2006 a fost primul an in care marina militara a cules „recolta”. Dupa mai bine de 15 ani de reorganizare, scandaluri mediatice, afaceri pe masa Departamentului National Anticoruptie, nave taiate la fier vechi si personal navigant concediat, Fortele Navale au reusit sa treaca „pragul” ce pana acum trei ani parea de neatins, al interoperativitatii complete cu structurile NATO. Majoritatea navelor militare au participat la aplicatii multinationale si au primit calificative bune si foarte bune din partea fortelor pactului nord-atlantic.
Contrar asteptarilor, romanii au deprins foarte repede procedurile NATO. Si nu vorbesc aici despre echipajele celor doua fregate cumparate de la britanici „Regele Ferdinand” si „Regina Maria”, care oricum au fost nevoite sa „manance” manualul tacticilor occidentale in lupta navala, ci de restul navelor de conceptie romaneasca si sovietica. Putini ofiteri, maistri militari si simpli marinari ramasi in cadrul marinei au injurat, au trudit si in cele din urma au deprins cunostintele de limba engleza, precum si noile proceduri executate la bordul navelor. In prezent flota militara este capabila sa execute misiuni reale in cadrul NATO. Si mai este ceva. Seful MApN a promis in mod public ca unicul submarin „Delfinul” va fi reactivat dupa zece ani de ruginit legat la chei. De asemenea, la orizont se intrevede o indexare salariala consistenta, in special datorita alinierii la standardele occidentale a structurilor MApN.
Semne bune
Primele semne bune au aparut inca de la inceputul anului. In perioada 25-28 ianuarie, o delegatie americana, condusa de comandantul Aviatiei de Patrulare Maritima din cadrul Fortelor Navale Americane din Europa (USNAVEUR), comodor Robert A. Lally, a efectuat o vizita oficiala in Romania. Au urmat apoi o serie de escale a unor nave NATO la Constanta. Primul a sosit distrugatorul american USS „Porter”, care a ancorat pe 10 februarie si a stat cinci zile in apele teritoriale romanesti. A urmat fix peste o luna fregata britanica „ST. Alban” si, in martie fregata franceza Jean Bart. Echipajele straine au efectuat schimburi de experienta cu romanii, axate in special pe proceduri NATO.
„Veteranul”, in linia intai
Statutul de nava-amiral al fortelor navale nu l-a scutit de „batranul” „Marasesti” de munca. Fregata cu numarul de bordaj „111” a indeplinit anul trecut rolul de nava comandant in cadrul activarii din luna aprilie 2006 a gruparii navale BLACKSEAFOR. Gruparea Marii Negre se reuneste de doua ori pe an, prilej cu care navele statelor riverane formeaza o singura flota ce actioneaza dupa principiile NATO. Desi este considerat depasit din punct de vedere tehnologic, fostul crucisator usor portelicoptere al lui Ceausescu ramane inca cea mai bine inarmata nava militara romaneasca. Fregatele britanice nu sunt inca operationale la capitolul armament si mai au de asteptat pana cand vor fi capabile sa se angreneze intr-o lupta reala cu armamentul greu de la bord. Exercitiile din Marea Neagra au inclus exact genul de misiuni pe care NATO le incredinteaza statelor recent acceptate in cadrul structurilor: asistenta umanitara, controlul traficului si operatiuni antitero. La BLACKSEAFOR 2006 „Marasesti” a obtinut calificativul „foarte bine”.
Cadou de Martisor – trei PUMA
Ultima luna de primavara a insemnat reorganizarea structurilor de la Constanta. Comandamentul Operational Naval s-a transformat in Comandamentul Flotei, caruia i s-a incredintat Flotila de Fregate. Aceasta din urma structura cuprinde in premiera pentru marinari, o escadrila de elicoptere. Fiecare fregata va primi o aeronava destinata unei game variate de misiuni, la fel ca in occident. Si, cel mai interesant, echipajele elicopterelor ambarcate au fost formate din ofiteri de marina trimisi la specializare la scolile de aviatie. „Regele Ferdinand” si „Regina Maria” dispun de facilitati la bord necesare unei grupe de aviatie, iar „Marasesti”, data fiind denumirea initiala de crucisator usor portelicoptere, nu mai are nevoie de nici o modificare la structura. Prima aeronava este asteptata sa intre in compunerea marinei in aceasta primavara. Elicopterele sunt de tipul IAR 330 PUMA, echipate cu sisteme suplimentare de flotabilitate.
Lupta antisubmarin
Aparent inofensive si numai bune de trimis la fier vechi, corvetele din clasa TETAL si-au dovedit din plin utilitatea cu prilejul misiunilor antisubmarin. Alaturi de deminare, lupta antisubmarin constituie o preocupare permanenta a NATO. Tocmai de aceea navele TETAL au participat anul acesta la mai multe misiuni nationale si internationale. Alaturi de dragoare. Aceste tipuri de vapoare vor ramane pentru mult timp in inzestrarea fortelor navale pentru ca occidentalii au nevoie de ele. De altfel, o astfel de nava a fost aleasa sa reprezinte Romania la cea de-a doua aplicatie a gruparii BLACKSEAFOR, desfasurata in toamna.
Recitalul rachetelor
Cea mai importanta aplicatie „interna” a Statului Major al Fortelor Navale a fost „Litoral 2006”. 19 nave, doua elicoptere si un avion de vanatoare au participat la o „regie” de zile mari in apele teritoriale. In rolul principal, Navele Purtatoare de Rachete. NPR-urile constituie cea mai puternica forta de lovire a potentialului inamic. Datorita dimensiunilor mici si automat, autonomiei reduse, corvetele din clasa „Tarantul” nu pot participa la exercitiile NATO din Mediterana, insa acest lucru nu le fac mai putin periculoase. In ciuda tehnologiei de ultima ora importata de la britanici, NPR-urile raman cele mai rapide nave din flota si in acelasi timp bine inarmate. Asa ca „Litoral 2006” a fost de fapt „meciul” NPR-urilor. Nu a fost totul perfect, insa s-a dovedit ca saracia nu-i impiedica pe romani sa se antreneze ca altadata. Cum fregatele sunt angajate in misiuni departe de casa, restul vaselor sunt responsabile cu apararea apelor teritoriale. In august a urmat „Pontica”, un exercitiu de debarcare complex, unde rolul principal l-a jucat Batalionul de Infanterie Marina (BIM), ocazie cu care s-au demonstrat si capacitatile de desant ale marinei de „uscat”.
Nici o aplicatie fara scafandri deminori
Si pentru ca „tacamul” sa fie complet, timp de 45 de zile, incepand cu 1 iunie, o grupa de scafandri militari au fost detasati la o aplicatie NATO in Insulele Capului Verde, „STEADFAST JAGUAR 06”. Specializarea EOD (Explosive Ordinance Disposal), respectiv dezamorsarea dispozitivelor explozive nu a fost o problema pentru scafandrii romani. Au luat certificatele si s-au intors in tara cu „gradele”. De cealalta parte, dragoarele si-au indeplinit fara cusur misiunile in cadrul aplicatiei de „specialitate” romano-bulgara „MCM Livex”. Minele sunt considerate in marina moderna o amenintare reala, lucru dovedit de altfel de un incident survenit la inceputul anului in apele teritoriale, atunci cand scafandrii militari au descoperit din intamplare o mina din cel de-al doilea razboi mondial in zona litoralului romanesc.
„Regina Maria”, nota 10 la purtare
Unul din cele mai importante evenimente ale marinei a fost, fara discutie, intoarcerea din misiune a fregatei „Regina Maria”. Cea de-a doua nava cumparata de la englezi a navigat peste 16.000 de mile marine in Mediterana sub steagul NATO intr-o misiune reala. ACTIVE ENDEAVOUR este o operatiune complexa, in care este angrenat un numar mare de nave. Practic se face monitorizarea traficului maritim comercial cu Orientul, insa in realitate lucrurile nu sunt asa de simple. Navele suspecte trebuie inspectate, ocazie cu care echipajul este supus pericolelor. Datorita acestui gen de misiuni, in marina romana au aparut functii noi, cum ar fi cea de „lunetist”. Membrii echipajului cu veleitati de tragatori de elita sunt antrenati sa doboare inamicul. In timp ce o grupa se urca la bordul navei suspecte, „lunetistii” supravegheaza orice miscare a echipajului considerat ostil si daca situatia o impune, se deschide focul. Echipajul fregatei a scapat de astfel de neajunsuri, insa furtunile au dat batai de cap romanilor. Comandorul Costel Tataru, comandantul fregatei, a precizat ca cea mai grea operatiune a fost realimentarea in mars a navei. Noaptea, pe o mare de gradul cinci, romanii s-au chinuit la propriu sa-si completeze proviziile de combustibil. Misiunea a fost insa indeplinita si acum fortele navale se pot mandri cu doua medalii ACTIVE ENDEAVOUR.
