Nava Flaminia, denumitฤ de presa internaลฃionalฤ ”bombฤ plutitoare”, se reîntoarce în România, peste câteva zile. Portcontainerul care a luat foc ลi a explodat, acum doi ani, a fost descฤrcat de deลeuri în portul Constanลฃa ลi în Danemarca.
”Dupฤ finalizarea operaลฃiunilor de descฤrcare deลeuri ลi decontaminare, derulate în Danemarca, urmeazฤ sฤ soseascฤ în Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. în jurul datei de 15 februarie 2014, în vederea operaลฃiunilor de reparaลฃii ลi construcลฃii contractate cu clientul societฤลฃii noastre. Lucrฤrile sunt programate a se finaliza la finele lunii mai 2014”, au anunลฃat reprezentanลฃii societฤลฃii. Nava, fiind decontaminatฤ ลi neavând deลeuri la bord, a fost scoasฤ de autoritฤลฃile competenลฃe germane ลi daneze de sub incidenลฃa Regulamentului EU 1013/2006 privitor la expedierea deลeurilor. ”În consecinลฃฤ, agentul navei ce acลฃioneazฤ în numele armatorului ลi îl reprezintฤ în relaลฃiile procedurale cu instituลฃiile statului va face demersurile procedurale pe lângฤ autoritฤลฃile române competenลฃe, în vederea intrฤrii în ลantierul naval”, au mai precizat reprezentanลฃii ลantierului. DMHI are încheiat în acest sens un contract cu clientul sฤu din Germania.
Episodul Danemarca
Portcontainerul Flaminia a acostat pentru prima datฤ în mai 2013 în portul Constanลฃa. Reprezentanลฃii firmei care opereazฤ nava Flaminia, sub pavilion german, au primit, marลฃi, avizul pentru gestionarea a 9.000 de tone de deลeuri care se aflฤ pe vas, însฤ autoritฤลฃile române nu au dat aviz pentru gestionarea altor 14.000 de tone de deลeuri pe care le-au declarat „import ilegal”, a declarat preลedintele Agenลฃiei Naลฃionale pentru Protecลฃia Mediului, Mihail Fâcฤ. Acesta a precizat cฤ cele 14.000 de tone de deลeuri declarate „import ilegal” vor trebui sฤ fie preluate de cฤtre statul german. În aceste condiลฃii, armatorul a plecat cu nava din România ลi a ajuns în Danemarca, unde s-a derulat ultima parte a contaminฤrii. Nu se ลtie încฤ exact dacฤ preลฃul cerut de partea românฤ ar fi fost mai mare decât cel cerut de danezi (deลi este greu de crezut) sau dacฤ s-a încercat descฤrcarea în România a câtorva mii de tone de deลeuri toxice, care nu au fost declarate. „Cantitatea de deลeuri descฤrcatฤ de pe nava MSC Flaminia este mult mai mare decât cea estimatฤ iniลฃial. Acest lucru a fost confirmat ลi de alte insituลฃii abilitate. Deลeurile în plus gฤsite pe nava Flaminia nu fac obiectul contractului încheiat între Daewoo Mangalia Heavy Industries ลi asociaลฃia formatฤ din firmele Uni-Recycling, Setcar ลi Glar Construct privind decontaminarea navei. Aลadar, încฤrcฤtura navei Flaminia este mai periculoasฤ decât se credea iniลฃial”, atrฤgea atenลฃia, în august anul trecut, senatorul de Constanลฃa Gigi Chiru.
Decontaminare în România
Cert este cฤ mii de tone de deลeuri toxice au fost neutralizate în România, la societฤลฃile menลฃionate mai sus. Ppe 10 mai 2013 a fost încheiat un contract de prestฤri servicii între DMHI ลi aceste societฤลฃi, pentru decontaminarea a circa 8.000 tone de fier. Ziarul Obiectiv de Brฤila scria, la începutul acestui an, cฤ pentru decontaminarea acestora, „Setcar” ลi partenerii sฤi au amenajat o platformฤ specialฤ în portul Constanลฃa. „Din pฤcate, felul cum s-au derulat lucrurile a fฤcut ca aceastฤ afacere sฤ se termine în pierdere pentru noi”, a declarat Sandu Bฤlan, directorul comercial al „Setcar” SA Brฤila, pentru sursa citatฤ. Din cele 8.000 de tone de fier pe care ar fi trebuit sฤ le decontamineze, „Setcar” ลi asociaลฃii sฤi au finalizat doar 2.162,9 t, dupฤ care contractul s-a sistat. Atunci s-a descoperit cฤ erau cel puลฃin 14.000 de tone în plus, iar autoritฤลฃile de mediu au somat nava sฤ pฤrฤsescฤ teritoriul României. „Din punctul nostru nostru de vedere, era bine dacฤ s-ar fi gฤsit o posibilitate legalฤ de a continua aici operaลฃiunile de decontaminare. Banii pe care îi iau cei din Danemarca ar fi putut rฤmâne în România”, a mai precizat directorul comercial al „Setcar” Brฤila pentru sursa citatฤ.