Am încercat să văd primul film 3D acum 20 de ani. Rula la fostul cinematograf Luceafărul şi singurul său efect era că spectatorii ieşeau ameţiti şi în grabă din sală. Astăzi sunt iar la modă filmele 3D, dar timpul care a trecut şi-a spus cuvântul: te poţi uita la Avatar IMAX 3D pe îndelete, fără nici o durere de cap. A, că te costă încă o mică avere…
Mania privirii lumii în toată splendoarea ei nu a atins însă doar cinematografele. Maşinile actuale se străduiesc să le ofere pasagerilor unghiuri cât mai largi de vedere asupra peisajelor înconjurătoare, doar-doar or compensa orele pierdute în blocajele din trafic. Iar noul Citroën C3 şi-a propus chiar mai mult: să te simţi ca şi când ai fi la volanul unui IMAX.
Suspensiile sunt mai moi, ţinuta de drum – mai bună
Noul C3 are de luptat pentru a convinge într-un segment în care concurenţa vine de obicei cu preţuri mai mici, iar maşinile cele mai vândute în clasă au personalitatea unui cub de beton. Dar francezii nu dau semne că le pasă. Aşa că binevoiesc să contracareze sobrietatea germană sau aerul accesibil al concurenţilor francezi şi italieni printr-un vehicul cum numai grupul PSA poate face: o buburuză cu parbrizul tras până după mijlocul maşinii, cu o figură pusă pe şotii şi cu un interior care te trimit imediat cu gândul la vacanţă. Este asta suficient?
N-ar fi suficient dacă Citroën nu ar pune la dispoziţie şi o structură tehnică pe măsură. Faţă de vechiul C3, suspensiile sunt mai moi, mai confortabile, direcţia este mai fermă, vizibilitatea este îmbunătăţită pe toate direcţiile. Noul C3 este mai lung cu 9 cm şi mai lat cu 6 cm decât precedentul, dar a rămas practic la aceeaşi înălţime. Asta înseamnă o stabilitate mult îmbunătăţită, precum şi o ţinută de drum mai sigură în viraje.
Motorul de 1,4 litri Vti din exemplarul de test dezvoltă 95 de cai, însă acest lucru nu prea se observă la plecările de la semafor, atunci când îţi vei dori mai degrabă motorul de 1,6 litri 120 CP. La peste 3.000 de turaţii motoraşul începe să prindă viaţă, iar maşina e suficient de agilă pentru a te strecura cu uşurinţă prin trafic.
Pe şosea îţi vei programa totuşi depăşirile din timp, iar retrogradarea în viteza a treia e obligatorie. Pe autostradă maşina rămâne stabilă, dar nu are suflu decât în limitele legale de viteză.
Cel mai plăcut volan sport
Stilul de a conduce va fi aşadar liniştit, aşa că pasagerii se vor putea delecta în voie cu un interior superb.
Ai un bord şi o tapiţerie extrem de plăcute la atingere în versiunea Exclusive, deşi plasticul indecis de pe panourile de uşi deranjează.
Parbrizul Zenith face toţi banii, luminând întreaga maşină, iar confortul este asigurat pentru patru adulţi şi câteva bagaje. Sistemul audio HiFi opţional merită luat, în schimb, sonorizarea putea fi mai bună.
Portbagajul de 300 de litri este în partea superioară a clasei, iar spaţiile de stocare sunt suficiente pentru această clasă. Sunt răsfăţate toate simţurile, inclusiv cel olfactiv prin parfumuri de ambianţă, dar şi cel tactil prin cel mai frumos şi plăcut volan sport testat de mine până acum.
Merită noul Citroën C3 cei 14.890 euro cu TVA cât costă în versiunea 1.4 VTi 95CP Exclusive? Doar dacă doriţi să gustaţi în fiecare zi o bucăţică din la „joie de vivre” franţuzească chiar aici în România, în versiune IMAX. Or, asta costă uneori o mică avere. Pentru firile sobre şi calculate, nu merită. Pentru toţi ceilalţi, e un transfer direct în Pandora. Are asta preţ?
Caracteristici
C3 1.4 Vti 95CP Exclusive
Cilindree: 1397 cmc
Transmisie: manuală, 5+1
Putere max.: 95 CP/6000 rpm
Cuplu max.: 136 Nm/4000 rpm
Viteza maximă: 184 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 10,6 sec
Consum urban/extraurban/mixt: 7,6/4,8/5,8 l
Combustibil: benzină
Emisii CO2: 136g/km, Euro 5
Lungime: 3941 mm
Lăţime: 1728 mm
Înălţime: 1524 mm
Ampatament: 2466 mm
Greutate: 1150 kg
Volum rezervor: 50 l
Volum portbagaj: 300 l