Fregate Tip 22
Deplasament: 4900 tone (incarcare maxima)
Dimensiuni (metri) lungime x latime x pescaj: 148,2 x 14,75 x 4,6
Propulsie: 4 turbine Rolls-Royce
Viteza (noduri): 30
Numar punti: 7
Autonomie: 4500 Mm
Armament: tun super-rapid 76 mm Oto Melara; instalatii lansare torpile
– Sistem de comanda asistat de calculator
– Instalatii de bruiaj pasiv TERMA
– Sisteme de lupta electronica
– 9 sisteme radar
Marasesti
Deplasament: 5790 tone (incarcare maxima)
Dimensiuni (metri) lungime x latime x pescaj: 144,6 x 14,8 x 7
Propulsie: 4 motoare Diesel; 32.000 CP
Viteza (noduri): 27
Echipaj: 270 (25 ofiteri)
Armament: rachete – nava-nava: 8 buc. tip SS-N-2C (Styx); tunuri – 2 x AK726 (cal. 76 mm), binate; 4x Ak-630M (cal. 30 mm), 6 tevi; torpile – 2×3 tuburi lanstorpile (cal. 533 mm); grenade reactive – 2 x RBU 6000
Corveta TETAL
Deplasament: 1500 tone (incarcare maxima)
Dimensiuni (metri): lungime x latime x pescaj: 92,4 x 11,7 x 3,1
Propulsie: 4 motoare Diesel; 13.000 CP
Viteza (noduri): 24
Echipaj: 95 (7 ofiteri)
Armament: tunuri – 1 USSR (76 mm/60); torpile – 4 (533 mm) (2) tuburi; grenade reactive – 2 x RBU 6000
NPR
Deplasament: 455 tone (incarcare maxima)
Dimensiuni (metri) lungime x latime x pescaj: 56,1 x 11,5 x 2,5
Propulsie: COGAG: 2 tipuri DR 77 turbine pe gaz; 16,016 hp (11,77 MW); 2 shaft
Viteza (noduri): 36
Echipaj: 41 (5 ofiteri)
Armament: rachete – 4 SS-N-2C Styx (binate); tunuri – 1 USSR 3 (76 mm)/60
Submarinul Delfinul
Deplasament: 2325 tone la suprafata; 3076 in imersiune
Dimensiuni (metri) lungime x latime x pescaj: 72,6 x 10 x 6,6
Propulsie: diesel-electric; 2 diesel; 3650 hp; 2 generatoare; 1 motor 5900 hp (4,34MW)
Viteza (noduri): 10 la suprafata; 20 in imersiune, 9 cota periscopica
Armament: torpile – 6 tuburi lanstorpile (cal. 533 mm)
Vedeta torpiloare
Deplasament: 215 tone (incarcare maxima)
Dimensiuni (metri) lungime x latime x pescaj: 36,8 x 7,6 x 1,8
Propulsie: 3 motoare Diesel tip M503 A; 8025 hp
Viteza (noduri): 36
Echipaj: 22 (4 ofiteri)
Armament: tunuri – 4 USSR 30 mm/65 (binate)
Nava logistica
Deplasament: 3500 tone (incarcare maxima)
Dimensiuni (metri) lungime x latime x pescaj: 108 x 13,5 x 3,8
Propulsie: 2 motoare Diesel; 6500 hp
Viteza (noduri): 16
Echipaj: 62
Armament: rachete – nava-aer: 2 buc. tip SA-N-5; tunuri – 2 x 57mm; 2 x AK-230 (cal. 30 mm), binate.