0.2 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialO penibila manea teatrala

O penibila manea teatrala

O echipa de tineri inconstienti s-au lasat pe mana unui regizor de film cunoscut doar prin esecurile sale si au reusit sa se compromita intr-un spectacol dezagreabil. Puneri in scena trasnite ale operei lui Shakespeare in numele originalitatii am mai vazut, dar acest spectacol cu "Romeo si Julieta" le intrece pe toate, este o penibila manea teatrala.

Cu nerusinare foita, care anunta si distributia, specifica doar "Romeo si Julieta" de W. Shakespeare! Numai ca textul nu mai are legatura cu Shakespeare. Actiunea piesei a devenit un amarat de pretext, replicile lui Will au disparut, si cineva, banuim ca "regizorul" Ioan Carmazan, le-a inlocuit, suparat, cum declara, pe "variantele siropoase", in intentia "sa il facem pe Shakespeare contemporanul nostru". Dupa mintea sa l-a facut prin replici de genul: "Tu, la mine te strambi asa, ba!" (scena dintre tinerii reprezentanti ai familiilor Capulet si Montagu) sau "Bine ati venit damelor. Este printre voi vreo minorosita? Are cineva bataturi?" (replica interactiva cu publicul, care ar prefata intalnirea lui Romeo cu Julieta, la serbarea familiei Capulet, si nu Capulette cum specifica fituica program), ori "Ramaneti sanatoasa, grasa si paroasa!" (parintele Lorenzo catre doica) sau "Toata viata am muncit sa iei un om bogat". / "Vaco!" / "Secatura" / "Copil trasnit" (parintii catre Julieta). Exemplele pot continua in acelasi limbaj de gang. Bataia de joc a "adaptarii" la adresa scrierii lui Shakespeare in numele contemporaneizarii sale este o rusine. Terfelirea lui Shakespeare ne arata nivelul cultural, atat al regizorului, cat si al tinerilor actori care au acceptat sa rosteasca astfel de replici. Culmea, culmilor, citim intr-un interviu urmatoarea afirmatie a interpretei Julietei, Antoaneta Cojocaru: "Textul a fost lasat exact la fel. S-a mai taiat, dar replicile sunt din scenariul (!) original". Toti cei noua actori distribuiti sunt absolventi ai UNATC si ne imaginam ca macar au avut obligatia prin bibliografia de studiu sa citeasca "Romeo si Julieta", cand erau studenti. Implicarea lor in acest spectacol dovedeste ca habar n-au despre Shakespeare cand accepta cu nonsalanta "scenariul" lui Ioan Carmazan. Isi bat joc de nobila profesie culturala, actoria. Este trista aceasta intalnire cu ei, mai ales ca unii s-au remarcat in alte spectacole. De pilda, Andrei Pandele la absolvirea UNATC (clasa maestrului Ion Cojar), in "Oameni si soareci", impresiona prin sensibilitate, chiar daca pedala uneori exagerat pe handicapul lui Lennie. In Romeo, Andrei Pandele, din pacate, continua sa-l interpreteze tot pe Lennie cel handicapat. Spectacolul "Emigrantii" din cadrul proiectului "Comedia tine la TINEri", in regia de exceptie a tanarului Zalán Zakarios, dadea posibilitatea aprecierii calitatilor lui Florin Lazarescu, interpretul personajului XX. Acum, actorul face figuratie in Tybalt si Paris. Ambele personaje au aceleasi atitudini exterioare, s-ar deosebi doar prin gulerul costumului adaugat la unul dintre ele. Publicul nu pricepe nimic din interpretarea celor doua personaje, rade cand Tybalt dupa ce a fost ucis reinvie ca Paris si vine sa se casatoreasca rapid cu Julieta. Dar mai multor actori, Ioan Carmazan le-a atribuit cate doua personaje, pe care nu le  pot caracteriza nici macar elementar datorita talmes-balmesului "scenariului" regizoral. Astfel, Bogdan Dumitrescu trateaza la fel, pe parintele Lorenzo si pe Peter, slujitorul doicii Julietei, aparitiile lui Mihai Marinescu in Benvolio, prietenul lui Romeo si Capulet, tatal eroului, duc la confundarea personajelor ce produce amuzament publicului, ca si distribuirea lui Mihai Cuciumeanu in Mercutio si Ioan, un alt calugar franciscan. Din "scenariu" au disparut o serie de personaje. Romeo e orfan de tata, nu mai are decat mama, Costina Ciuciulica aparand de cateva ori intr-o stranie lady Montague (si nu "doamna Montague", cum indica foita program). Julietei "scenariul" generos i-a lasat ambii parinti. Rodica Ionescu si Mihai Marinescu configureaza o familie Capulet din… Ferentari. Saraci si prapaditi, cei doi Capulet isi permit insa, o doica interpretata de Ela Ionescu. Doica sa e vulgara, ca un personaj de mahala. In ton cu "scenariul" este si prestatia Antoanetei Cojocaru care ne arata o Julieta prapadita, batranicioasa, ce se smiorcaie tot timpul, iar relatia sa cu Romeo se cazneste sa o incropeasca dansand, "baletand" stupid. Dragostea dintre cei doi se rezuma la dansuri si zeci de pupaturi, ca saruturi nu le putem spune, care suplinesc replicile. Coregrafia lipsita de inspiratie e semnata de Ioana Marchidan.

 

Scenografie spectacolul nu are. Decorul este doar un fundal albastru cu stelute, animat prin doua principale elemente de mobilier. De baza sunt, in prima parte, cele noua scaune rosii, cate unul pentru fiecare personaj ce vine din sala purtand un halat rosu croit muncitoreste ca pentru o uzina. Al doilea element de decor este o scara vopsita in albastru, imprumutata credem de la niste zugravi, tot din Ferentari. Scara are un rol important, sustine interpretarea ramasitelor din celebra scena a balconului sau devine catafalc pentru Julieta etc. Costumele apartin Romanitei Iovan, o creatoare de moda, care le-a croit banal, stas, din resturile de materiale ramase de la vreo parada. N-au nici o linie, nu dau sugestii de caracterizare a personajelor, se vor atemporale, doar la un moment dat apar niste gulere plisate ce ar vrea sa aminteasca vag de secolul XVI. Toti barbatii poarta dosit intr-un buzunarel, sa-i spunem, un stilet incropit, ca forma. Lipsesc pistoalele, cum lipsesc si manelele, care puteau fi foarte potrivite pentru acest "scenariu". Muzica lui Vlaicu Golcea intervine uneori cu accente psihedelice!

Scuze ca am folosit uneori cuvantul "regie", in cazul lui Ioan Carmazan. Respectivul, cu pretentii de om de cultura, este si unul dintre cei 11 membri ai Consiliului National al Audiovizualului. Nu ne mai mira activitatea CNA de monitorizare a jalnicelor programe TV, daca si dansul a ajuns sa faca parte din acest Consiliu. Respectivul a avut timp liber de la CNA si si-a batut joc de Shakespeare, de actorii distribuiti in "Romeo si Julieta", de dezideratele teatrului independent si, pana la urma de public. A confundat "Romeo si Julieta" cu "Vacanta mare" asezonata cu sos de telenovela proasta. Nu este vorba de o lipsa minima de talent, ci de lipsa unui bun simt elementar care te fereste a-ti bate joc de repere culturale, precum este  Shakespeare. Astfel de persoane sustin cu succes "genocidul cultural" lansat de televiziuni. Spectacolul dezonoreaza si Teatrul "Nottara" care il gazduieste, banuim ca din motive financiare.

 

 

ileana.lucaciu@romanialibera.ro

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă