Functionarii statului au gasit calea de a oferi contracte cu dedicatie furnizorilor preferati si a mima, in acelasi timp, respectarea legii achizitiilor publice prin organizarea de licitatii. Mai exact, acestia introduc in caietele de sarcini ale licitatiilor conditii aparent absurde, care au insa darul de a elimina din joc potentialii concurenti ai favoritilor.
Autoritatea Electorala Permanenta, Compania Nationala a Uraniului, Agentia de Protectia Mediului sau Ministerul Justitiei nu par sa faca exceptie de la regula licitatiei cu dedicatie. Luati la intrebari, reprezentantii institutiilor mentionate raspund arogant sau se justifica hilar. "Am cerut geamuri cu tenta verde, pentru ca verdele e o culoare relaxanta", "nu luam Loganuri, cerem confort pe banii publici deoarece avem personal cu statut de demnitari", "mergem prin zone mlastinoase, fie in zone forestiere, fie pe versanti inclinati", au fost doar cateva dintre raspunsurile pe care le-am primit.
Pe de alta parte, autoritatile care ar trebui sa monitorizeze desfasurarea corecta a achizitiilor publice declara ca nu cunosc nici unul dintre cazurile prezentate de noi.
Autoritatea Electorala, portbagaje mari si leduri
Conditiile stabilite de Autoritatea Electorala Permanenta (AEP) pentru achizitionarea de autoturisme depasesc limitele prevazute de legislatie deoarece impun criterii anticoncurentiale.
Limuzinele destinate sefilor AEP trebuie musai sa aiba portbagajul de cel putin 540 de litri, dar nu mai mare de 570 de litri. Intrebat de ce a inclus aceste limitari, Eduard Andreescu, angajatul AEP care a intocmit caietul de sarcini, ne-a raspuns: "Avem nevoie de un portbagaj mare pentru ca noi caram documente la birouri electorale din tara". El nu a mai putut sa ne explice nici de ce s-ar transporta documentele cu limuzine de lux, nici de ce portbagajul "incapator" nu trebuie sa fie mai mare de 570 de litri.
La capitolul confort, conditiile devin de-a dreptul aberante: "ornamente in culoarea caroseriei si patru incinte acustice" si "geamuri termoizolante in tenta verde". Intrebata de ce se poate participa la licitatie numai cu geamuri in tenta verde, nu fumurii sau incolore, Norica Ciobanu, de la departamentul "Licitatii", ne-a raspuns, dezarmant: "Verdele e o culoare relaxanta".
"Nu luam Logan. Cerem confort pe bani publici deoarece avem personal cu statut de demnitari"
Un alt criteriu care tine de domeniul fuduliei este obligativitatea ca toate masinile sa aiba "servodirectie electro-mecanica, reglabila in functie de viteza", mecanism util mai ales atunci cand se circula in regim de mare viteza.
Mai mult, anvelopele sunt mai potrivite pentru jeep-uri decat pentru limuzine – 205/55 R16. "Am vrut o anvelopa mare pentru gropile din Romania. Noi avem foarte multe deplasari in comune si ni s-a spus sa luam o masina mai mare, ca merg mai multi oameni", ne-a explicat Eduard Andreescu. Trebuie mentionat ca procedura de licitatie a fost deja contestata, insa aberatiile de mai sus au fost pastrate si dupa "rectificarea" caietului de sarcini. In prima varianta, conditiile erau si mai absurde: capacitate cilindrica de fix 1598 centimetri cubi, inchidere centralizata cu telecomanda si functie confort de pornire, iar luminile spate musai cu tehnologie LED, nici vorba de becuri. Daca ar fi ramas acelasi caiet de sarcini, singura masina care se incadra era Volkswagen Passat.
"si acum ce trebuia sa spun ca sa nu limitez? Ca vreau o masina cu patru roti si-un volan?", s-a aratat indignat Eduard Andreescu. Colega sa l-a completat, revoltata: "Nu luam Logan. Cerem confort pe bani publici deoarece avem personal cu statut de demnitari. Presedintele institutiei (n.r.) are rang de ministru, iar cei doi vicepresedinti, de secretar de stat".
