Membrii Consiliului de Dezvoltare Regionala (CDR) al Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest, reuniti, joi, la Bistrita, in prima sedinta de lucru din acest an, au aprobat un portofoliu amplu in care au fost cuprinse cateva zeci de proiecte pentru reabilitarea infrastructurii rutiere pornind de la ideea ca fiecare judet ar avea dreptul la 3-4 finantari. Membrii consiliului au decis sa accepte toate propunerile venite din partea judetelor care fac parte din regiune, insa fara a avea certitudinea ca acestea vor fi acceptate pentru finantare.
Directorul general al ADR Nord-Vest, Claudiu Cosier, i-a sfatuit pe reprezentantii judetelor Bihor, Salaj, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures si Satu Mare sa se grabeasca cu intocmirea studiilor de prefezabilitate fiindca aceasta va fi o conditie esentiala in stabilirea listei de prioritati pentru finantare. Spre exemplu, judetul Cluj a anuntat Agentia de Dezvoltare Nord-Vest ca intentioneaza sa realizeze din surse europene drumul expres Cluj-Napoca – Dej, investitie evaluata la peste 52 de milioane de euro.
Autoritatile judetene din Bihor au cerut 115 milioane de euro pentru modernizarea drumului care leaga orasele Oradea si Arad, in timp ce judetele Satu Mare, Maramures si Salaj s-au asociat pentru a obtine o finantare in valoare de 845 de milioane de euro, in vederea realizarii drumului expres Petea – Satu Mare -Baia Mare – Zalau. Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud a cerut, la randul lui, suma de 130 de milioane de euro pentru reabilitarea drumului rapid Bistrita Ð Reghin Ð Targu-Mures.
De asemenea, judetele care fac parte din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest au mai cerut finantare pentru imbunatatirea retelelor de transport judetene si comunale, in valoare totala de peste 60 de milioane de euro in vederea reabilitarii a peste 428 de km de drumuri judetene si comunale. Membrii CDR N-V au aprobat, prin vot, ordinea prioritatilor privind finantarea in trei etape: pana in 2007, intre 2007 si 2008, respectiv 2009-2013. In ce priveste reteaua rutiera, desi regiunea este strabatuta de sapte drumuri europene, are o pozitie periferica fata de coridoarele de transport europene. Aceasta nu dispune de o retea de drumuri rapide si autostrazi adecvata, fapt care duce la devierea traficului spre alte regiuni.
Constructia autostrazii Bors – Brasov va rezolva o parte din probleme, dar este nevoie de investitii masive pentru modernizarea altor rute (in principal pe directiile est-vest si nord-sud pentru asigurarea legaturilor rapide cu poli importanti din vecinatate: Timisoara si Sibiu). Sistemul de drumuri judetene, care ar trebui sa compenseze aceasta lipsa, este insuficient modernizat.
Totodata, directorul general al ADR Nord-Vest, a declarat ca, in opinia sa, asistenta tehnica pentru implementarea proiectelor realizate din fonduri europene trebuie descentralizata. „Sunt multe proiecte intarziate din cauza faptului ca s-a comunicat foarte greu cu firmele de consultanta, desemnate de Ministerul Integrarii Europene. Cred ca este cazul sa se ia inclusiv o decizie politica pentru ca macar acest aspect, tehnic, sa fie rezolvat la nivel regional”, a spus Cosier.