20 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăSpecialDiscovery vireaza catre "divertisment factual"

Discovery vireaza catre „divertisment factual”

» Discovery Channel trece printr-o schimbare la nivel mondial, mutand accentul dinspre filmele documentare clasice catre emisiuni si seriale de "divertisment factual".
» Emisiuni precum Mythbusters, Dirty Jobs sau American Chopper sunt hituri pretutindeni in lume, in timp ce audienta, formata in marea majoritate de barbati, scade in varsta.
» In Romania, Discovery emite o grila de programe comuna cu Ungaria si Polonia, avand relativ putine emisiuni locale; primul post local care se va desprinde va fi cel polonez.

O prezentare a Discovery Networks Europe (DNA) destinata producatorilor europeni de filme documentare si emisiuni nonfictionale, realizata cu ocazia seminarului Discovery Campus tinut recent la Timisoara, este foarte clara in privinta genului de continut TV de care DNA este interesata in acest moment. Unul dintre slide-uri anunta: "Ce cautam? Teme de baza (adesea lansate de programe din Statele Unite si UK): True to Life (realism), Supravietuire & Dezastre (exemple: Ultimate Survival, Deadliest Catch, Dirty Jobs, Zero Hero, Everest); Inginerie (Extreme Engineering, Building the Future, Mega Builders); Masini (American Chopper, Hot Rod, Engineering the World Rally); stiinta pop (Mythbusters, How it’s Made); Infractiuni (True Crime Scene, Forensic Detectives)". Un alt slide spune: "Ce nu cautam? Politica, Probleme sociale, Evenimente curente, Arte, Calatorii".

Un nou mix de informatie si divertisment
Temele preferate si cele evitate de Discovery sunt reprezentative pentru noua directie a retelei de posturi, denumita in termeni oarecum tehnici "divertisment factual". Emisiuni ca Mythbusters, serialul Dirty Jobs sau documentarele despre case bantuite si solutionarea unor crime cu ajutorul tehnologiei exemplifica conceptul de "divertisment factual", un mix intre informatie si divertisment.
Marian Williams, vicepresedintele de Programing pentru zona EMEA (Europa, Orientul Apropiat si Africa), spune: "S-a ajuns la o noua directie a canalului sau mai degraba a felului in care se exprima canalul. Grila de programe a inceput deja sa se miste in aceasta directie, ca si audienta. Am inceput munca in urma cu aproximativ patru ani, am realizat niste cercetari, studii cantitative, si nu focus grupuri, uitandu-ne la tendintele existente in filmul documentar si la locul pe care il ocupa Discovery. Ce am descoperit este ca documentarul clasic de o ora era in declin. Audienta imbatranea si era in scadere. Filmul tipic alb-negru despre Hitler si despre razboi nu mai atragea audienta. Asta e in regula, pentru ca am facut filme de acest fel de destula vreme. E timpul sa trecem mai departe. si ce am mai descoperit este ca audienta vrea in primul rand de la televiziune nu informatie, ci divertisment".

