3.7 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialGala Tanarului Actor - "Hop" (Editia a X-a, Mangalia)

Gala Tanarului Actor – „Hop” (Editia a X-a, Mangalia)

Maestrul, invataceii si amatorii

S-a statornicit ca fiecare seara a Galei sa se finalizeze cu un spectacol invitat, banuim ca in intentia
de a oferi "pe viu" o lectie concurentilor, de a-i mobiliza sa-i urmeze, sa-i concureze pe artistii
consacrati, afirmati. Intentie interesanta, numai ca e greu sa atragi patru spectacole de exceptie care sa incununeze serile din perioada 1-4 septembrie, ale Galei.

Tinerilor le transmit sa fie ei insisi, sa creada in ceea ce fac, sa-si iubeasca meseria, sa respecte breasla din care fac parte si sa se integreze cat mai bine in ea, sa accepte competitia oricat de dura ar fi,
sa nu se lase dezamagiti de esecuri, sa citeasca mult, cat mai mult, sa vada teatru si film in cantitati aproape obositoare, sa-si conserve si sa-si lucreze permanent mintea, corpul si glasul, sa nu aiba prejudecati si sa fie curajosi si pregatiti pentru a lua in piept orice partitura!".  
Nicu Alifanti

La editia trecuta, publicul a fost electrizat de un spectacol original, de exceptie, "Dialoguri si fantezii in jazz", sustinut de Ion Caramitru si Johnny Raducanu. Actuala editie a avut drept invitat de seama pe Nicu Alifantis intr-un recital pentru suflet. Rar se intampla sa vezi tineri si varstnici laolalta entuziasmati in fata unui recital, murmurand refrenele impreuna. Nicu Alifantis reuseste o astfel de vraja pentru ca este un Artist cu totul aparte. Slujitorul marii poezii este compozitor, interpret vocal si chitarist, dar si actor. Putini au un astfel de har. Cand, astazi, poezia adevarata agonizeaza, Nicu Alifantis o scoate din praful uitarii, da versului o stralucire care cucereste orice suflet. El este pajul poeziei, slujitorul ei sentimental. Dibaci in alegerea versurilor, Alifantis "gandeste" pentru fiecare poezie o compozitie aparte, ticluita pe cuvant, cautandu-i ritmul adecvat si trece astfel prin diferite ritmuri, de la folk, la rock de la romanta la muzica usoara. Compozitorul cameleonic se transforma apoi si intr-un admirabil interpret vocal si chitarist. Dar Nicu Alifantis este si un actor sensibil, care traieste sincer in scena starile provocate de cuvant, trece
de la tristete la ironie, de la melancolie la bucurie. si asa, cu mare arta, cucereste spectatorii, indiferent de varsta lor, cantecele sale fiind adevarate slagare care ii fac si pe cei indiferenti fata de poezie, sa retina versul si, poate, sa il si caute. Generos, Nicu Alifantis a oferit un regal artistic la Mangalia, cu dragoste inchinat tinerilor artisti, cum marturiseste si in citatul alaturat. Recitalul sau a incheiat Gala admirabil, facandu-ne sa uitam pentru un moment, prestatiile altor "invitati" ce nu prea isi aveau locul intr-o astfel de campanie.

"Actorul si vioara"

Acest "spectacol" era autohton, produs la Mangalia de Asociatia Culturala "Constantin stefanescu", avandu-i in distributie pe Constantin stefanescu si Aura Stuparu, doi "artisti" amatori sufletisti. Dansii vroiau sa aminteasca de suferintele actorului ce isi daruieste viata publicului, intr-o sceneta scolareste scrisa, sa nu-i spunem penibila. Constantin stefanescu se agita cantand la vioara, suferea in numele artistilor adevarati, dar
nu reusea sa impresioneze prin amatorismul sau strident.

