» Dupa succesul de anul trecut, organizatorii Bienalei Internationale de Arta Contemporana s-au pus pe treaba pentru cea de-a treia editie, care va avea loc intre 23 mai si 21 iunie 2008.
» In aceste zile, cei doi curatori suedezi ai Bucharest Biennale viziteaza Capitala cu scopul de a identifica spatiile de expunere, cat si pentru intalniri cu oficiali romani.
Producatorul BB3 este revista de arta si cultura contemporana PAVILION, publicata de Asociatia Artphoto (codirectori: Razvan Ion si Eugen Radescu).
Cei doi curatori desemnati sunt suedezii Jan-Erik Lundström si Johan Sjöström, director si, respectiv, curator al BildMuseet din Umea, Suedia, avand o bogata experienta profesionala si curatoriala. Cu aceasta ocazie, ei au dezvaluit tema si conceptul bienalei, primul pas in derularea proiectului care se va finaliza anul viitor.
Conceptul BB3 – 2008 poarta numele "Mapping the Contemporaries – Being Here" / "Topografia contemporaneitatii – Fiind aici", i-au spus in romaneste cei de la Pavilion. Mai potrivit ar fi fost "Cartografia", fiindca autorii conceptului vad lumea ca pe o harta sau ca pe o juxtapunere si suprapunere de harti. Intrebarea de la care au plecat ei este urmatoarea: "De unde stim ca nu traim intr-o harta imensa care face tot posibilul sa redea o realitate pe care noi nu o recunoastem?". Ca urmare, BB3 va incerca sa atraga atentia asupra laturii geografice a creativitatii contemporane si actualelor practici reprezentationale. Promovand cunoasterea cartografica, imaginand harta ca pe un instrument problematic, neprevizibil, productiv si eliberator, BB3 invita cartografi, navigatori, cititori de harti, ghizi, agenti de voiaj, programatori si iubitorii de harti de toate felurile. Indemnul pe care-l adreseaza ei cu aceasta ocazie este clar: "Insotiti-ne in identificarea clipei, veniti cu noi chiar aici. Asa cum spunea Joyce, aici este la fel ca oriunde. Sau ca nicaieri". BB3 va fi organizata astfel pe trei sectiuni tematice. Prima dintre ele, Cartografieri ale cotidianului, va fi un centru de resurse si arhive care sa adune laolalta materiale si proiecte legate de practicile cartografice contemporane fie ele stiintifice, sociale sau practice. Aceasta va include si un modul de istoria hartii lumii, incluzand si reinventarea radicala a acestei traditii de catre cartograful german Arno Peters si o mostra a hartilor sociale/politice din ziua de azi, cum sunt cele produse de reviste precum Le Monde Diplomatique, care cartografiaza arealul raspandirii SIDA, retelele si rutele de trafic ale gruparilor mafiote sau miscarile globale ale refugiatilor sau Harta Limbii Europene intocmita de Language Survey Commision. Sectiunea a doua, O scurta istorie a hartii in artele vizuale, reprezinta o selectie a lucrarilor reprezentative legate de harti si cartografiere in arta moderna si contemporana – lucrari ale unor artisti precum Richard Purdy, Jacques Torres-Garcia (va fi o combinatie intre lucrari actuale si o prezentare digitala). In sfarsit, o expozitie de grup tematica (in diferite spatii) va pune accentul pe practicile artei contemporane in cadrul careia harta este o tema cheie, iar procesele cartografice sunt proeminente. Aproximativ 20 de artisti internationali vor fi selectati de cei doi suedezi pentru a participa la aceasta sectiune, dar deocamdata este prematur sa ne gandim la orice nume, ca si la structura evenimentelor paralele ale bienalei, care vor abunda si in 2008.
Anvergura dubla fata de 2006
Se impune de la sine o comparatie intre cifrele editiei de anul trecut si ceea ce se preconizeaza pentru anul viitor. 25.000 de vizitatori au calcat pragul evenimentelor unde au putut fi cuantificati dupa biletele rupte (nu e mult fata de Bienala de la Berlin, care inregistreaza 1 milion de vizitatori). Organizatorii spera ca numarul acestora sa fie dublu anul viitor. Bugetul pentru 2006 a fost de 147.000 de euro, un buget extrem de mic, considerat de Razvan Ion, dar si acesta se spera a fi dublat. Evenimentele paralele vor invita artisti, teoreticieni, curatori din Romania in primul rand si vor fi, ca de fiecare data, pe cat posibil in stransa legatura cu conceptul bienalei. Sigura deocamdata este prezenta proiectului Chiosc – o senzationala arhiva de publicatii din toata lumea pusa la punct de un artist german. z
De unde stim ca nu traim intr-o harta imensa care face tot posibilul sa redea o realitate pe care noi nu o recunoastem?"
Jan-Erik Lundström
Johan Sjöström