Privatizarea companiei nationale de transport aerian Tarom va incepe, in perioada imediat urmatoare, prin listarea la bursa a unui pachet minoritar de actiuni, varianta propusa de Ministerul Transporturilor fiind lansarea unei oferte publice secundare de vanzare pentru 5% din titluri.
Propunerea de listare a 5% din actiunile Tarom, ca o prima etapa a procesului de privatizare, a fost inclusa in strategia de vanzare a companiei, care va fi prezentata Guvernului spre aprobare, au declarat surse din ministerul de resort, citate de Mediafax. "Varianta propusa Executivului de Ministerul Transporturilor este ca privatizarea Tarom sa inceapa in perioada imediat urmatoare, printr-o oferta publica secundara de vanzare a 5% din actiuni, iar decizia apartine Guvernului", au afirmat sursele citate.
Restrictiile, eliminate
Premierul Calin Popescu Tariceanu a criticat, in luna iulie, modul in care Tarom isi desfasoara activitatea, aratand ca aceasta companie dovedeste ca o intreprindere de stat lucreaza mai prost decat o firma privata si ca singura solutie este asocierea cu un operator privat.
La trei saptamani dupa aceasta declaratie, Guvernul a aprobat un proiect de lege prin care a eliminat restrictiile referitoare la privatizarea Tarom si a decis ca investitorii straini nu vor mai fi limitati la cumpararea unui pachet de actiuni de cel mult 49% din capitalul social al companiei, in cazul privatizarii, iar statul nu va mai trebui sa detina o participatie de minimum 33,4% din titluri.
Legislatia in vigoare atunci prevedea ca, in cazul privatizarii Tarom, persoanele fizice si juridice de alta cetatenie, respectiv nationalitate decat cea romana nu pot detine un numar de actiuni mai mare de 49% din capitalul social al companiei sau al societatilor comerciale romane care au calitatea de actionari ai Tarom.
Un alt articol stabilea ca in cazul privatizarii companiei participarea statului nu se va diminua sub limita de 33,4% din pachetul de actiuni si instituie obligatia ca 5% din actiuni sa fie vandute numai angajatilor cetateni romani, iar cel putin jumatate dintre membrii consiliului de administratie sa fie cetateni romani.
Guvernul a mai decis ca Tarom va avea printre administratori o firma romana sau straina, desemnata prin licitatie organizata de Ministerul Transporturilor, pe perioada de restructurare si pregatire a companiei pentru privatizare.
In proiectul de lege aprobat de Guvern se arata ca Executivul va stabili strategia de privatizare a Tarom si modul de tranzactionare a actiunilor "atunci cand va fi cazul".
Tentativa de vanzare in 2000, esuata
O prima incercare de privatizare a companiei a avut loc in anul 2000, dar a esuat in lipsa ofertantilor. Ulterior, Ministerul Transporturilor a anuntat ca privatizarea Tarom va fi conditionata de reducerea pierderilor si de transformarea companiei intr-o societate atractiva pentru investitori.
Programul de restructurare a operatorului a inceput in urma cu sase ani si a vizat reducerea nivelului pierderilor, de 60 milioane dolari.
» Flota de 18 aeronave
Compania estimeaza pentru acest an o crestere de 6,5% a veniturilor totale, la 1,04 miliarde lei, si o majorare cu 5,6% a veniturilor din exploatare, la 890,2 milioane lei. Profitul brut estimat pentru acest an este de 5,97 milioane lei, in crestere cu 95% fata de rezultatul consemnat anul trecut. Operatorul national de transport aerian isi extinde flota in acest an prin achizitia a doua avioane Airbus A318 cu 100 de locuri, urmand ca anul viitor sa fie receptionate doua aeronave similare, in urma unui contract incheiat in anul 2004. Tarom detine o flota compusa din 18 aeronave, respectiv doua aparate tip Airbus 310-325, cinci Boeing 737-300, patru Boeing 737-700 si sapte ATR 4.