21.1 C
București
luni, 1 iulie 2024
AcasăSpecialParcul Izvor ingroapa Vama Veche

Parcul Izvor ingroapa Vama Veche

» Daca editia de anul acesta a Stufstock a strans doar cateva mii de spectatori in Vama Veche, Tuborg Green Festival din Parcul Izvor a adunat 30.000.

» Ambele evenimente au fost gratuite. Insa, in vreme ce festivalul din Vama a adus doar nume din rock-ul autohton, cel din Bucuresti a venit cu nume ca Guano Apes, Chicano, The Crystal Method.

 

Stufstock e un festival care strange formatiile romanesti de rock pe o plaja din fostul sat pescaresc Vama Veche. A inceput acum sapte ani ca manifest pentru salvarea plajei de la transformarea intr-o statiune cu hoteluri si discoteci. Nostalgicii spun ca a esuat. De-a lungul timpului, tocmai festivalul a pus umarul la schimbare, prin hoardele de oameni pe care i-a adus si care au transformat satul intr-un fel de cartier de petrecere bucurestean. Acum a ajuns manifest de salvare a "muzicii bune", care incepe sa se amestece pe terasele de pe plaja cu ultimele inovatii din cluburile constantene. Insa si acest manifest e sub semnul intrebarii. Anul asta a fost aproape sa nu se mai tina. Iar pentru public, Stufstock-ul a ajuns un eveniment de sezon in statiunea estivala de la granita cu Bulgaria. Nu au venit mai multi oameni decat intr-un weekend obisnuit de vara si multi au preferat sa bea si sa danseze pe terase, uneori chiar pe melodiile inregistrate ale trupelor care au cantat live pe scena.

"…da-i cu rock-u’!"
Se canta pe doua scene. Pe cea mare sunt formatiile cunoscute – Luna Amara, Celelalte Cuvinte, ZOB, Kumm, Timpuri Noi. Publicul clatina din cap, danseaza cu miscari smucite si topaie cu mainile sus. La cele mai indragite melodii se formeaza ici-colo cate un cerc in care oamenii sar si se trantesc prieteneste, cu toata puterea, unii in altii. In timp ce canta punkerii de la E.M.I.L., publicul se desparte in doua grupuri cu un culoar intre ele, iar la semnalul solistului fanii se reped unii spre altii, se ciocnesc, apoi danseaza haotic, in ceea ce se numeste "zidul mortii" ("wall of death"). Pe scena mica au venit formatii tinere, dintre care unele ca Alternativ Quartet si L’Orchestre Roche ar fi putut sa cante cu succes pe scena mare. Asa, au avut putin peste 100 de spectatori.

Spirit liber dupa gardurile jandarmeriei
La inceput, Stufstock-ul se tinea pe niste scene incropite pe plaja, pe care ajungeau cam tot ce aveau rock-ul si folk-ul romanesc de dat. Apoi a crescut, au inceput sa fie invitate trupe straine celebre si festivalul s-a mutat intr-un loc ingradit si pazit, cu bilet de intrare si bratara la mana. Dar publicul a scazut cu mult. Daca la editia a treia au venit 30.000 de persoane, anul trecut s-au strans abia 7.000, dupa numaratoarea organizatorilor. Anul asta, s-au hotarat sa aduca scena din nou pe plaja. Asa ca langa mare apar corturi cu dozatoare ca la Festivalul Berii si multe garduri, care ajung pana-n spumele marii, la propriu. Cele doua porti sunt pazite de cate cinci jandami care perchezitioneaza sumar rockerii ametiti si le iau lanturile de la pantaloni si alte accesorii sau bauturile dinafara, care nu apartin sponsorului.
Masurile de securitate, de bun-simt pentru un festival comercial, sunt descurajante pentru cei stransi cu mesaje pseudohipiote despre libertate. E libertate deplina, la pahar de plastic, dupa gardurile jandarmeriei.

"Rockeri, sa va vad la hora!"
Etno rock-ul sau folclorul cool e gustat de rockerii din Vama. Festivalul a fost deschis de proiectul "Balkanic Zeppelin", care a strans trei chitaristi, doi tobosari, un basist, doi membri ai formatiei Trei Parale care canta la instrumente arhaice si Marius Mihalache – la tambal –, cantand piese de Led Zeppelin intr-o varianta care a incantat publicul destul de mic din prima zi. Vineri incepe sa se stranga lumea, asa ca Ovidiu Lipan Tandarica, strigand: "Haideti, rockeri! La hora!", are efect maxim: opt rocheri transpirati, cu bocanci cu bot de metal si hanorace cu Iron Maiden si Sepultura, incropesc o hora pletoasa cu imbranceli. Iar Zdob si Zdub a avut, in ultima seara, cel mai numeros si entuziast public. Chitara electrica, trompeta si electrocobza au aruncat in aer rocherii murati de ploaie din ultima seara. Asa ca majoritatea au prins finalul imbujorati si cu hainele lipite de ploaie si transpiratie, iar dupa ce au plecat au ramas in urma un covor de pahare de bere si mai multi indivizi prabusiti de betie in cele mai bizare pozitii, nereusind sa se tarasca pana in apropierea corturilor, pe langa care au adormit amicii lor mai responsabili.

