3.3 C
București
sâmbătă, 11 ianuarie 2025
AcasăSpecialInvazia maşinilor cu priză. UE înlocuieşte benzina cu energia electrică. Ce face...

Invazia maşinilor cu priză. UE înlocuieşte benzina cu energia electrică. Ce face România?

Energie în loc de petrol. Este poate cea mai succintă descriere a planului european de popularizare a energiilor regenerabile pentru protejarea mediului înconjurător dar şi ca parte a strategiei de relansare economică. România aderă – timid, deocamdată – la acest trend internaţional, anunţând un program Rabla pentru maşini electrice. Cum infrastructura necesară să suporte astfel de vehicule nu există pe drumurile naţionale, Guvernul se adresează într-o primă etapă instituţiilor publice, urmând că abia apoi să abordeze persoanele private.

Este greu de estimat cât interes va atrage acest program în România, dar uşor de constatat că Statele Unite ale Americii şi unele ţări vestice din Europa au început deja să utilizeze maşini electrice.

Transportul fără carburanţi, o prioritate europeană

Uniunea Europeană include maşinile electrice în politicile sale încă din 2008. Planul de Relansare Economică prezentat în toamna acelui an cuprinde iniţiativa „Green Car”, un parteneriat public-privat prin care UE susţine programele de cercetare în domeniul energiilor nepoluante, a siguranţei şi a fluidităţii traficului. Fondurile totale alocate iniţiativei se ridică la 5 miliarde de euro.

Ca parte a proiectului „Green Car”, Comisia Europeană a lansat în martie 2011 programul Green eMotion – pentru mobilitatea nepoluantă. Este un parteneriat cu 42 de companii din industria auto, municipalităţi, universităţi şi centre de cercetare care să faciliteze introducerea maşinilor electrice pe piaţa europeană. Costul programului: 42 de milioane de euro.

De asemenea, maşinile electrice ar urma să joace un rol important în cursa pentru reducerea emisiilor aşa-numitelor gaze de seră cu 20 la sută prin comparaţie cu nivelul înregistrat în 1990. Asta pentru că, în timp ce aceste emisii au scăzut, la general, între 1990 şi 2005, emisiile generate de sectorul de transporturi au crescut cu aproape 30 la sută în cazul pasagerilor şi cu peste 60 la sută în cazul transportului greu. Totul în condiţiile în care acest sector produce circa 20 la sută din emisiile din Uniunea Europeană.

De la planurile generale, la obiective concrete.

Londra, capitala maşinilor electrice

Autorităţile londoneze vor să transforme metropola în capitala europeană a maşinilor electrice. Primarul Boris Johnson plănuieşte să aducă 100.000 de maşini electrice şi să amplaseze 25.000 de puncte de reîncărcare în oraş până în 2015. Va fi vorba de stâlpi special prevăzuţi cu prize.

Altă localitate implicată în dezvoltarea infrastructurii pentru automobilele fără carburanţi este Bournemouth, care, împreună cu alte oraşe europene, ţinteşte un credit UE de 2,5 milioane de euro pentru a rearanja zona gării astfel încât să devină un centru pentru reîncărcarea maşinilor electrice şi închirierea de biciclete. Celelalte oraşe implicate sunt Vigo (Spania), Eskişehir (Turcia) şi Helsinborg (Suedia).

Marea Britanie a anunţat că vrea să atragă şi producătorii de maşini electrice. De exemplu, Uzina Nissan din Sunderland a primit 380 de milioane de lire sterline – împrumut sprijinit de UE – pentru a-şi perfecţiona producţia de vehicule electrice.

De asemenea, guvernul britanic pregăteşte un program Rabla propriu. Din 2011 ar urma să acorde subvenţii de 5.000 de lire fiecărui cumpărător de „maşini verzi”.

Milioane de maşini electrice…

În Franţa, cea mai importantă companie de utilităţi lucrează împreună cu producătorul Toyota pentru a răspândi punctele de reîncărcare pe tot teritoriul ţării. În plus, guvernul francez a asigurat 550 de milioane de euro ca subvenţii pentru producţia vehiculelor nepoluante.

În Germania, autorităţile vor să introducă în circulaţie 1 milion de astfel de maşini până în 2020, printr-un Plan Naţional al Mobilităţii Electrice. Emisiile de gaze de seră din Germania au scăzut deja cu 20 la sută din 1990 şi maşinile electrice ar urma să ajute la reducerea lor cu 40 la sută la nivelul anului 2020.

Un milion de maşini electrice vrea şi guvernul spaniol pe străzile ţării, dar mai repede, până în 2014. Municipalităţile din Barcelona şi Sevilla lucrează deja pentru puncte de reîncărcare.

Iar Danemarca are automobile nepoluante pe străzi încă dinainte de Summitul de la Copenhaga, din 2009. Electricitatea necesară provine de la morile care produc energie eoliană.

Prize în loc de benzinării

Un studiu efectuat anul trecut în Statele Unite arată că, până în 2015, SUA va avea un milion de puncte de reîncărcare, iar la nivel mondial vor exista deja nu mai puţin de 4,7 milioane. Desigur – explică studiul intitulat „Echipamentul de încărcare a maşinilor electrice” – cele mai multe astfel de vehicule vor fi încărcate peste seară de fiecare proprietar american în propriul garaj. Pentru casele fără garaj ar putea să existe alternativa „alimentatului” de la reţeaua electrică a vreunui supermarket. Însă, fiind vorba despre băgatul maşinii în priză, rămâne de văzut dacă producătorii şi autorităţile de la nivel mondial vor putea să cadă de acord în privinţa unei prize universale.

Claudiu Berbece
Claudiu Berbece
Claudiu Berbece, reporter Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă