Mai mulți studenți de la Facultatea de Mecanică din Iași au reinventat mașina de teren ARO și au numit-o iARO Kamarad. Pasiunea lor s-a născut după ce designerul echipei s-a plimbat cu mai multe mașini și a decis că brandul românesc merită o nouă șansă.
Citește și: Cum arăta economia României în perioada regimului comunist
iARO, de la idee la concept
Studentul Silviu Nicolae Ceaușu a participat, în urmă cu un an, la un concurs de design auto organizat de Facultatea de Automatică. A obținut locul întâi, lucru care l-a încurajat să meargă mai departe. Câteva luni mai târziu, a obținut încă două diplome, la Salonul de Inventică de la Iasi și cupa cu titlul Junior Inventor.
Citește și: Ceaușescu trăiește pe Facebook
Tânărul de 23 de ani a mărturisit că pasiunea pentru mașinile ARO a venit după câteva plimbări cu autoturismele: „N-am condus nicio mașină ARO, dar am fost pasager în mai multe modele și pur și simplu am fost fascinat. Tocmai de aceea m-am decis alături de colegii mei să venim cu un proiect bine documentat și să încercăm să revitalizăm acest brand. La început, credeam că avem nevoie 100.000 de euro pentru a construi o mașină de la zero, dar apoi ne-am reorganizat prioritățile și cred că putem lua un model deja existent pe piață, să folosim șasiul și să adaptăm la motor și din punct de vedere grafic, și atunci investiția ar fi de doar 10.000 de euro”.
În concepția studenților, viitoarea mașină iARO va avea un motor Toyota Hilux 2.4 diesel, 90 de cai putere.
Tinerii le-au prezentat proiectul celor de la RTR (Renault Technologie Roumanie) dar au primit doar promisiuni. Acum, ei încearcă să-și promoveze proiectul pe mai multe site-uri de crowfounding, pentru a-și dezvolta conceptul.
Cum au apărut mașinile ARO
Istoria ARO începe în 1957, la Câmpulung Muscel, când românii cer licență rușilor de a fabrica un model autohton de teren. Primul automobil offroad românesc este IMS 57. După realizarea a 914 exemplare de IMS 57, fabrica începe să producă modelul IMS 59 urmat de modelul M461 (Muscel, numărul 4 al prototipului și anul fabricației).
Așa s-a născut fabrica numită ARO și, în 1972, apare primul model sub acest brand, ARO 424. Deja, din 1980, se trece la fabricarea seriei ARO 10, model vândut în peste 110 țări, până în 2003, când fabrica este falimentată și vândută la fier vechi.