„The Hierophant“, cea de-a treia și ultima expoziție dintr-o trilogie astrală dezvoltată de-a lungul unui an în cele două spații ale galeriei din București și Los Angeles de către curatorul Aaron Moulton, intitulată Trito Ursitori, este deschisă la Galeria Nicodim.
Σ Maria Capelos
P
lasându-se în contextul turbulențelor resimțite în cadrul politicilor internaționale din prezent, expoziția relevă portretul unor figuri arhetipale, precum Guru, Șamanul, Profetul, Nebunul, Învățătorul și Șarlatanul, care au un rol esențial în dezvoltarea, dar și birocratizarea ori parazitarea sistemelor religioase, ideologice sau culturale.
În jurul lor, discursul curatorial construiește un ecosistem acumulativ pseudo-științific, în care Aaron Moulton, ca un antropolog preocupat de principiile ezoterice, distilează energiile primordiale ale Răului și Binelui ce poartă mintea umană de la frica irațională înspre elevația spirituală. Lucrările a 31 de artiști de renume din țară și internaționali, împreună cu o serie de artefacte culturale, moderne și contemporane, formează, astfel, o expoziție-experiment ce invită la o meditație asupra emoției transcendente și a vulnerabilității caracteristice acesteia de a fi confiscată de instrumentalizarea politică a identității.
Printre cele mai sonore nume ale artei contemporane incluse în „The Hierophant“ se numără Marina Abramovic, parte pentru prima dată dintr-o expoziție din România cu o serie de trei video-performance ritualice (Freeing the Memory, Freeing the Body, Freeing the Voice, 1975-1976), precum și Christian Jankovski, cu instalația „Strip the Actioneer“, 2009, care confruntă cu umor relația dintre valoarea economică și cea simbolică a artei, într-un exercițiu alchimic.
Adrian Ghenie, prezent cu „Untitled“
Adrian Ghenie, într-una dintre ralele sale apariții pe scena locală, este prezent în „The Hierophant“ cu lucrarea „Untitled“, 2012, prezentată în cadrul Bienalei de la Veneția din 2015 și care, printr-o sugestie de tușe violente și elemente iconice din memoria colectivă, dezvăluie portretul unei figuri istorice, gata să reizbucnească. Oscar Murillo, ale cărui lucrări au fost parte, de asemenea, din Bienala de la Veneția (2015) și cea de la Sidney (2017), participă cu o serie de patru picturi de mari dimensiuni, intitulată„ For The Souls Of The Rotten Mighty“, 2016.
„The Hierophant“ rămâne deschis publicului până la data de 29 iulie 2017 la Galeria Nicodim, strada Băiculești 29.