"Mananca-ti aproapele"

Daca amatorii au scuze ca sunt… amatori, este greu de explicat insa, de ce a fost introdusa intr-o manifestare a profesionistilor, productia Teatrului Joint & Teatrului Act care a lasat un gust amar pentru ca implica o firma pretuita a teatrului independent. Teatrul Act ne-a obisnuit cu spectacole de valoare, in ultima premiera a stagiunii trecute "Capra sau Cine e Sylvia", intalnim in distributie si pe Marius Damian, autorul textului "Mananca-ti aproapele" si interpret principal al scrierii sale. Despre Teatrul Joint n-am auzit mai deloc, se pare ca functioneaza la Sibiu
si s-ar vrea integrat "miscarii underground", iar "joint" ii vine de la canabis, de la droguri, cum se mai numesc ele intre consumatori. Deranjant a fost ca textul actorului Marius Damian nu avea nimic in comun cu drogurile, ci mai repede cu holocaustul. Scrierea sa absurda, fara substanta, incerca sa relateze o poveste sinistra. Intr-un lagar, un colonel isi asteapta intr-un mod ciudat detinutii sortiti gazarii. Paranoicul colonel ii primeste ca la un hotel si vrea sa-i forteze a se manca intre ei, autorul incercand o "filosofie" a ucigasilor nebuni. Textul era aberant si inexplicabil regizat de Vitalie Bichir, un actor al Teatrului National "I.L. Caragiale". Evident ca dintr-un astfel de text fara sens, fara constructii logic dramatice, nici un regizor, nici chiar Alexandru Tocilescu, nu putea construi un spectacol onorabil. Actorii George Constantinescu, Adrian Anghel si autorul textului, Marius Damian in rolul colonelului, incercau
si, in unele momente, reuseau,
sa sugereze nebunia personajelor, numai ca nu prea aveau ce interpreta, personajele fiind niste fantose. si, in acest caz, apare intrebarea; ce cauta acest spectacol ca invitat la Gala? Textul deplorabil, ca si spectacolul, nu isi gaseau locul gazduirii sub firma Teatrului Act. Ca dramaturgia noastra se cam afla in suferinta se stie, dar ca a ajuns sa fie astfel "deservita" e alarmant. Marius Damian este un actor de calitate, pacat ca s-a apucat sa scrie teatru, in loc sa-si vada de drumul sau ca interpret.
"Gros-plan"

Din nou, UNATC s-a evidentiat, venind cu o echipa de actori harnici care vor sa-si cizeleze talentul si s-au inscris la masterat. "Gros-plan" nu era un spectacol pregatit pentru a intra in repertoriul vreunui teatru institutionalizat sau independent, ci o asamblare de monoloage, o insiruire de exercitii de studiu. Colajul era alcatuit din texte de calitate, alese cu talc ca sa serveasca fiecare interpret, sa-i dea prilejul de a creiona un caracter, o tipologie. Se intalneau Eugène Ionesco, Arthur Schnitzler, Eric Bogosian sau August Strindberg si altii cu scopul ca fiecare sa sprijine evidentierea unui interpret. Regia asamblarii acestor texte apartinea Taniei Filip si lui Gelu Colceag, profesorii lor se pare, iar coregrafia Roxanei Colceag. N-au lipsit nici video-proiectiile cu sens strecurate, rezultatul fiind o reprezentatie-examen inchegata si atractiva. S-a acordat prea mult material dramatic Ioanei Calota, care nu s-a descurcat stralucit in interpretarea sa. Echipa celor de la masterat era numeroasa: Emilia Bebu, Raluca Dumitrache, Alexandra Ionita, Florin Lazarescu, Claudiu Maier, Axel Moustache, Alexandru Nedelcu, Gabriel Rauta, Irina Sarbu, Mihaela serban, Alexandru Unguru si Catalin Fartaes. Nu toti au reusit sa impresioneze in monologul sustinut, la fel ca si concurentii
in cadrul competitiei Galei, dar toti si-au dat silinta sa demonstreze o buna pregatire profesionala.

Cele mai citite

Alegerile prezidențiale 2024: Peste 45.000 de angajați MAI, mobilizați pentru primul tur de scrutin

Cătălin Predoiu a cerut sancționarea fermă a oricărei încercări de cumpărare de voturi sau mită electorală Duminică, la primul tur al alegerilor prezidențiale, peste 45.000...

A treia zi de vot în diaspora: prezență mai redusă comparativ cu 2019, dar superioară anului 2014

Procesul electoral pentru românii din diaspora, desfășurat pe parcursul a trei zile, a intrat în ultima zi. Votul pentru alegerile prezidențiale a început vineri dimineață,...

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Pe buletinul de vot sunt înscriși 14 candidați, iar ștampila „VOTAT” trebuie aplicată corect Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor...
Ultima oră
Pe aceeași temă