Mamaia, Callatis, Stufstock
Mai multe trupe si-au exprimat, in uralele publicului, pareri nu foarte magulitoare la adresa festivalurilor de muzica usoara de la mare. Insa, dincolo de petrecerile cu atmosfera mai tribala si de marea de corturi, Vama Veche incepe sa arate ca o statiune: hoteluri la marginea plajei, terase elegante si scumpe, parcari doldora de masini de fite si o multime de tineri aranjati "neglijent", veniti la agatat. Unul dintre sustinatorii infocati ai Stufstock-ului, Mihnea Blidariu, din formatia Luna Amara, si-a inceput concertul cu un calduros "Buna seara, Mamaia!… Neptun?".

Festivalul verde al berii, cu Casa Poporului in fata
Tuborg Green Festival, business-ul capitalist din Parcul Izvor, a dat o grea lovitura fratelui sau din Vama Veche, Stufstock: in timp ce la Bucuresti s-au strans aproape 30.000 de oameni, la Stufstock numarul acestora abia a trecut de cateva mii. Cele doua festivaluri au concurat pe aceeasi banda: s-au adresat, in mare, aceluiasi segment de public tanar (rock si soft electro) si au avut loc in acelasi weekend. In plus, ambele festivaluri au fost gratis – doar ca unul avea loc in Bucuresti si te seducea prin nume importante pe afis (Guano Apes, The Crystal Method, Herbaliser), iar cel de pe malul marii a venit doar cu rock romanesc. Vedeta festivalului a fost trupa Guano Apes, care a cantat sambata, dar a avut un show destul de confuz si neglijent, nereusind sa antreneze publicul: doar in fata scenei se dansa, si nici acolo indeajuns de furios pe cat de agresiva era muzica. In rest, fete tinute pe umeri de iubitii lor, ceva gasti care incercau un pogo, manifestari de euforie "cu tovarasi" aruncati in aer. Ca eveniment muzical, mi-a semanat a "festival al berii", cu mititei, bancute de lemn, familii tinere. Ar fi pacat insa ca aceasta locatie cu enorm potential sa se piarda, devenind o gazda anonima pentru sarbatorile populare ale primariei sau ale diverselor firme. E clar ca locul nu poate duce vedete ca Madonna, cu 70.000 de spectatori, ci doar festivaluri mai nisate, de maximum 20.000. Potentialul locului vine din amplasarea intr-un parc foarte aproximativ (caruia nimeni nu-i vede utilitatea ca spatiu verde de fapt) din vecinatatea Casei Poporului. In primul rand, spre deosebire de alte locatii, cum ar fi betoanele de la Romexpo, unde se desfasoara B’estFest, in Parcul Izvor poti sa te tragi la o parte din fata scenei si sa te intinzi pe iarba (doar pe zona din fata scenei iarba este distrusa, pe laterale e OK). In al doilea rand, locul, noaptea, e extrem de impresionant vizual, cu spatiul gol din jur, in care se ridica, in acelasi timp mareata si terifianta, Casa Poporului. Cu toata locatia mai putin fericita, B’estFest-ul vinde in afara tarii; te intrebi cum ar vinde, in exterior, un festival care ar fi promovat cu scena de concert avand Casa Poporului in spate?

Cerbul de Aur, festivalul de televizor
Cerbul de Aur e cel mai important festival romanesc de europop – vreau sa zic al acelui gen de muzica, care fie e "vesnic verde" si mai suna inca a "Volare", fie are un parfum de Atomic TV si aduna publicul de Eurovision. Dincolo insa de orice rezerva elitista, atat festivalul popului european, cat si Cerbul de Aur sunt evenimente cu impact mediatic, care fac rating la TV si trezesc pasiuni: faptul ca romanii din afara tari, in special din Spania si Italia, voteaza "politic" pentru reprezentantii tarii noastre spune mult. La fel  ca Eurovision, si "Cerbul de Aur" e un festival pe care lumea il consuma de la TV – nu cunosc oameni din alte judete care sa faca pelerinaje la Brasov si sa isi ia cazare pe weekend acolo. Anul acesta, dintre invitati se detaseaza vedeta italiana Tiziano Ferro (la fel ca anul trecut "printesa pop-ului spaniol", Natalia Rodriguez). In rest, nu am inteles de ce a fost invitat Steve Vai, care e chitarist rock, la un festival de europop. Azi e finala concursului, doi (Jasmine si The Marker) dintre cei trei calificandu-se.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă