25.3 C
București
joi, 3 octombrie 2024
AcasăSpecial"Jocul ielelor" - Teatrul National "I.L. Caragiale"

„Jocul ielelor” – Teatrul National „I.L. Caragiale”

Jocul spinos al ideilor (II)

In numarul trecut am atentionat asupra viziunii regizorale, dar pentru marele public, actorii sunt cei care il cuceresc sau il dezamagesc, pentru ca ei duc la vedere greul spectacolului. Cum Marius Stanescu / Liviu Lucaci (Gelu Ruscanu) si Irina Movila / Ilinca Goia (Maria Sinesti) sunt interpretii rolurilor cheie, am urmarit cu atentie distribuirea lor in doua reprezentatii.

Arta actorului este un mod de a gandi. Arta actorului este, in primul rand, un mecanism logic specific. Abia in ordinea secunda arta actorului e un  mod de «a face»".

Ion Cojar
("O poetica a artei actorului")
Douazeci de actori sunt distribuiti in "Jocul ielelor", spectacol regizat de Claudiu Goga in spirit realist emotional, chiar daca scrierea se axeaza preponderent pe o dezbatere apriga de idei. Piesa apeleaza la o serie de personaje-argument care intervin fiecare, doar intr-o singura scena dar a caror contributie pentru conflict este majora. Aceste partituri considerate gresit, uneori, de plan secund, sunt remarcabil interpretate de actorii distribuiti. In jurul lui Gelu Ruscanu, directorul ziarului de stanga, "Dreptatea sociala" se invart o serie de personaje, toate avand interese diverse, in cazul incriminarii de catre publicatie a ministrului de Justitie, serban Saru Sinesti. Un rol de declansator al dezvaluirilor privind pe tatal lui Gelu Ruscanu, caruia acesta ii divinizeaza memoria, fiind pentru el un model existential, il va avea Irena Romescu, interpretata admirabil de Ilinca Tomoroveanu. Actrita a exploatat originea nobiliara a Irenei, distinctia sa, si cu firesc a subliniat incomoda situatie a personajului de a il apara pe Sinesti, dezvaluind lui Gelu ca acesta i-a salvat tatal dintr-o delicata complicatie financiara. Tot intr-o singura aparitie, Emilia Popescu de la Teatrul de Comedie, reuseste o compozitie in actrita Nora, chiar daca regia ii incarca prin efecte derizorii machiajul si ii complica exagerat erotic relatia cu Gelu. O subtila nota amara acorda Emilia Popescu acestui personaj pe care il scoate astfel din zona artificiala in care e plasat de viziunea regizorala. Doar intr-o scena de cateva minute, Bogdan Musatescu este remarcabil prin caracterizarea minutioasa – tinuta, gest, vorbire – a politicianului Nacianu venit din interese de politichie la ziar. Cu abilitate este conceput primul procuror de Eugen Cristea, interventia sa fiind cu fina ironie dezvoltata de actor. Din cateva replici, in situatii dramatice, isi scot la lumina convingator personajele lor minore, Rodica Ionescu (Elena Boruga), Ioan Andrei Ionescu (Petre Boruga), ca si Aristita Diamandi, Eduard Dumitru sau Cornel Tigancu, indicat ales ca infatisare pentru rolul gardianului. "Fantoma" lui Grigore Ruscanu revine lui Mircea Anca, atent la tinuta personajului. O categorie aparte sunt "ziaristii" din jurul lui Gelu Ruscanu. Ireprosabil, atent la substratul fiecarei replici prin care se alimenteaza conflictul, este Vlad Ivanov in Penciulescu. "Politicianul danseaza cu legea elegant, fara sa o calce in picioare", spune de pilda, Penciulescu, iar din astfel de replici, actorul scoate intotdeauna la iveala comentariul autorului fata de situatiile conflictului. In orice partitura Vlad Ivanov stie sa speculeze subtextul esential al personajului ce ii revine. Impletind comic si dramatic, excelent este Andrei Duban in Vasiliu, corectorul transformat in ziarist. Socialistul Praida prin Dorin Andone este credibil, actorul atentionand asupra suspiciunilor ce framanta personajul. Secretarul de redactie disperat ca ziarul isi intarzie aparitia e cu mult farmec colorat de Daniel Badale. Personajele-argument sunt credibil infaptuite de actori. Mai dificila a fost descifrarea partiturilor majore ale sustinatorilor dezbaterilor de idei, care si dramaturgic sunt mai linear desenate. In cazul lor, regizorul nu a temperat jocul actorilor, incercand sa-l adapteze la conditiile Salii Atelier. Mircea Rusu se confrunta cu rolul lui serban Saru Sinesti, un ministru de justitie, ipocrit, cinic, calculat in actiunile sale, sigur pe pozitia sa. Actorul investeste forta dramatica, temperament in abordarea rolului, dar uita adeseori ca joaca in spatiul restrans al Salii Atelier si nu pe scena mare a teatrului. Practica unele exteriorizari fortate. In scena sa cu Maria sau in discutia cu Gelu, Sinesti prin Mircea Rusu detaseaza momente de sincera traire, ca apoi sa alunece in exagerari prin tonalitati vocale. Pentru ca Maria este generatoarea conflictului, in viziunea sa regizorala Claudiu Goga ii atribuie o importanta deosebita, si are grija sa fereasca interpretarea rolului de o posibila percepere a personajului de catre public ca acesta ar suferi de o boala psihica prin care ii este afectat comportamentul. Irina Movila si Ilinca Goia interpreteaza rolul Mariei. Pentru Irina Movila, Maria este intens preocupata de dorinta de a fi iubita de Gelu si chiar de intentia razbunarii nefericirii sale. Actrita isi traieste cu ardoare personajul, dar uneori este prea afectata in expresie si prin tonalitatile acordate replicilor. In spectacolul in care Irina Movila o joaca pe Maria este mai evidenta trimiterea catre atmosfera specifica telenovelelor. Maria imaginata de Ilinca Goia este fireasca, naturala, convingatoare in dramatismul nefericirii care macina personajul. Actrita e atenta la nuante, consecvent urmareste logica actiunilor Mariei, le sugereaza motivari intime. Maria cauta dragostea, sufera sincer ca urmare a greselilor faptuite, Ilinca Goia realizand un rol de referinta pentru biografia sa artistica.
Cea mai dificila partitura a piesei ramane Gelu Ruscanu, care viseaza idealist la o justitie si iubire absoluta si in final, absurda sa intransigenta etica, prin dezvaluirile ce distrug modelul sau existential ce i-a fost tatal, il vor impinge la sinucidere. Rolul a fost repartizat lui Marius Stanescu (de la Teatrul Odeon) si Liviu Lucaci, actori de valoare, fiecare dezvoltand insa, poate prea accentuat atitudinea intelectualista a lui Gelu fata de crezul sau radical. In ambele interpretari, asa cum sunt conduse regizoral, Gelu Ruscanu capata o nota de antipatie in austeritatea pledoariilor sale. Marius Stanescu acorda lui Gelu, in unele momente si accentul regretelor sentimentale, ii umanizeaza profilul de justitiar absolut. Personajul lui Liviu Lucaci este prizonierul ideilor categorice, iar actorul are meritul de a infiltra si o unda de naivitate judecatii sale autoritare. Incercarea regizorala de a "imbogati" prin noi atitudini fortat personajul lui Gelu Ruscanu la intalnirea sa cu Nora este in dezavantajul ambilor actori. Interpretarile celor doi sunt interesante, dar nu au stralucire.
"Jocul ielelor" devine la Nationalul bucurestean un joc greu, spinos al ideilor,  sugerandu-se doar uneori ca ele detin si un suport de firesc uman, de emotie.

 

  Spectacolele saptamanii (14 – 20 iunie)
 TEATRUL NATIONAL DE OPERETa "ION DACIAN" (Bd. Balcescu nr. 2, tel. 313.63.48, 314.11.87) Sala TNOID  Contesa Maritza: vineri, 15, duminica, 17, ora 19.30 Sala MAI  Silvia: sambata, 16, ora 18.00.
COST BILET: 5.00 RON, copii si 7.00 – 13.50 RON, adulti.

 TEATRUL NATIONAL "I.L. CARAGIALE" (Bd. Balcescu nr. 2, tel. 314.71.71) Sala Mare (fosta Ion Luca Caragiale)  Chicago: sambata, 16, ora 18.30 Sala Atelier (fosta Camil Petrescu)  Celalalt Cioran: vineri, 15, ora 19.00.
COST BILET: 5.25 – 79.00 RON.
Atentie! Teatrul National "I.L. Caragiale" anunta ca accesul in sala de spectacol
nu este admis dupa ora de incepere
a reprezentatiei.
Rugam spectatorii sa ajunga la timp pentru a se evita situatiile neplacute.
Va multumim!
 TEATRUL "L.S. BULANDRA" Sala Izvor (str. Schitu Magureanu nr. 1, tel. 314.75.46)  Henric al IV-lea: joi, 14, miercuri, 20, ora 19.00  Tatal: sambata, 16, ora 19.00  Casatoria: duminica, 17, ora 19.00 Sala Toma Caragiu (str. J.L. Calderon nr. 76 A, tel. 212.05.27)  Triumful dragostei: vineri, 15, sambata, 16, ora 19.00.
COST BILET: 8.40 – 15.75 RON.

TEATRUL NOTTARA (Bdul Magheru nr. 20, tel. 318.89.02, 317.41.01) Sala George Constantin  Profu’: sambata, 16, ora 19.30  Hangita: duminica, 17, ora 19.30.
COST BILET: 7.35 – 9.45 RON.

 TEATRUL ODEON (Calea Victoriei nr. 40, tel. 314.72.34)  Ionesco – Cinci piese scurte: vineri, 15, ora 19.00  E doar sfarsitul lumii: sambata, 16, ora 19.00  Block Bach: duminica, 17 , ora 19.00.
COST BILET: 6.30 – 12.60 RON.
zz TEATRUL LUNI – TEATRU DE CONSUM (Calea Victoriei nr. 120, tel. 314.57.51)  Flori, fete, filme sau baieti: luni, 18, marti, 19, ora 20.00  Efectul de seara: miercuri, 20, ora 17.30 Club Green Hours  Jazz Cafe – Anca Parghel: joi, 14, 20.00.
Se solicita o consumatie de minimum 12.00 RON pentru fiecare eveniment.

 STUDIOUL CASANDRA (str. Franceza nr. 9, tel. 315.69.75, 310.35.74)  Monged: joi, 14, ora 19.00  Butoiul cu praf de pusca: vineri, 15, ora 19.00  48º lat. N, 2º long. E: sambata, 16, ora 11.00  Cui i-e frica de Virginia Woolf?: sambata, 16, ora 19.00  Dublin Zoo: duminica, 17, ora 11.00  Sala Ileana Berlogea – UNATC  Varietati papusaresti: vineri, 15, ora 16.00  Curtea Veche  Regele moare la curtea veche: duminica, 17, ora 13.00.
Intrarea libera, in limita locurilor disponibile.

 

Programe consemnate de MIHAELA RADUCANU

Cele mai citite

15 persoane au fost puse sub acuzare într-un dosar de evaziune fiscală

15 persoane au fost puse sub acuzare de procurorii şi poliţiştii bucureşteni într-un dosar de evaziune fiscală, în formă agravată şi continuată. În acest...

Cumperi un apartament? Iată la ce să fii atent 

Decizia de a cumpăra un apartament este una majoră, cu efecte pe termen lung. Sunt atât de multe aspecte la care trebuie să te...

CE contestă la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) legea suveranităţii din Ungaria

Comisia Europeană a anunţat joi că dă în judecată Ungaria la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) pentru a contesta legea de protejare...
Ultima oră
Pe aceeași temă