20.2 C
Bucureศ™ti
vineri, 6 septembrie 2024
AcasฤƒSpecialFOTO. Reclame la alimente รฎn perioada comunistฤƒ

FOTO. Reclame la alimente รฎn perioada comunistฤƒ

În perioada României comuniste, publicitatea era mai mult propagandฤƒ decât reclame propriu-zise.

Sloganul “Nici o masฤƒ fฤƒrฤƒ peลŸte” va rฤƒmâne peste timp în amintirea românilor. Produsele de altฤƒdatฤƒ însฤƒ stârnesc nostalgia gustului autentic. DeลŸi sฤƒrฤƒcฤƒcioase ca prezentare, spre deosebire de produsele occidentale colorate ลŸi cu etichete ลฃipฤƒtoare, întotdeauna mai puลฃine pe rafturi decât ar fi fost necesar, dar cu multฤƒ publicitate în reviste ลŸi almanahuri, din alimentele de odinioarฤƒ au ramas azi doar reclamele. Pline de un farmec pitoresc, casetele publicitare din perioada comunistฤƒ ne vorbesc despre o altฤƒ lume decât cea din prezent.

Publicitatea comunistฤƒ

DeลŸi nu se poate vorbi despre publicitate veritabilฤƒ decât în prezenลฃa concurenลฃei, element absent din economia comunistฤƒ guvernatฤƒ total de cฤƒtre Stat, reclamele acelei perioade au ลŸi rolul de a face cunoscute anumite produse, dar reclama era ลŸi o formฤƒ de propagandฤƒ prin care populaลฃia trebuia sฤƒ ”observe” faptul cฤƒ societatea socialistฤƒ funcลฃioneazฤƒ ลŸi cฤƒ ramurile economiei se dezvoltฤƒ constant. Fie cฤƒ este vorba despre reclame la biscuiลฃi, jucฤƒrii, biciclete, parfum, rulmenลฃi sau geamuri au o simplitate desigur „cerutฤƒ” astfel încât, indiferent de gradul de educaลฃie al celui care o vede, mesajul sฤƒ fie cât mai inteligibil ลŸi mai lipsit de subtilitฤƒลฃi. Simplitatea ลŸi decenลฃa prezentฤƒrii sunt însฤƒ calitฤƒลฃi pe care azi nu le mai regฤƒsim în „advertising”.

Un basm occidental îmbrฤƒcat în roลŸu comunist

Povestea Scufiลฃei care duce cozonac ลŸi vin bunicuลฃei este reinterpretatฤƒ într-o rclamฤƒ la produse lactate, astfel cฤƒ fetiลฃa departe de a avea o pฤƒlฤƒrioarฤƒ roลŸie, este îmbrฤƒcatฤƒ asemeni unei viitoare gospodine comuniste cu basma pe cap ลŸi pulover croลŸetat. DeลŸi stângace, reclama are un puternic rol educativ prin care copiilor le este prezentat un model de urmat: un personaj de poveste consumฤƒ lapte, pe care îl achiziลฃioneazฤƒ ลŸi pentru bunica ei.

Autenticitate, reลฃete originale ลŸi recomandarea consumului produselor sฤƒnฤƒtoase

Descrierile calitฤƒลฃilor produselor alimentare sunt extrem de clare, astfel cฤƒ cititorii puteau afla despre beneficiile unei alimentaลฃii echilibrate ลŸi sฤƒnฤƒtoase fฤƒrฤƒ sฤƒ citeascฤƒ reviste de specialitate sau articole tematice. Informaลฃia era astfel furnizatฤƒ încât reclama la produs sฤƒ ofere mai multe informaลฃii atât despre ingrediente, cât ลŸi despre funcลฃiile produsului într-o alimentaลฃie echilibratฤƒ ลŸi sฤƒnฤƒtoasฤƒ. Chiar dacฤƒ se produceau la nivel industrial, alimentele din perioada comunistฤƒ erau fabricate din ingrediente naturale, gustul acestor produse fiind unul deosebit. Pe vestitele „Eugenia” se preciza cฤƒ au în compoziลฃie doar unt, cacao, zahฤƒr ลŸi ouฤƒ. O altฤƒ bucurie dulce din perioada comunistฤƒ era vestitul suc „Cico” pe a cฤƒrui etichetฤƒ se preciza cฤƒ are temen de valabilitate de… 7 zile. Chiar dacฤƒ dulciurile de azi sunt mai rafinate ลŸi supra-procesate, cu termen de valabilitate de cam doi ani, amintirea vechilor produse cu etichetele nestudiate ลŸi reclamele pitoreลŸti ne lasฤƒ un gust mai plฤƒcut ลŸi mai autentic.

Sfidarea capitalismului

Despre ลŸampanie se cunoaลŸte faptul cฤƒ este o denumire exclusivฤƒ care poate fi utilizatฤƒ doar pentru producลฃia viticolฤƒ de pe teritoriul Champagne, regulฤƒ instituitฤƒ în anul 1927. În orice parte a lumii se produce aceastฤƒ bฤƒuturฤƒ, producฤƒtorul trebuie sฤƒ foloseascฤƒ termenul general de „vin spumant”. Sfidând normele internaลฃionale, în Almanahul Scânteia din anul 1967, apฤƒrea o admirabilฤƒ reclamฤƒ la ลžampania Zarea… Lipsite de profesioism comercial în sensul pe care îl cunoaลŸtem azi, reclamele din perioada comunistฤƒ au acel aer de curat, dezinteresat, nefalsificat ลŸi sincer, valori pe care azi nu le putem regฤƒsi în publicitate.

 

Cele mai citite

Cine nu are partid sฤƒ-ศ™i cumpere

Inspirat de existenศ›a celor peste douฤƒ sute de partide รฎnregistrate รฎn Romรขnia, domnul Mircea Geoanฤƒ s-a gรขndit cฤƒ ar fi mai bine sฤƒ...

Mihai Bobonete a devenit viral! Ce comentariu a lฤƒsat la postarea Mฤƒdฤƒlinei Ghenea

Mihai Bobonete, cunoscut pentru umorul sฤƒu savuros, a revenit cu o nouฤƒ replicฤƒ plinฤƒ de ironie ศ™i umor la o postare a Mฤƒdฤƒlinei Ghenea. ...

Kosovo – Romรขnia. Cine va difuza partida tricolorilor

Romรขnia va รฎncepe noul sezon din UEFA Nations League cu o deplasare รฎn Kosovo, vineri, 6 septembrie, de la ora 21:45. Cine transmite la TV...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