Vicepremierul Gabriel Oprea are putere cît doi miniştri la un loc: printr-o decizie a premierului Victor Ponta, Oprea trebuie să avizeze „documentele emise de ministerele şi instituţiile cu atribuţii în domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale”. Practic, orice decizie majoră luată la Interne sau Apărare trebuie să conţină parafa lui Oprea. Mutarea e menită să-l facă pe vicepremier, de facto, ministru şi la Apărare, pe lîngă portofoliul Internelor pe care Oprea îl deţine deja.
În 2014, Oprea coordonează şi, mai ales, avizează
Decizia 79 din 10 martie 2014 a premierului Victor Ponta hotărăşte care sînt atribuţiile vicepremierului Gabriel Oprea. Conform articolului 1 al acestei decizii, Oprea „coordonează activităţile din domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale”. Atenţie, însă, există şi o completare a acestei prevederi: „calitate în care va aviza documentele emise de ministerele şi instituţiile cu atribuţii în respectivele domenii”. Articolul 2 al deciziei 79 menţionează că, în acelaşi timp, „Decizia prim-ministrului nr. 20/2013 (…) se abrogă”.
În 2013, Oprea doar coordona
Ce conţine decizia 20 din 2013 a aceluiaşi premier Victor Ponta? Era tot o decizie de stabilire a atribuţiilor vicepremierului Gabriel Oprea. Care Oprea, la acea dată (ianuarie 2013), nu deţinea şi portofoliul Internelor. Decizia 20 conţinea un „articol unic”, care prevedea că Oprea „coordonează activităţile din domeniile apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale”. Atît. Aşadar, în ianuarie 2013, vicepremierul Gabriel Oprea se ocupa numai cu coordonarea unor domenii, fără însă a se preciza în ce anume consta această coordonare şi ce putere reală avea vicepremierul asupra domeniilor coordonate. Un an mai tîrziu, în martie 2014, Oprea primea şi dreptul de a aviza documentele emise de ministerele şi instituţiile cu atribuţii în respectivele domenii.
Dacă Oprea nu avizează, Duşa nu contează
În Guvern, de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională se ocupă Ministerul de Interne şi Ministerul Apărării. Cum Oprea este şi ministru de Interne, îşi va aviza propriile documente (ceea ce ar fi făcut oricum, ca ministru). Însă, cînd vine vorba de Ministerul Apărării, Oprea devine mai ministru decît Mircea Duşa, deţinătorul portofoliului Apărării. Practic, de pe 10 martie, orice document emis de Ministerul Apărării trebuie să conţină avizul lui Gabriel Oprea. Lipsa avizului face ca un document să nu existe, de drept, prin decizie a premierului. Cîţiva foşti miniştri consultaţi de România liberă au arătat că avizul funcţionează ca un drept de veto al vicepremierului Oprea în activitatea unei instituţii: fără aviz, un document ministerial nici nu ajunge pe masa Guvernului. Cu ale cuvinte, vicepremierul Oprea devine un filtru între ministrul Duşa, de exemplu, şi premierul Ponta.
Ce se întîmplă cu SRI, SIE şi STS?
Este neclar ce alte instituţii în afară de Ministerul de Interne şi cel al Apărării mai sînt vizate de avizarea lui Gabriel Oprea. Serviciile secrete (SRI, SIE şi STS) se ocupă de siguranţă naţională, dar acestea nu au subordonare guvernamentală, fiind supuse controlului parlamentar (SIE şi SRI), respectiv CSAT (STS). Va fi nevoie ca documente ale acestor servicii să fie avizate de vicepremierul Gabriel Oprea? Deocamdată, nu există alte precizări ale Executivului.