Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Baronii transportului subventionat din Delta

» Mai multi lideri locali ai PSD s-au asociat pentru privatizarea transportului naval de pasageri din Delta.» Hotarare de Guvern pentru subventionarea unui monopol privat.» Ministerul Transporturilor ...

Share

Neculai Amihulesei 0 comentarii

23.04.2007 - 00:00
» Mai multi lideri locali ai PSD s-au asociat pentru privatizarea transportului naval de pasageri din Delta.

» Hotarare de Guvern pentru subventionarea unui monopol privat.

» Ministerul Transporturilor compenseaza pierderile monopolului.

In urma cu opt ani, ministerul Transporturilor a privatizat compania Navrom Galati, iar noii proprietari (fostii directori ai societatii) au blocat, imediat, transportul naval de persoane din Delta Dunarii.
Consiliul Judetean Tulcea, condus atunci de PSD, s-a asociat cu firma privata Europolis, cu avocatii Cezar Goanta, Aurora Oprea si cu Alexandru Dinu. Noua structura a preluat 15 nave de pasageri de la Navrom Galati si a infiintat Navrom Delta Tulcea. In actul constitutiv se precizeaza ca, desi Navrom Galati detine 98% din actiuni, firma "va fi administrata de Consiliul Judetean Tulcea si de Europolis, care detin 51% din voturi in CA si uzufructul acestei cote de actiuni". In realitate, firma este administrata doar de Victor Iancu, patronul firmei Europolis, iar profitul nu a ajuns in proportie de 26% la bugetul Consiliului Judetean, asa cum scrie in actul constitutiv.
Ulterior, Guvernul a emis HG 595/2000 care prevede ca "transportul de pasageri si de marfuri de stricta necesitate din Delta Dunarii devine serviciu public, se subventioneaza din bugetul Ministerului Transporturilor si este incredintat SC Navrom Delta Tulcea". Din 2001, Ministerul Transporturilor (MT) a alocat anual firmei din Tulcea subventii bugetare intre doua si trei milioane de euro.
In 2002, procurorii au descoperit falsuri in acordarea biletelor de transport subventionate, iar MT a schimbat sistemul de acordare a subventiilor. Conform noilor reglementari, Navrom Delta justifica doar cheltuielile efectuate cu transportul pasagerilor si marfurilor, iar Directia de Transport Naval din MT vireaza milioanele de euro in contul firmei.
Sirma Caraman, director economic al Consiliului Judetean Tulcea si fost cenzor la firma de transport, a declarat ca toate cheltuielile sunt subventionate in proportie de peste 80%.
"Pierderile firmei sunt compensate cu subventii, iar profitul este virat la buget", a spus Sirma Caraman. In opt ani de existenta, firma nu a inregistrat profit, iar in decembrie 2006 MT a suplimentat subventia cu un milion de euro. Victor Iancu, presedintele consiliului de administratie al Navrom Delta, a justificat milionul de euro primit in plus prin pretul ridicat al combustibilului. Trebuie spus ca navele de pasageri sunt foarte vechi si consuma cantitati uriase de motorina.
In urma cu opt ani, cand statul nu subventiona transportul naval din Delta, navele de pasageri circulau zilnic spre toate localitatile Deltei.
Acum, spre Sulina vaporul circula de cinci ori pe saptamana, iar la Sf. Gheorghe si Chilia Veche, doar de trei ori. Un bilet subventionat pentru ruta Sulina-Tulcea costa 20 lei noi, iar de la Sf. Gheorghe si Chilia Veche la Tulcea, 30 lei.
Cheltuielile sunt majorate considerabil pentru cresterea subventiei, iar serviciul de transport este tot mai putin prezent in localitatile Deltei. Victor Iancu, presedintele consiliului de administratie al Navrom Delta, a refuzat sa raspunda la intrebarile noastre privind acest paradox. Nici Ministerul Transporturilor nu a dat un raspuns privind subventionarea netransparenta cu milioane de euro a unui serviciu neficient. z
CONCURENta
» Alte firme
Cateva firme de shipping din Bucuresti si din Tulcea au incercat sa efectueze transportul pasagerilor cu navele proprii din Tulcea spre Sulina pentru a sparge monopolul Navrom Delta.
Societatile au fost sicanate de politisti si de Garda Financiara pana s-au lasat pagubase.
sesizare
» Licitatie
Consiliul Concurentei a fost sesizat in privinta monopolului subventionat de la buget si a cerut scoaterea la licitatie a serviciului public.
Guvernul a modificat, in 21 decembrie 2006, HG 595 precizand ca "se poate organiza licitatie", dar Ministerul Transporturilor ignora modificarea.
SPECIALISTUL
Paravan pentru monopol
"Conducerea executiva din 1999 a CJ Tulcea a negociat cu patronii Navrom Galati crearea unei firme de transport naval de pasageri pentru Delta.
Astfel s-a putut debloca transportul de pasageri din Delta, blocaj aparut dupa privatizarea companiei galatene. Consilierii au impus prin vot ca pentru aport de capital al administratiei judetene de un miliard de lei sa se obtina 26% din voturi in AGA si in consiliul de administratie ale Navrom Delta si un uzufruct in aceeasi proportie. Aceasta hotarare a fost ignorata, iar administrarea firmei se exercita fara participarea CJ. Guvernul a hotarat sa-i incredinteze, fara licitatie, serviciul public de transport persoane din Delta si sa subventioneze aceasta activitate.
Administratia judeteana nu este consultata si nu stie cum sunt administrate subventiile alocate de MT. Cert este ca subventiile cresc continuu, iar vapoarele ajung tot mai rar in satele din Delta. CJ a fost folosit ca paravan in aceasta afacere".

Constantin Cabuz, secretar
al CJ Tulcea

Citește totul despre:

Comentarii

loading...