Organizaţia Mondială a Sănătăţii a confirmat marţi că vânzarea ţigărilor în pachete neutre reduce consumul de tutun şi „salvează vieţi”, astfel încât a pledat pentru o generalizare a acestei practici, relatează EFE, preluată de Agerpres. La 31 mai se marchează Ziua mondială fără tutun iar OMS a dorit să profite de ocazie pentru lansarea campaniei „Pregăteşte-te pentru pachetele neutre”, care oferă un ghid de orientare guvernelor pentru punerea sa în aplicare.
Pe pachetele neutre, sau unitare, de ţigări se interzice folosirea oricărui logo, culoare, imagine a mărcii sau informaţie promoţională, cu excepţia numelui mărcii sau a produsului prezentat într-o singură culoare şi standardizat. În schimb, pachetul este aproape în întregime acoperit de imagini care avertizează asupra efectelor consumului de tutun, în timp ce marca şi tipul de tutun sunt redate minimalist, într-o tipologie scriptică identică pentru toate companiile.
În decembrie 2012, Australia a devenit prima ţară care a implementat fabricarea de pachete neutre de ţigări. Potrivit unui studiu australian, în perioada decembrie 2012 şi septembrie 2015 s-a înregistrat o reducere suplimentară de 0,55 procente a consumului de tutun în rândul populaţiei raportat la ultimii 14 ani, ce poate fi atribuită direct pachetelor neutre – ceea ce înseamnă că peste 108.000 de persoane s-au lăsat de fumat sau nu au recăzut în patima fumatului, ori nu s-au lăsat ispitite de acest viciu, notează OMS.
Din 20 mai anul acesta, Marea Britanie şi Franţa au început să introducă acest sistem. Irlanda şi Noua Zeelanda se pregătesc de introducerea măsurii, în timp ce Africa de Sud, Chile sau Panama explorează această posibilitate.
OMS recomandă pachetele neutre ca parte a unei strategii integrale de control asupra tutunului care include avertismente medicale grafice mari şi interzicerea totală a publicităţii, promovării sau sponsorizării tutunului.