Nise si meganise
Asta nu inseamna neaparat ca temele si formatele de programe non-fictioanale care au facut pana acum brandul Discovery si audienta uriasa a acestuia vor disparea. O parte din aceste documentare in format clasic vor fi in continuare produse, dar ele vor migra catre canalele specializate ca Discovery Science sau Discovery Civilisation. Fenomenul poate fi vazut ca delimitarea unor meganise, zone specializate care fac audiente de milioane de spectatori, de nise propriu-zise, mult mai specializate si cu un public mai restrans.
Audienta generala a retelelor de posturi Discovery este insa in schimbare, si cu ea se schimba cerintele pietei. "Ne-am deplasat fata de telespectatorii traditionali care erau barbati si mai in varsta. Discovery Channel are acum un grup-tinta format din barbati intre 25 si 39 de ani", spune prezentarea destinata producatorilor. "Noua noastra pozitionare este «True to Life» – programe bazate pe viata reala, pe oameni si povesti adevarate. Tinerii nu mai vor sa vada documentare traditionale despre Egipt si gazele! Sunt curiosi cu privire la lume, vor sa invete si sa cunoasca, dar vor s-o faca intr-un fel usor si distractiv."
In septembrie 2006 a fost lansat in Germania DMAX, primul post de divertisment factual creat pentru barbati. Potrivit Discovery, DMAX ofera o arie larga de formate care sunt concepute pentru a raspunde intereselor si stilurilor de viata ale telespectatorilor barbati, tineri cu spirit de discernamant. Continutul de divertisment factual al postului doreste nu numai sa informeze, dar de asemenea sa distreze si sa inspire. De cand a fost lansat DMAX, a devenit rapid postul TV cel mai specializat pentru barbati de pe piata, 75% din privitori fiind barbati cu varste intre 14 si 49 de ani. In doar cateva luni, DMAX a reusit ceea ce multe alte canale din generatia a treia din peisajul media german si-au propus – o cota de piata de un procent din nucleul grupului-tinta. Programele DMAX pun accent pe urmatoarele categorii: aventura si adrenalina, real guys, motoare & mecanici, tehnologie si informatie, lifestyle & travel.

Mai multa emotie
"Informatia o poti lua de oriunde: din print, de pe internet sau enciclopedii, spune Marian Williams. Nimeni nu poate avea un monopol pe informatie. Cercetarile noastre ne-au aratat care este publicul si ce urmareste acesta de fapt. Urmareste inca Discovery, dar este timpul pentru o schimbare. Mesajul pe care l-am primit a fost acesta: daca nu ne grabim acum, se va intampla ceva. Am vazut si ce s-a intamplat in industria muzicala cand a aparut Napster. Programele noastre erau in mare masura de divertisment factual si la inceputul postului, dar am schimbat maniera in care sunt date explicatiile intr-una mai usor de inteles si cu care publicul este mai confortabil – asta este ceea ce s-a schimbat intr-o oarecare masura. Cum lucram in mediul televiziunii, am vazut si ce s-a intamplat in urma cu cinci ani (n.r. trendul reality show-urilor). Publicul a inceput sa-si doreasca sa vada mai multi oameni obisnuiti la TV; oameni obisnuiti in situatii neobisnuite. Cand am facut si noi asta, am observat ca mai multi oameni ne urmareau. Iar acestia au spus: «Vrem mai multa emotie de la voi». Au spus ca sunt multumiti de calitatea emisiunilor, au fost antrenati si implicati de emisiune, dar nu o vedeau ca sa se distreze. E un lucru trist pentru un canal de televiziune sa auda asta. Vrei ca audienta sa se simta bine la tine. Dar acest fapt arata si ca Discovery are o pozitie unica intre non-fictiune propriu-zisa si divertisment pur. Noi suntem pe la mijloc, in zona in care poti spune: «Da, am vazut asta si m-am simtit foarte bine, dar am si ramas cu ceva, am invatat ceva»".
In paralel cu diluarea informatiei in divertisment si concentrarea pe publicul masculin tanar, reteaua de posturi Discovery trece si prin alte schimbari, mai incurajatoare. Sunt create din ce in ce mai multe grile locale de programe, fapt care duce si la diversificarea continutului prin crearea unor programe cu relevanta locala sau regionala sau a unor produse locale si distribuite international (cum ar fi Amsterdam Vice si Engineering the World Rally). Pentru Romania Discovery nu are deocamdata planuri concrete. Grila de programe din Romania este comuna cu cea din Ungaria si Polonia, urmand ca tarile sa se desprinda pe masura ce audienta se maturizeaza, incepand probabil cu Polonia.
O tendinta incontestabil pozitiva este si maniera flexibila in care postul preia problemele de interes pentru public si foarte actuale, precum mediul, energia alternativa sau globalizarea. Cuvintele-cheie care definesc asteptarile noii audiente europene a postului suna de asemenea mai degraba incurajator: accesibil si inteligent, inovativ, proaspat si surprinzator, oameni si pasiuni, angajare emotionala, direct si realist, deschis si european.

