În oraş, lumea întoarce capul după maşină mai ceva ca după o fată frumoasă. Pe şosea, DS3 se lipeşte de asfalt şi se înşurubează în viraje cu o ferocitate ieşită din comun, la viteze la care o maşină normală s-ar răsturna.
Prima maşină premium creată de Citroën după foarte mult timp te uimeşte atât prin design, cât şi prin configurabilitatea extremă. Francezii au tupeu, însă în lupta cu Mini, Audi A1 şi Alfa Mi.To au nevoie de mai mult decât atât.
S-a apelat la tot arsenalul aflat deja în tolba Mini: poţi să-ţi alegi culorile şi materialele pentru aproape orice element al maşinii, designul futurist este superb, iar campania de promovare agresivă face apel la celebrităţi mai noi şi mai ales, mai vechi, cu accent pe viitor, nu pe trecut. Este asta de-ajuns?
Spaţii de stocare încăpătoare
Interiorul lui DS3 este pe măsura pretenţiilor: materiale de calitate, plastice relativ tari, dar consistente şi bine asamblate, un sentiment general de bine făcut şi bine gândit. Totuşi, nu reuşeşte să redea sentimentul de funky sau de benessere al concurenţilor săi: DS3 e mai degrabă o rochie pretenţioasă de seară decât o ţinută pentru un club de dans. Extrem de apreciate sunt spaţiile de stocare, foarte bine dimensionate pentru această nişă, inclusiv torpedoul, iar portbagajul de 285 de litri este sensibil mai mare decât al concurenţei, DS3 fiind mai practică pentru utilizarea zilnică. În plus, spaţiul pentru pasagerii din spate este suficient pentru doi adulţi, cu condiţia să nu fie mai înalţi de 1,70 metri.
Ca minusuri amintesc zgomotul de rulare care pătrunde în habitaclu chiar şi la viteze de drum naţional, precum şi şuieratul sport al evacuării, care se aude prea devreme şi devine enervant pe autostradă. În fine, la oprirea pe loc, ventilatorul radiatorului începe o adevărată furtună sonoră. Pur şi simplu avem de-a face cu o zeiţă gălăgioasă. Citroën a încercat să combine notele premium cu notele sportive, tocmai de aici vine sentimentul amestecat pe care îl ai la bordul său. Abia când vei da de şoselele şerpuite vei aprecia volanul sport, schimbătorul de viteze cu măciulie rotundă şi scaunele sport cu susţinere laterală excelentă.
Cuminte în oraş, belicoasă pe şosea
Spre surprinderea mea, DS3 e mai degrabă cuminte şi timidă în oraş. Să nu fiu greşit înţeles: ştie să ţâşnească de pe loc cât de repede vrei (0-100 km/h în 7,3 secunde). E agilă la extrem, suspensiile sunt ferme, vizibilitatea laterală e OK, iar lumea întoarce capul după maşină mai ceva ca după o fată frumoasă. Însă nu e „acolo”. Nu are acel zvâc, acel tupeu, acel je m’en fiche, acea atitudine de mega-fun pe care o resimţi la volanul principalilor săi concurenţi. Filozofia acestei maşini trebuie căutată în altă parte.
Aşadar am scos-o la drum, pe şoselele relativ desfundate ale patriei. Ei bine, aici DS3 are un atu major. Suspensiile mulează maşina pe suprafaţa de rulare, direcţia îţi comunică în continuare cam tot ce trebuie să ştii despre orientarea roţilor, însă nu eşti zgâlţâit câtuşi de puţin, căci DS3 se lipeşte de asfalt fără a deranja cumva şoferul de la misiunea sfântă a apăsării pe pedala de acceleraţie. Ruliul nu există, iar maşina se înşurubează cu o ferocitate ieşită din comun în viraje, permiţându-ţi să le abordezi cu o viteză la care o maşină normală s-ar răsturna. În plus, o face cu stil, cu o trasă perfect neutră şi un ESP care intervine târziu, după ce deja eşti euforic.
Cu un consum de 7,1 l/100 km înregistrat în timpul testului, dar şi cu vârfuri de 14 l în oraş, DS3 nu e chiar economică. Însă preţul unui DS3 THP 150 CP Sport Chic este clar în favoarea lui Citroën: 19.190 de euro, simţitor mai ieftin decât concurenţa. Deşi DS3 pierde puncte la capitolul atitudine sau tupeu, ştie să-şi ocupe un loc bine stabilit în segment: este cea mai elegantă maşină ca ţinută de drum. Nu este cea mai rapidă, nici cea mai sportivă în mişcări, însă amalgamul de ferocitate şi docilitate atunci când o duci la limită este absolut uimitor. E o maşină care în utilizarea de zi cu zi dă clasă oricărei concurente la capitolul confort al pasagerilor. Şi asta ar trebui să fie de-ajuns.
Citroën DS3 THP 150 CP
Motor: benzină
Cilindree: 1.598 cmc
Putere maximă: 150 CP/6.000 rpm
Cuplu maxim: 240 Nm/1.400 rpm
Viteză maximă: 214 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 7,3 s
Cutie viteze: manuală, 6+1
Emisii: 155g CO2/km, Euro 5
Consum urban/extraurban/mixt: 9,4/5,1/6,7 l/100 km
Lungime/lăţime/înălţime: 3.948/1.715/1.458 mm
Greutate: 1.240 kg
Ampatament: 2.464 mm
Rezervor: 50 l
Portbagaj: 285 l
Preţ model testat: 19.190 de euro