Iniţial considerat munca unuia dintre imitatorii lui Leonardo DaVinci, tabloul „Salvator Mundi” a fost vândut, în 1956 pentru o sumă infimă: 45 de lire. La o privire mai atentă, însă, specialiştii au descoperit detalii care atestau faptul că acesta a fost pictat de însuşi marele maestru.
Indiciul cheie a fost sfera de sticlă pe care Hristos o ţine în mână. Leonardo avea mulţi imitatori în Milanul secolului al 16-lea, dar eforturile lor nu se puteau compara cu măiestria marelui pictor. Globul de sticlă este pictat fără cusur, prea detaliat pentru a fi munca unuia dintre discipolii lui DaVinci. Leonardo era obsedat de transparenţă şi de cum să surprindă misterele luminii cu pensula – exact provocările oferite de pictarea unui glob de sticlă. Sfera în sine, o imagine a lumii sau a cosmosului, duce cu gândul la cercetările ştiinţifice pe care le făcea DaVinci.
Aceste detalii tipic DaVinciene au transformat o pictură nedorită vândută în trecut pentru o sumă de nimic într-o pictură originală cu o valoare estimată la 120 de milioane de lire sterline. A fost restaurată recent şi urmează să facă parte dintr-o expoziţie dedicată lui Leonardo DaVinci. Specialiştii cred că lucrarea este legată de celebra pictură „Cina cea de Taină” datorită modului în care Hristos este pictat.
Potrivit specialiştilor, numărul de lucrări pierdute ale lui Leonardo este aproape egal cu cel al picturilor sale cunoscute. „Leda şi lebăda”, un nud provocator, a fost probabil distrus de un membru religios al familiei regale franceze. „Bătălia de la Anghiari” a fost ascunsă sau distrusă din ordinul familiei Medici. O altă lucrare pierdută este un nud după Mona Lisa, „Mona Varna”. Tabloul „Salvator Mundi” era menţionat în documentele din secolul 17, dar era considerat una din lucrările pierdute.