Ieri, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (ANCD) a evaluat un conflict in premiera in Romania, care trimite la razboiul iconodulilor cu iconoclastii din primele secole crestine.
Conflictul a adus fata in fata asociatiile civice cele mai active din Romania si o serie de personalitati ale spatiului public actual, care considera prezenta simbolurilor religioase in scoli si in alte institutii ale statului o imixtiune in egalitatea sanselor si neutralitatea pe care ar trebui s-o asigure statul laic. De cealalta parte, Patriarhia a mobilizat o masa considerabila de iconoduli, care a lansat – prin vocea asociatiei Civic Media – o contraofensiva puternica impotriva iconoclastilor, considerand actiunea acestora din urma o jignire a sentimentelor religioase ale romanilor, in proportie de 87% ortodocsi, care s-ar simti ei insisi discriminati de absenta icoanelor din spatiile publice. Deocamdata, CNCD a dat castig de cauza iconodulilor majoritari: icoanele vor ramane pe peretii scolilor publice din Romania.
Ineditul razboi al icoanelor din spatiile publice romanesti a inceput practic in august anul acesta, cand profesorul de folozofie Emil Moise, din Buzau, a depus o plangere la CNCD impotriva prezentei unor simboluri religioase in unitatile de invatamant romanesc: „Este vorba despre drepturile fetitei mele. Consider ca prin afisarea simbolurilor religioase pe peretii institutiilor publice de invatamant sunt afectate dreptul la libertatea de gandire, constiinta, religie si dreptul la egalitate de sanse in educatie. Poti sa ai o icoana, dar nu sa-mi dai cu ea in cap”. Imediat dupa reclamatia profesorului din Buzau la CNCD, s-au solidarizat cu initiativa sa cele mai active asociatii civice din Romania si personalitati prestigioase ale spatiului laic, care au trimis o scrisoare deschisa Colegiului CNCD, considerand ca neutralitatea confesionala a institutiilor publice de invatamant reprezinta o conditie absolut necesara pentru crearea unui mediu scolar nediscriminatoriu, tolerant, cu risc minim de aparitie a tensiunilor religioase, interconfesionale. In viziunea iconoclastilor, prezenta simbolurilor religioase pe peretii scolilor publice ar reprezenta o discriminare fata de elevii si profesorii care sunt de alte convingeri religioase si ar fi incompatibila cu un mediu educational pluralist si neutru, pe care statul este obligat sa-l asigure in scolile publice.
Desi a venit cu oarece intarziere, reactia iconodulilor este masiva si coplesitoare prin proportii. Asociatia Civic Media, sustinuta de Patriarhia Romana, a lansat manifestul „Salvati Icoanele Copiilor” si a coagulat o larga „Coalitie pentru respectarea sentimentului religios”, care include o plaja foarte eterogena de asociatii, dar si o serie de nume grele, oameni de cultura, academicieni, scriitori, artisti, ziaristi etc.
Dupa panoramarea modului cum au rezolvat conflicte similare alte tari democratice, iconodulii considera ca absenta icoanelor din spatiile publice i-ar discrimina pe cei 18.806.428 de crestini ortodocsi din Romania: „Noi, semnatarii acestei petitii, in numele nostru si in vederea protectiei copiilor Romaniei de agresiunile anticrestine ale unui grup ultraminoritar extremist, sustinem respectarea drepturilor noastre si ale copiilor nostri, inclusiv prin pastrarea simbolurilor religioase in scolile romanesti”. Petitia a fost trimisa CNCD si Guvernului Romaniei.