5.7 C
București
sâmbătă, 11 ianuarie 2025
AcasăSpecialFizica si matematica, predate in Romania ca in SUA

Fizica si matematica, predate in Romania ca in SUA

Un proiect al Societatii Academice din Romania isi propune schimbarea modului greoi de predare a stiintelor exacte in Romania dupa modelul Statelor Unite, unde se pune mai mult accentul pe o gandire critica si pe elemente care pot fi folosite in viata de zi cu zi.

Rezultatele slabe ale sistemului educational din Romania ar necesita o reformare a programei scolare, mai ales la disciplinele exacte, arata o analiza prezentata ieri de Societatea Academica din Romania (SAR). Potrivit responsabilului acestui proiect, Cristian Hatu, in ceea ce priveste predarea matematicii si a stiintelor, in Romania, spre deosebire de Statele Unite, "nu se dezvolta gandirea critica, ci mai mult o gandire tehnica si greoaie".

Unele studii arata ca din cauza nivelului de abstractizare foarte mare si a exemplelor care raman tot in sfera matematicii si a fizicii, aproape 80% din continutul din manual se pierde. Pe de alta parte, potrivit documentului SAR, in Statele Unite se pune accentul pe ideea ca un elev, indiferent daca stie sau nu subiectul unui enunt, ar trebui sa il poata evalua tinand cont de mai multi factori: daca au fost prezentate sau nu dovezile insotitoare, limbajul utilizat si structura logica a argumentarii. Astfel, elevii pot folosi modul de a rezolva aceste probleme si in situatiile din viata de zi cu zi.

In schimb, pentru Romania, studiile arata ca elevii de 15 ani nu au capacitatea de a reflecta asupra cunostintelor dobandite, confunda adesea informatiile stiintifice si amesteca propriile convingeri cu faptele stiintifice atunci cand li se solicita argumente pentru luarea unei decizii. De altfel, in 2006 cand a avut loc evaluarea la matematica si fizica, Romania era pe ultimul loc dintre tarile UE, iar la nivel mondial s-a clasat in urma unor tari ca Thailanda, Chile sau Uruguay. Liliana Preoteasa, sefa Directiei pentru invatamantul preuniversitar din Ministerul Educatiei, prezenta la dezbatere, a spus ca reforma programei scolare ar fi "inutila" daca nu ar fi insotita de stagii de formare pentru profesori pentru ca "oricat de buna ar fi aceasta curricula, sistemul de educatie este unul inertial, profesorii predau ce stiu sa predea si o vor adapta la metodele vechi". Potrivit lui Hatu, proiectul derulat de SAR va dura pana in octombrie 2010.

» Fizica in invatamantul gimnazial
La sfarsitul clasei a VIII-a elevii ar trebui sa stie:

SUA
– sa compare produsele de consum si sa poata face o alegere rationala analizand raportul costuri-beneficii pe baza caracteristicilor, performantelor, durabilitatii si a pretului
– sa accepte cu rezerve argumentele ce se bazeaza pe seturi de date insuficiente, pe date eronate sau pe date care nu pot fi controlate
– sa fie constienti ca un set de date ale experientei se pot interpreta diferit.

Romania
– sa compare si sa clasifice fenomene si caracteristici fizice ale unor fenomene din domeniile studiate
– sa rezolve probleme cu caracter teoretic sau aplicativ legate de activitatea practica din domeniile studiate
– sa analizeze relatiile cauzale prezente in desfasurarea fenomenelor fizice din cadrul domeniilor studiate
– sa aplice cunostintele dobandite prin studiul fizicii in domenii conexe acesteia.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă