Manuirea "telecomenzii" ramane, din pacate, singura solutie de a scapa din mreaja stirilor senzationale. Totul e sa fii harnic si sa cauti pe «Discovery», "Animal Planet", "National Geographic", HBO, un documentar sau un film pentru ca posturile respective n-au jurnale de stiri.
Marti 13 mai, urmarind in paralel mai multe buletine de stiri de la ora 19.00, multi au avut senzatia ca nu mai stiu pe ce canal tv se afla. "Principalele stiri" din debutul jurnalelor informative de la Pro TV si Antena 1, erau aceleasi, prezentate cu patetism si ilustrate generos cu imagini dramatice. Ambele televiziuni au inceput cu sinuciderea unei copile de 12 ani, adepta curentului Emo, a urmat "crima socanta la 13 ani", apoi violul unei fetite de cinci ani de "o cruzime fara limite", o cursa infernala soldata cu un accident si decese, o paruiala electorala, "cutremurul devastator" din China, tanarul care si-a injectat o substanta in organul genital si, in sfarsit, anuntul ca s-au scumpit carburantii. Asa isi concep sumarul buletinelor informative televiziunile respective, aflate intr-o concurenta acerba. E drept, nu in fiecare zi li se ofera un astfel de material informativ bogat in crime, violuri si catastrofe. Mai nou, nici postul public nu ignora senzationalul. In ziua respectiva, tot cu sinuciderea fetitei de 12 ani si-a inceput transmisia. La Realitatea TV se constata aceeasi preocupare pentru senzational. Intr-o zi au avut loc deraierea unui tren accelerat, soldata cu o victima si raniti, dar si prabusirea unui avion utilitar. La Realitatea TV, doua zile au fost tocate marunt aceste subiecte, fiind alaturate. Cu toate ca aveau alta substanta fiecare, erau considerate "catastrofe". Cei de la Realitatea TV apeleaza insistent la cuvantul "catastrofa" cand au o stire tragica. Nu s-a stins bine ecoul accidentului feroviar si aviatic, si a venit "catastrofa" din fosta Birmanie declansata de un ciclon, ca apoi sa se produca in China un cutremur, "devastator", "catastrofic". Aceste doua "cataclisme" au marginalizat "incendiul devastator" din Florida. stiristii, cititori de prompter, interpreteaza dramatic textul de comunicare a catastrofelor si insista, repetand mereu, asupra numarului victimelor, avand grija sa completeze cu "se pare ca sunt mult mai multi morti". Tot la Realitatea TV, s-a transmis o minidezbatere la "stirile realitatii" cu titlul "Emotie = Audienta". O doamna invitata, pe numele sau Anca Parghel acuza "cel mai cinic mod de a face emisiuni". Nu, nu era vorba despre buletinele informative, ci de… "Dansez pentru tine" si "Surprize, surprize"! Se blama la Realitatea TV una din cele mai interesante si profesionist concepute emisiuni de divertisment de la Pro TV, "Dansez pentru tine", ca ar provoca "emotie" pentru "audienta". Invidios, canalul de nisa critica o emisiune inteligent conceputa in spirit umanitar si nu se uita in ograda sa unde se vrea a se castiga audienta cu stiri despre "catastrofe devastatoare".
Liliana Nantu (e-mail): "(…) Ma revolta buletinele de stiri de la televizor. Indiferent pe ce post de televiziune te opresti dai de violuri, crime, accidente. Cu ele incep stirile. Abia la coada mai afli si ca s-a scumpit benzina (…) Am un copil de 14 ani, il intereseaza si pe el ce s-a mai intamplat in lume si priveste «Observatorul» sau alt «Jurnal de stiri». M-a intrebat zilele astea dupa ce privise la televizor stirile: «Chiar traim intr-o lume de nebuni, de sinucigasi si criminali?» (…) Pana si Realitatea TV a luat-o razna. Din ora in ora difuzeaza aceleasi stiri cu atentie sporita pentru violul zilei sau catastrofele naturale din alte tari (…) Oare ceva bun nu se mai intampla in lumea asta? Numai crime, violuri, accidente si cutremure?! Realizari, inventii, evenimente culturale, nu mai avem? (…)". Un raspuns la intrebarea dvs. ar fi cel dat de titlul de la Realitatea TV, "emotie = audienta". Producatorii de stiri au convingerea ca prin "comentarea", "interpretarea", cutremurelor, crimelor, accidentelor, pe care nu le prezinta doar ca o informatie, produc si emotie privitorului si castiga audienta. Un alt raspuns ar mai fi si manipularea telespectatorilor, "educati" pentru senzational de-a lungul anilor de libertate a presei si indepartati de informatiile importante care privesc direct existenta lor. E trist, dar televiziunile manipuleaza stirile! O alta stire "emotionanta" a ocupat sapte minute la Realitatea TV. S-au difuzat de nenumarate ori aceleasi imagini dublate de intrebari stupide: "Cum a urcat ursul pe scari?", "Va e teama de urs?". Despre o ursuoaica si puiul ei era vorba! Pacat ca n-a urmat si un interviu cu ursoaica dusa la gradina zoologica, ca sa fie si ea intrebata "Cum va simtiti aici?".
ileana.lucaciu@romanialibera.ro