Hard disk pentru 20 de filme pe masinile Companiei Uraniului
Cel mai absurd caiet de sarcini l-a prezentat Compania Nationala a Uraniului (CNU). Societatea de stat doreste sa cumpere, printr-un "contract care se inscrie intr-un proiect finantat de fonduri comunitare", doua autoturisme de teren pentru care ofera un pret de nu mai putin de 50.000 de euro, fara TVA.
Ca sa poata fi acceptat la licitatie, insa, un dealer auto trebuie sa indeplineasca unele conditii cel putin exagerate. Astfel, CNU doreste un autovehicul de teren care sa aiba "un sistem de navigatie cu hard disk de 30 de GB incorporat", "camera video pentru mers inapoi", "bancheta spate rabatabila electric", "tapiterie piele de culoare neagra" si "blocarea electronica a diferentialului spate". De mentionat ca pe un hard disk de capacitatea de mai sus se pot stoca pana la 20 de filme, 5.000 de melodii sau 20.000 de poze.
Comparand aceste cerinte cu caracteristicile autoturismelor de pe piata, am descoperit ca doar o singura marca le respecta pe toate. Solicitati sa ne explice de ce au impus aceste conditii in caietul de sarcini, autorii sai nu au stiut sa ne raspunda telefonic si ne-au transmis ca ne vor raspunde la o solicitare in scris. In ciuda insistentelor noastre repetate, oficialii CNU nu s-au tinut de cuvant si nu au raspuns intrebarilor ce le-au fost adresate.
Agentii de mediu se tem sa-si prinda mainile in geamuri
Agentia pentru Protectia Mediului (APM) Iasi achizitioneaza, prin sistemul electronic de achizitii publice, patru autovehicule de teren, pentru care ofera un pret estimativ de 37.000 de euro, fara TVA. Agentia ieseana are insa nevoie de masini de teren cu "servodirectie reglata in functie de viteza" si, atentie, "geamuri fata/ spate actionate electric cu senzor de efort". Pentru a se intelege mai bine, aceasta dotare este buna pentru protectia copiilor ce si-ar putea prinde manutele in geam la ridicarea acestuia.
Doar doua dintre autoturismele existente pe piata corespund, potrivit dealerilor, cerintelor generale din caierul de sarcini – Land Rover Discovery 2 TD si VW Touareg TDI. Dar cand se aplica si conditia specifica "servodirectie reglata in functie de viteza", in jocul pentru obtinerea unui contract pe bani publici nu mai ramane decat al doilea producator.
APM Iasi ne-a raspuns ca "in ceea ce priveste specificatiile tehnice din caietul de sarcini, acestea au fost definite in concordanta cu necesitatile si exigentele in ceea ce priveste siguranta si securitatea in utilizare de catre personalul din cadrul agentiilor care vor folosi aceste autoturisme pentru desfasurarea activitatii de teren legata de ariile naturale protejate din judetele Botosani, Iasi, Vaslui, Galati. Aceste arii sunt situate, in marea majoritate, fie in zone mlastinoase din lunca Prutului, fie in zone forestiere, fie pe versanti inclinati si cu lungime mare pe care se manifesta si fenomene de alunecari de teren", a raspuns directorul directorul executiv al agentiei, Dan Pirchiu.
Acesta nu ne-a lamurit, totusi, de ce angajatii sai au nevoie de masini cu "geamuri electrice cu senzor de efort" si nici de ce Land Rover nu este potrivit acestor calatorii.
Judecatorii vor masini rapide
Ministerul Justitiei a anuntat ca vrea sa cumpere, prin Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), trei loturi de autovehicule pentru aparatul central si instantele de judecata din tara. In total, 193 de autoturisme si un microbuz. Caietul de sarcini contine insa unele prevederi despre care dealerii auto care au dorit sa participe la licitatii afirma ca ar avea menirea sa favorizeze o singura marca de automobile.
