"Sectiunea grup" isi cauta… rostul
In afara "Sectiunii individual" dedicata recitalurilor, Gala mai are si "Sectiunea grup", care de multi ani isi tot cauta rostul si nu il gaseste. La editia a X-a s-au prezentat patru spectacole la "Sectiunea grup", toate discutabile sub aspectul afilierii la un concurs ce are in primul rand drept scop, evidentierea talentelor individuale.
– "LECTIA" de Eugène Ionesco (Universitatea de Arte "George Enescu" din Iasi, Facultatea de Teatru, Specializarea Actorie, promotia 2007). Remarcabila optiune repertoriala pedagogica pentru a studia si a se acomoda tinerii absol-venti si cu specificul teatrului absurd. Exercitiul de studiu prezentat avea insa, pregnanta amprenta a regizorului Octavian Jighirgiu care banuim ca ar fi coleg de generatie cu interpretii. Gala fiind doar a "Tanarului Actor", regizorul e con-siderat un om din umbra spectacolului si nu se ofera nici o data despre CV-ul sau. In cazul de fata, Octavian Jighirgiu si-a dorit sa iasa in evidenta, a fortat exagerat intentiile lui Eugène Ionesco, ignorand un avertisment important al dramaturgului, ca piesele sale trebuiesc interpretate cat mai realist pentru a se evidentia absurdul ce macina comunicarea in lumea noastra. Regizorul a incarcat viziunea sa cu efecte exagerate, lipsite de o motivatie existenta in text, a anulat comicul ce dezvoltat se transforma abil in tragic, rezultatul fiind un spec-tacol confuz si plictisitor, care evident, nu reusea nici macar sa atraga atentia asupra vreunui actor distribuit. si asa, s-a ajuns ca la Gala Tanarului Actor sa treaca neobservati cei din distributie: Laura Bilic, Ovidiu Ivan, Loredana Iordache si Dumitru Rusu. Intentiile lor de a creiona personajele ce le reveneau erau sufocate de viziunea regizorala care trata absurd, situatii posibil reale.
– "IN AsTEPTARE", productie a unei echipe de la UNATC, chiar daca a obtinut Premiul pentru cel mai bun spectacol, a complicat mai mult neintelegerea rostului acestei sectiuni, fiind doar un exercitiu de teatru-dans. Datorita proiectelor de la Teatrul Odeon, initiate de Razvan Mazilu, dar si exercitiilor de studiu de la UNATC, marcate prin personalitatea Roxanei Colceag, teatrul-dans cunoaste o dezvoltare si inregistreaza succese. Anul trecut, la aceasta sectiune, premiul a fost obtinut tot de un spectacol de teatru-dans, realizat tot de o echipa de la UNATC, "Mainilor tale" dupa Federico Garcia Lorca. Anul acesta nu se mai specifica de unde provine inspiratia "scenariului", ci numai numele regizorului, actorul Dan Lupu. Acesta a participat si la editia trecuta a Galei, a fost entuziasmat, cum era si firesc, de succesul unui alt spectacol de teatru-dans, invitat in afara competitiei, "Vor mai inflori florile-n noroi?", un examen de absolvire de la UNATC. "In asteptare" se derula prin povestea a doua cupluri, discret comentata de un personaj singuratic, distributia spectacolului regizat de Dan Lupu fiind alcatuita din Liliana Farcas, Casiana suteu, Dan Lupu, Tudor Munteanu si Soroana Huidan. Anul trecut, Soroana Huidan (alaturi de Mihaela serban si Marin Grigore) s-a bucurat de premiul sectiunii, cum s-a bucurat si anul acesta de distinctie prin "excesul de patetism" al unor membri ai juriului, entuziasmati de formula teatrului-dans. Ca aspect general, spectacolul era interesant, dar obligatoriu trebuia sesizat "imprumutul" a o serie de secvente din alte reusite si originale reprezentatii de teatru-dans, care nici macar nu erau amintite ca sursa de inspiratie. De pilda, coregrafa spectacolului "Bal" de la Teatrul National de Opereta "Ion Dacian", Yvette Bozsik – care atentiona ca realizarea sa este dupa o idee originala a lui Ettore Scola -, s-ar putea supara vizionand "In asteptare". Spectacolul ramane un remarcabil exercitiu de adaptare la aceasta formula de exprimare. Interpretii executau cu daruire miscarea, unii cu mai mult profesionalism, altii mai stangaci, dar incercarile de personalizare a rolurilor erau scolaresti, necon-cludente. De asemenea, nici scurtele interventii de rostire a unui text fragil ca intentii, nu au beneficiat de o interpretare credibila. In ansamblu insa, spectacolul avea tinuta si s-a evidentiat in contextul celorlalte "concurente", dar nu prin inventivitate. Locul sau era mai nimerit ca invitat la Gala, in afara concursului, cu precizarea surselor de inspiratie ale actorului-regizor Dan Lupu. Teatrul-dans este in plina afirmare, dar nu trebuie uitat ca solicita o pregatire profesionala speciala. Unii concurenti apeleaza la teatru-dans, fara sa aiba aceasta pregatire si nu reusesc sa se impuna ca personalitati, chiar daca sunt premiati la Gala "Hop".
– "INGERUL ELECTRIC" de Radu Macrinici, regia Gelu Badea a fost proiectul absolventilor Universitatii "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca, Facultatea de Teatru si Televiziune, Sectia Actorie, reunind in distributie pe George Costin, Sebastian Badarau, Sorin Miron, Gabriela Del Pupo si Ariana Presan. Cum nu am citit textul, nu ma pot pronunta asupra sa pentru ca era jalnic prezentat si nu transmitea nici o idee. Povestea a trei tineri ce vin la un hotel cu intentia de a se sinucide si intra in legatura cu un receptioner trasnit si cu personajul Electrica SA, care "comenta" absurd ce se intampla, imprastiind continuu fulgi, arata o viziune regizorala lipsita de coerenta. Interpretii pareau niste amatori cu vorbire defectuoasa, care nu gandeau ce aveau de rostit. Nici macar in scurtele monologuri ale explicarii cauzelor ce ii fac sa aleaga sinuciderea, nu reuseau sa transmita credibil textul.
S-ar putea ca actorii sa detina date pentru profesia aleasa, dar erau victimele unei regii cu pretentii de originalitate, caznite. Din nou, la "Sectiunea grup" s-a facut simtita implicarea neavenita a regizorului. Gala Tanarului Actor nu functioneaza pentru regizori, dar ei se strecoara la "Sectiunea grup" cu dorinta de a se remarca, in dauna colegilor actori.
– "MOsTENIREA" de Marivaux, regia Lucia Muresan, asistent regie George Grigore, coregrafia Anca Iorga, a avut in distributie pe absolventii promotiei 2006 de la Universitatea "Spiru Haret": Dorin Ionescu, Maria-Antoaneta Tudor, Simona Fabian, Catalin Ciurdar, Xenia Alina Grigore si Calin Radulescu. Comedia indragostitilor clasicului Marivaux era lucrata minutios, pedagogic, actorii rosteau cu dictie replicile, spectacolul sugera epoca prin eleganta costumelor, iar spectatorii l-au rasplatit cu aplauze entuziaste oferindu-i Premiul publicului. S-a dovedit astfel, ca publicul e dornic si de texte clasice, mai ales ca sunt corect interpretate. "Mostenirea" era un examen de absolvire care urmarea nu sa evidentieze un regizor, ci rezultatele pedagogice reusite ale unei clase de actorie.
OBSERVATII
– SECTIUNEA INDIVIDUAL – In urma ecourilor negative de la editia trecuta a Galei, privind repertoriul vulgar ales de concurenti, acesta s-a mai diversificat, a castigat in valoare. Colajele au fost ocolite, chiar daca doi actori au optat neinspirat pentru ele. S-au ignorat textele cu un limbaj suburban, repertoriul selectat avand o tinuta culturala. S-a facut simtita optiunea pentru texte bine scrise de tineri apropiati de varsta si preocuparile interpretilor. Proba obligatorie fiind rigida in oferte teatrale a reusit totusi sa starneasca inventivitatea concurentilor. z z Initiativa bine venita a directoarei Teatrului Odeon, Dorina Lazar, de a premia interpretarea unui monolog clasic a starnit interesul doar a trei concurenti, care nu au reusit sa convinga insa, ca detin date profesionale pentru o astfel de proba. z z Pregatirea profesionala a tinerilor actori ramane in continuare deficitara la capitolul impostatie vocala si dictie, chiar daca avem o multime de Universitati teatrale. Nici coordonarea expresiei prin miscare, gest, cu sensurile replicilor rostite, nu s-a facut pe deplin simtita.
Gala "Hop", chiar daca denumirea pare amuzanta, ramane o serioasa oferta pentru afirmarea tinerelor talente.
SECTIUNEA GRUP
Ramane in continuare ambigua existenta acestei sectiuni in cadrul Galei Tanarului Actor pentru ca nu isi motiveaza prin nimic scopul inscrierii in concurs a unor spectacole, evident, multe productii regizorale cu mari pretentii. z z In majoritatea lor aceste spectacole sunt examene de absolvire de la diferite Universitati, nu sunt pregatite special pentru Gala si pentru a scoate in evidenta actorii si personalitatea lor. z z Prin spectacolele de regie, de absolvire selectate, actorii sunt dezavantajati, mai ales daca se intampla sa cada in plasa unor viziuni regizorale aberante. z z Din 1999 de cand s-a introdus si "Sectiunea grup", doar putini interpreti au reusit la doua editii sa se detaseze, obtinand si premii individuale. La editia din 2001, Andreea Bibiri era distinsa cu Premiul "Timica" pentru rolul interpretat in "Zi ca-i bine", spectacol ce obtinuse si el, premiul la "Sectiunea grup", iar la editia din 2003, Ioana Calota primea Premiul special al Juriului "Sica Alexandrescu" pentru rolul din "Ursul", spectacol de absolvire de la UNATC, premiat si el la "Sectiunea grup". La toate celelalte editii s-au premiat grupurile, dar nu a reusit nimeni sa se detaseze din ele. In numarul viitor vom prezenta spectacolele invitate la Gala.