă ai vedea-o. Lucrarea e opinia mea. Arta, în sine, este o unealtă. Apelezi la tehnică, la idei, la lucruri despre care ai fost învățat până la un punct, dar vine momentul digerării tale și, de acolo, trebuie să apară ceva numai al tău. Nu este despre a fi bun sau rău, ci despre a avea un scop. De a încerca, de a compune, de a formula, de a vedea, de a te descoperi. E un fel de adăugare la ceea ce este, dar nu într-un sens de suprapunere sau surplus, ci de lăsare în urmă a unui lucru trăit și atent gândit numai de tine. Iar această artă, imagine sau produs final m-aș bucura să poată fi conectată/conectabilă,
dar pentru a deschide mintea”.
Imaginea, ca traseu în timp
Identitatea artistului Róbert Köteles a fost conturată, în ultimii 20 de ani, de elemente precum recurența tematică, vizualitatea în serie, tendința abstractizării, imaginea ca traseu prin timp și producția imaginii ca experiență în lume. „Róbert Köteles nu doar adaugă, strat cu strat, ci dă la o parte, elimină descrierea figurii, păstrând jocul pe terenul suprafeței picturii. Tehnicile clasice devin chiar subiectele de cercetare și fabricare ale imaginii lui – pasta este umbra, incizia este desen, geometria este figura. Róbert Köteles este un martor al propriilor individuări realizate prin interogarea permanentă a legilor și instrumentelor vechi ale picturii”, scrie curatorul expoziției Silviu Pădurariu.
Expoziția este deschisă la Arcub până pe 14 ianuarie 2018