Incotro?
Fie ca este vorba de explorarea spatiului "adanc" si de ultimele teorii cu privire la originile universului, de primul imparat chinez, de bombardarea Hiroshimei, de evolutia vietii, de dinozauri, de mintea umana sau de avansurile recente in inteligenta artificiala, canalele tv de filme documentare precum Discovery Channel au fost in ultimele decenii o sursa extraordinara de informatie de buna calitate pentru publicul larg.
Pentru multi, posturile de acest fel, impreuna cu alte canale de nisa au insemnat o speranta ca se poate face si alt fel de televiziune. Aceste canale reuseau sa imbine cu succes dorinta de profit a televiziunilor comerciale si gusturile unui public ceva mai pretentios, ca si functia de divertisment specifica mediului tv cu idealul unor programe de informare si de educare a publicului larg. Concepute si percepute in general ca impartiale, concentrate, competente si captivante, documentarele american-style creeaza usor dependenta. Pericolul unei false autoritati epistemice, exercitata prin voice-over si efecte speciale, este contrabalansat de serviciul diseminarii cunoasterii pentru o categorie larga de oameni, interesati de aceste domenii, fara a-si permite accesul la sursele propriu-zis stiintifice. Aceste canale sunt o interfata intre cercetarea stiintifica si publicul larg, o modalitate foarte eficienta de popularizare a stiintei, functionand, spre deosebire de invatamantul traditional, liber pe piata. Toate acestea sunt insa pe cale sa se schimbe. Daca aceasta schimbare are vreo semnificatie si care este acesta va deveni probabil evident in anii urmatori. Ar putea insemna o noua perioada de declin pentru televiziunea de calitate sau doar migratia acesteia catre posturi si mai specializate, impreuna cu o crestere a calitatii programelor axate in primul rand pe divertisment, in special pentru tineri.

INFO
Lansat in Statele Unite in 1984, Discovery Channel sta la baza celei mai mari companii de programe media nonfictionale, avand acum peste 1,5 miliarde de telespectatori in peste 170 de tari. Peste 100 de retele de posturi reprezinta 29 de branduri cunoscute precum Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Health, The Science Channel si Discovery HD Theatre. In Statele Unite, Discovery detine de asemenea Discovery Education, care ofera servicii digitale de educatie distribuite in peste 60 de mii de scoli pentru 35 de milioane de studenti, precum si 100 de magazine Discovery si mai multe tipuri de servicii de comunicare.
Discovery Networks Europe (DNE) este cel mai important distribuitor de programe "factuale" din Europa. DNE are sediul la Londra, emitand 12 posturi in 22 de limbi in 104 tari din Europa, Africa, Orientul Apropiat si ajungand la un total cumulat de peste 183,5 milioane de telespectatori.
Discovery este detinut de Discovery Holding Company, Advance/ Newhouse Communications si John S. Hendricks, fondatorul si presedintele consiliului companiei.

Cele mai citite

Europa domină topul țărilor cu cea mai bună calitate a vieții; Pe ce loc se află România

Conform unui raport publicat de US News and World Report, țările europene ocupă majoritatea primelor zece poziții în clasamentul celor mai bune națiuni din...

Irlanda amendează Meta cu 91 de milioane de euro pentru o încălcare a datelor din UEDublin, IRL – 27 septembrie 2024, ora 11:51

Un regulator irlandez care ajută la supravegherea protecției datelor în Uniunea Europeană a anunțat vineri că a amendat Meta, compania deținătoare a Facebook, cu...

Verdict dur pentru Rodri! Cât va lipsi mijlocașul lui City

Pep Guardiola a confirmat absența lui Rodri pentru tot restul sezonului, după o accidentare gravă suferită în derby-ul cu Arsenal. Rodri, mijlocașul central al echipei...
Ultima oră
Pe aceeași temă