Criza a lovit şi „promoţiile” din Ungaria, aşa că mulţi ardeleni şi bănăţeni au renunţat la excursiile de shopping peste graniţă.
Românii din vestul ţării şi-au făcut ani la rând cumpărăturile din Ungaria. Înainte de sărbători, în ţara vecină, mai ales la produsele alimentare, promoţiile erau consistente. Dar criza economică a afectat şi Ungaria, promoţiile sunt mai puţine, iar după ce au apărut o mulţime de promoţii şi în România, ardelenii au ajuns la concluzia că shoping-ul în ţara vecină nu mai este o afacere rentabilă. Astfel, mitul shoping-ului produselor alimentare din Ungaria, mult mai ieftine ca-n România, se apropie de sfârşit.
Şunca ungurească în topul cumpărăturilor
Cei care trec graniţa la Nădlac realizează că nici în Ungaria nu mai este ce era odată. Drumurile ungureşti nu mai sunt la fel ca altădată: gropi, denivelări, iar partea laterală a carosabilului este distrusă. Localităţile sunt îngrijite, dar criza i-a afectat şi pe vecinii maghiari, care nu mai investesc aşa de mult în rondourile cu flori din faţa caselor. La prima benzinărie, oamenii constată că un litru de benzină costă 384 de forinţi, adică peste şase lei, faţă de 5,25 lei/litru cât era în benzinăria Aral de la ieşirea din România.
La intrarea în Mako, autostrada spre Szeged este semnalizată că există, dar nu este dată în circulaţie. Oraşul maghiar Mako se confruntă şi el cu criza. Sunt mai puţine lalele, mai puţine flori, oamenii circulă mai mult cu bicicletele. În parcarea magazinului Lidl sunt mai multe maşini cu număr românesc. Pe uşa de la intrare este lipit un afiş în limba română, care îi avertizează pe cumpărătorii români că pot plăti doar în moneda naţională din Ungaria, forinţi, sau cu cardul bancar. Românii cumpără, dar nu ca altădată. Anumite produse sunt mai ieftine ca în ţara lor, iar altele, chiar dacă sunt mai scumpe, sunt mai bune calitativ. Majoritatea cumpără şuncă, pentru sărbătorile pascale, care este la promoţie şi la un preţ care sfidează orice concurenţă în România. Un kilogram de şuncă, cu puţină slănină, costă 699 de forinţi, adică echivalentul a 11 lei. Iepuraşii din ciocolată sunt aproximativ la acelaşi preţ ca şi cei din hipermarketurile româneşti, iar vinurile şi berea sunt chiar mai scumpe.
Parcările magazinelor, pline de biciclete
În apropiere se află Penny market, un magazin pe care românii îl vizitează deoarece preţurile sunt foarte bune pentru cei cu bani mai puţini. În parcare nu prea sunt maşini, dar sunt multe biciclete. Pentru prima oară, între maşini sunt şi cerşetori. Stau liniştiţi, aşteaptă ca oamenii să coboare din maşină şi când se îndreaptă spre rastelul cu coşuri de cumpărături, îi abordează şi cer 100 de forinţi. Nu ştiu să ceară încă şi în limba română, iar un comerciant tuciuriu, minor, oferă ciorapi la set la numai 300 de forinţi (4,8 lei), trei perechi. Dintr-un Ford Mondeo cu număr de Marea Britanie, părinţii îl supraveghează pe micul comerciant să vadă cum îşi aplică tehnicile de marketing pentru a-şi vinde marfa. În magazin, lume puţină. Românii au coşuri mari, cumpără baxuri cu lapte la promoţie, la 139 forinţi/litru (2,18 lei), iepuri de ciocolată la 159 de forinţi (2,5 lei) şi candele pentru cimitir, la 139 forinţi (2,18 lei) bucata. Cumpărătorii din ţara vecină au în coşuri două-trei cutii de lapte, o pâine, eventual o sticlă de suc. Casiera, Anna, o femeie de peste 40 de ani, nu mai are zâmbetul de altădată. Spune că se bucură că vin românii la cumpărături, că aşa îşi fac şi ei planul de vânzări, dar viaţa e grea şi criza i-a afectat puternic. În parcare, unul dintre cerşetori se agăţase pur şi simplu de maşina unui român, să-i lase lui coşul gol, ca să-i rămână moneda de 100 de forinţi. Micul comerciant tuciuriu a obosit şi a fost înlocuit de tatăl său, care venea discret la maşini şi oferea setul de ciorapi, un cadou numai bun pentru Paşte.
Shopping slab, cumpărători puţini
La şoseaua principală, mai multe magazine şi-au afişat ofertele şi în limba română: pulpe de pui, ficat de pui, ouă, portocale. Astfel, o plasă cu cinci kilograme de portocale se vindea la 125 de forinţi/kilogramul (aproximativ doi lei), pulpele de pui cu 1.400 de forinţi pachetul de 2,5 kilograme (22 lei), iar ouăle la 650 de forinţi/cartonul (10 lei). „Sunt preţuri de criză. Nu mai vindem aşa de bine, sunt tot mai puţini cumpărători. Anul trecut, în această perioadă vindeam pulpe cu baxurile de zece kilograme, acum a trebuit să aducem la pungi de 2,5 kilograme. Şi în România e criză, se simte pe vânzările noastre”, explică Ilona, o vânzătoare într-un ABC din Mako.
La ieşirea din Mako spre Ro-mâ-nia, este situat hipermarketul Tesco. În parcare sunt multe autoturisme de România şi biciclete ungureşti. În ma-ga-zin, şunca este cel mai cum-pă-rat produs de către români şi costă 745 de forinţi kilogramul (11,7 lei), urmată de un sor-ti-ment de bere Brauer, la 95 de forinţi/doza (1,5 lei), şi de ie-pu-raşi de ciocolată la 159 forinţi (2,5 lei). „Am venit în Ungaria la cumpărături cu familia. Vin înainte de sărbători de vreo zece ani, că preţurile sunt mai mici. Anul acesta însă nu am mai cumpărat la fel de mult ca anul trecut, dar totuşi m-am gândit că şi dacă sunt mai scumpe, cumpăr mai puţin, dar cumpăr pentru că îmi plac. M-am obişnuit cu produsele lor, acesta e adevărul”, spune Vasile Crişan, un arădean care şi-a scos familia la shopping în Ungaria. „Nu prea mai merită drumul până aici. Dacă pun şi preţul benzinei, ajung tot la preţurile din România. Dar ne-am ales cu o ieşire, am mai văzut şi noi Ungaria”, explică Marian Vlad, un timişorean venit la Mako la cumpărături.