Pentru lotul 3, cel destinat Curtilor de Apel, este obligatoriu ca si scaunul din dreapta soferului sa fie reglabil pe inaltime. Facilitatea, adecvata pasagerilor inalti, are darul de a elimina din licitatie doua dintre modelele care puteau concura Volkswagen-ul Passat. Or fi judecatorii de la Curtea de Apel de rang mai inalt, dar nu pot fi toti mai inalti de 1,85 metri. Nici prevederile pentru masinile din lotul 1 nu duc lipsa de cerinte nejustificate: lungimea minima a autoturismelor de 4.500 mm, capacitatea cilindrica de la 1.500 cmc in sus, puterea minima 100 CP, volumul portbagajului minimum 430 de litri, iar timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h de maximum 12 secunde. Potrivit ofertelor de pe piata, doar Skoda Octavia 1,6 Tour ar indeplini toate aceste conditii, plus cea a pretului mediu. Lotul doi are conditii asemanatoare si califica un alt model al aceleiasi marci.
"Am dorit o imagine unitara"
Chestionati in legatura cu toate acestea, reprezentantii Ministerului Justitiei ne-au trimis un raspuns in doi peri: "Cerintele au fost alese in asa fel incat sa ofere conditii de siguranta, fiabilitate, utilitate si, de asemenea, sa ofere o imagine unitara a unei institutii publice". In rest, au inclus in comunicatul remis redactiei noastre elemente care erau destinate probabil altui cotidian, pentru ca raspunsurile nu corespundeau intrebarilor noastre.
Oricum, potrivit informatiilor din Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), licitatia a fost contestata de mai multi participanti.
"Reteta" s-a rodat fara victime
Reteta de a "truca" o licitatie pentru autoturisme prin introducerea in caietul de sarcini a unor prevederi restrictive nu este noua. "Romania libera" a publicat inca din luna mai un articol in care mai multi dealeri auto sustineau ca licitatia de achizitionare a 20 de autoturisme confort sporit pentru Senat era dedicata numai anumitor producatori. Caietul de sarcini al licitatiei continea clauze obligatorii aberante: portbagaj de minimum 500 de litri, tractiune integrala si macar 160 de cai-putere. "Ca urmare a comparatiei facute intre specificatiile din caietul de sarcini si cele ale modelelor de pe piata prezentate in catalogul auto a rezultat ca doar 3 marci pot satisface standardele alesilor. Dintre acestea, Audi pare a fi favorita, cu cel putin 5 modele care intrunesc conditiile", se afirma atunci in articol. Paradoxal, directorul Departamentului Auto al Senatului, Daniel Fadur, a lasat sa se inteleaga ca, intr-adevar, o marca va fi favorizata la licitatie. "Nu va pot spune despre ce marca este vorba, dar vedeti si singuri cine se incadreaza", a declarat in mai, pentru "Romania libera", Daniel Fadur.
NEIMPLICARE
Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice ne-a transmis, prin purtatorul sau de cuvant, ca nu cunoaste nici unul dintre cazurile prezentate de noi. "Nu am avut nici o sesizare, iar in planurile noastre de control nu se inscriu, deocamdata, controale in acest sens. Dar va rog sa ne trimiteti dumneavoastra ce-ati descoperit si va promitem ca o sa verificam", a fost tot ce ne-a putut spune Codrin Vulcu.
» Legea interzice practicile autoritatilor
Legislatia romaneasca in vigoare nu permite nici unei autoritati care doreste sa faca achizitii publice sa limiteze optiunile prin introducerea in caietul de sarcini a unor cerinte restrictive. "Specificatiile tehnice trebuie sa permita oricarui ofertant accesul egal la procedura de atribuire si nu trebuie sa aiba ca efect introducerea unor obstacole nejustificate de natura sa restranga concurenta intre operatorii economici", se prevede in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006. Articolul 38 "interzice definirea in caietul de sarcini a unor specificatii tehnice (…) care au ca efect favorizarea sau eliminarea anumitor operatori economici sau a anumitor produse".
» Topul pretentiilor pe bani publici
l sistem de navigatie cu hard disk de 30 de GB incorporat;
l tapiterie piele de culoare neagra;
l geamuri termoizolante in tenta verde;
l inchidere centralizata cu telecomanda si functie confort de pornire;
l camera video pentru mers inapoi;
l bancheta spate rabatabila electric;
l geamuri fata/spate actionate electric cu senzor de efort;
l ornamente in culoarea caroseriei si patru incinte acustice;
l lumini spate cu tehnologie LED;
l servodirectie electro-mecanica, reglabila in functie de viteza;
l blocarea electronica a diferentialului spate;
l scaun pasager dreapta fata cu reglaj pe inaltime si lombar.