19.7 C
București
vineri, 27 septembrie 2024
AcasăSpecialRevoluţia taxei de înmatriculare

Revoluţia taxei de înmatriculare

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene dă dreptate unui sibian care a cerut restituirea taxei de primă înmatriculare.

Persoanele care se vor adresa justiţiei solicitând restituirea taxei de primă înmatriculare la autovehicule importate din alte ţări vor avea câştig de cauză, după ce ieri Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJCE) a dat dreptate unui român ce a solicitat restituirea taxei. Un cetăţean român a cumpărat din Germania în iulie 2008 un autovehicul de ocazie, standard Euro 2, fabricat în 1997 în această ţară şi înmatriculat tot atunci, pentru care a fost nevoit să achite o taxă de primă înmatriculare de 2.200 de euro. Taxa plătită de sibian a reprezentat la momentul achiziţiei o treime din valoarea cumpărării, respectiv 6.600 de euro.

Second-hand-urile româneşti, protejate de taxe

Ioan Tatu s-a adresat Tribunalului din Sibiu solicitând de la statul român şi de la Ministerul Finanţelor restituirea taxei, pe motiv că a fost discriminat şi că taxa ar fi contrară dreptului UE. Argumentul sibianului a fost că taxa se aplică doar vehiculelor importate din afara graniţelor nu şi celor second-hand comercializate în România. Într-adevăr, potrivit OUG 50/2008 prin care se introduce taxa, aceasta se plăteşte doar la prima înmatriculare în România.Pentru a putea pronunţa o hotărâre, instanţa sibiană a adresat CJCE întrebări privitoare la cauză. Răspunsul primit dă dreptate sibianului. „Curtea constată că reglementarea română are ca efect faptul că vehiculele de ocazie importate şi caracterizate printr-o vechime şi uzură importante sunt supuse (…) unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piaţă, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională a vehiculelor de ocazie nu sunt în nici un fel grevate de o astfel de sarcină fiscală”, arată judecătorii CJCE. Dreptul Uniunii se opune ca un stat membru să instituie o taxă de poluare cu ocazia primei înmatriculări a unui vehicul dacă „descurajează punerea în circulaţie, în statul membru menţionat, a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi uzură de pe piaţa naţională”.

Decizia CJCE nu priveşte strict cetăţeanul nemulţumit din Sibiu. „Această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanţe naţionale care sunt sesizate cu o problemă similară”, arată biroul de presă al CJCE.

Controverse europene

În urmă cu trei luni, în ianuarie 2011, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, anunţa triumfalist că taxa de poluare e legală. Anunţul se baza pe o concluzie a avocatului general al CJCE, Eleanor Sharpston, referitor tocmai la procesul de la Sibiu.

„Există o mulţime de procese în care este contestată taxa auto. Îi anunţ pe cei care susţin că taxa este nelegală că lucrurile nu stau aşa. Concluziile la care a ajuns avocatul general arată că taxa respecta legislaţia europeană. Aşteptăm acum şi hotărârea Curţii Europene de Justiţie pe acest subiect”, spunea Borbely. Într-adevăr, avocatul general a considerat că taxa ar fi foarte legală însă, în final, CJCE a avut altă părere.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Europa League: FCSB victorie spectaculoasă cu FC RFS 4-1

FCSB a învins echipa letonă RFS cu scorul de 4-1 (2-1), joi seara, pe Arena Naţională din Bucureşti, în prima etapă din noul format...
Ultima oră
Pe aceeași temă