Toamna in teatre incep premierele, dar si festivalurile. Viata teatrala se anima. Festivalurile au diferite tematici, dar de 18 ani, in Capitala, Festivalul National de Teatru (FNT), candva numit simbolic si "I.L. Caragiale", ramane punct forte de atractie pentru public si slujitorii Thaliei. "Renovat" sub bagheta unui nou selectioner, Cristina Modreanu, intre 1 si 10 noiembrie FNT prezinta o oferta generoasa de spectacole-unicat, evident, discutabile, pentru ca de subiectivism nu poate fi nimeni scutit in arta.
Traim intr-o economie de piata si se incearca stimularea sistemului concurential. Economia de piata nu e insa bine consolidata, iar concurenta sufera din lipsa comunicarii intentiilor fiecarui partener aflat in competitie. Aceste aspecte se fac pe deplin simtite si in cazul manifestarilor culturale. In Capitala s-a ajuns sa se desfasoare, haotic, mai multe festivaluri. Din 11 octombrie pana pe 21 decembie se deruleaza Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, o manifestare care onoreaza, dupa multi ani, din nou Capitala, cu o pleiada de spectacole ale lumii europene. Intre 1 si 10 noiembrie se suprapune insa cu traditionalul Festival National de Teatru si cu Festivalul Artelor intre 2 si 9 noiembrie. Oferta este generoasa dar, oricat ai pretui teatrul, nu te poti imparti sa vizionezi intr-o seara doua sau trei spectacole.
Ele sunt unicat si meritau soarta unei programari inteligente, cu respect pentru cei care le-au creat. Solutii se puteau gasi, dar orgoliile organizatorilor sunt mari. In perioada 1-10 noiembrie, macar din respect pentru FNT, care isi are si el sectiunea "Spectacole invitate din strainatate", Festivalul European putea sa ia o perioada de respiro. Se spune: "Ce e prea mult strica" si zicala are mult adevar. Invazia de festivaluri stirbeste din bunele lor intentii si, din pacate, poate lasa si goluri in salile de spectacol. O mai buna comunicare intre organizatori ar evita suprapunerea in aceeasi seara a mai multor spectacole.
Noutati
Producatorul Festivalului National de Teatru, UNITER, a beneficiat pentru actuala editie de finantari generoase: peste 23 miliarde de lei vechi din partea Ministerului Culturii si Cultelor si peste 15 miliarde de lei vechi din partea Primariei Capitalei. Aparent, sumele sunt uriase, dar trebuie sa tinem cont ca sunt investite intr-un festival ce include peste 45 de spectacole, carora li se alatura conferinte, lansari de carte, ateliere de creatie si organizarea unei "piete de teatru" prin invitarea unor personalitati ce vegheaza la organizarea festivalurilor de gen din Europa si au astfel prilejul de a cunoaste si viata teatrala de la noi, de a-i consolida o deschidere internationala.
Prima noutate a actualei editii consta in inspirata initiativa a lansarii categoriei Debut. Productiile de debut a sapte tineri regizori au fost selectate pentru a atentiona ca, totusi, regia nu se afla intr-o criza profunda si exista creatori in domeniu la inceput de drum, care merita a li se acorda incredere. Cateva dintre aceste debuturi le-am vizionat in cadrul excelentului program de promovare "Comedia tine la TINEri" si regizorii lor demonstreaza ca au capacitatea de a revitaliza miscarea noastra teatrala.
O alta noutate ar fi incercarea de extindere a FNT si peste granitele Capitalei. Deocamdata, FNT se manifesta in tara doar la Timisoara, cu "Furtuna" de Ostrovski, spectacol al Teatrului "Puskin" din Magnitogorsk, si la Sibiu cu "Lulu, o tragedie monstruoasa" de Wedekind, spectacol insa al Teatrului National "Radu Stanca" din Sibiu, care nu si-a gasit in Capitala spatiul de joc convenabil pentru viziunea regizorului Silviu Purcarete.
Motto-ul actualei editii este "Teatru de top", ce sugereaza ca toate spectacolele selectate s-ar putea integra in topul valorilor. Sectiunile principale sunt: "Spectacole romanesti" (17 la numar) si "Spectacole invitate din strainatate" (sapte la numar), la care se mai alatura inca doua la sectiunea "Noptile teatrului independent". Se poate ivi intrebarea: De ce la un festival national – o avalansa de spectacole straine?! Invitatii din Franta, Marea Britanie, Germania, Letonia si Rusia prilejuiesc contactul necesar cu noile tendinte teatrale infaptuite de regizori distinsi pe plan international pentru viziunile lor originale in spectacole pe care avem prilejul a le urmari acum si la Bucuresti. Un alt raspuns la intrebare e posibil a se gasi si in calitatea stagiunii teatrale destul de cenusie din care s-a efectuat selectia.
"Noptile teatrului independent" gazduite de Teatrul Luni de la Green Hours merita o atentie sporita pentru ca miscarea independenta, de la an la an, capteaza publicul tanar in special si aduce nume noi de creatori – actori si regizori – ce promit schimbari in conventiile prafuite ale teatrului institutionalizat. Ca de obicei, FNT in colaborare cu Centrul National al Dansului sustine si "Spectacolele de dans", cu intentia de a sprijini dansul contemporan, care la noi isi cauta calea afirmarii.
Bine structurat pe sectiuni, FNT promite a fi o manifestare culturala bogata in surprize, sa speram placute. A fi selectat in cadrul acestui festival trebuie sa devina un punct important in cartea de vizita a institutiei ce isi prezinta productia intr-o astfel de manifestare nationala. Fireste, si selectia, ca si comentariile celor ce vor urmari atent ofertele, nu pot fi scutite de subiectivismul specific receptarii actului artistic. Valorile isi spun insa, pana la urma, cuvantul, lasand in umbra subiectivitatea.
Sub aspectul repertoriului, FNT ne arata ca predomina preferinta fata de clasici si ca dramaturgia noastra ramane inca o fata palida in peisajul teatral autohton.
Programul detaliat al acestui festival-eveniment il puteti afla in suplimentul "Timpul liber", iar biletele le puteti procura si online pe adresa www.fnt.ro.