Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Două spitale CFR, executate politic din motive imobiliare

Una dintre acuzaţiile puterii actuale la adresa Guvernului Boc a fost aceea că a închis mai multe spitale, deşi nu se justifica acest lucru. La Cluj şi Sibiu, guvernanţii de acum au desfiinţat două unităţi sanitare ale CFR, cu rezultate bune existând suspiciuni întemeiate că în spatele acestor decizii s-ar ascunde mari interese imobiliare.

Share

Petrica Rachita 0 comentarii

Actualizat: 13.10.2014 - 21:54

Una dintre acuzaţiile puterii actuale la adresa Guvernului Boc a fost aceea că a închis mai multe spitale, deşi nu se justifica acest lucru. La Cluj şi Sibiu, guvernanţii de acum au desfiinţat două unităţi sanitare ale CFR, cu rezultate bune existând suspiciuni întemeiate că în spatele acestor decizii s-ar ascunde mari interese imobiliare.

Trecerea a două importante spitale Căi Ferate (CF) din proprietatea Ministerului Transporturilor în cea a consiliilor județene din Cluj și Sibiu ridică numeroase semne de întrebare cu privire la interesele imobiliare care se ascund în spatele acestor decizii. Unitățile medicale unde sunt controlate și avizate persoanele care lucrează în zone esențiale precum siguranța transporturilor ar urma să devină doar niște secții ale spitalelor județene din Sibiu și Cluj, mutare prin care mai multe clădiri din centrul celor două orașe vor fi golite și cel mai probabil vândute, după cum au declarat sursele noastre.

Spitalul CF din Sibiu a fost, până în 2012, o unitate medicală care obținea profit. În anul respectiv a fost ­schimbată conducerea, iar în doi ani, de la un beneficiu de 2,4 milioane de euro, a ajuns la pierderi de ­câteva sute de mii de euro. Unul dintre motivele diminuării veniturilor vine și din faptul că brusc, unitatea și-a redus activitatea. La scurt timp după ce a preluat conducerea spitalului, noul manager, Marcela Popa, a decis să desființeze 30 de posturi medicale dintre cele 95 existente, printre care și pe cele ale psihologilor.

Restructurarea a venit în condițiile în care Marcela Popa a fost acționar la un cabinet de psihologie din Sibiu care, între timp, a preluat activitatea de avizare psihologică a angajaților din sistemul de transport pe care până atunci o făcea Spitalul CF Sibiu, după care reiese din lista unităților acreditate afișată pe site-ul Ministerului Transporturilor. Culmea, respectivul cabinet de psihologie are sediul tocmai în casa în care locuiește Marcela Popa cu fiul său. Deși a renunțat la calitatea sa de acționar atunci când a devenit manager al spitalului CF, firma care administrează cabinetul a fost trecută pe numele fiului. Mai mult, pe lista menționată anterior, persoana de contact pentru cabinet este chiar Marcela Popa.

Ecograful, închis sub lacăt

Deşi în ultimii ani, Ministerul Transporturilor a investit câteva milioane de euro în refacerea policlinicii CF şi dotarea spitalului cu aparatură medicală de ultima oră, acum același minister a decis brusc să renunțe la unități în favoarea Consiliul Judeţean Sibiu pe motiv că acesta nu mai este rentabil.

Medicii de la Sibiu acuză însă că noua conducere a luat unele decizii care au făcut ca Spitalul CF să devină falimentar. Astfel, ecograful care a costat câteva sute de mii de euro din bani publici a fost încuiat și abandonat. Medicii de medicină internă şi cardiologii nu au avut acces la sonde ecografice pentru efectuarea investigațiilor medicale, deși existau în spital două sonde care se aflau sub lacăt. Conducerea unității medicale CF a răspuns că relaţia contractuală cu Casa de Asigurări este pentru ecografii generale şi abdominale, în rest activitatea nefiind sustenabilă. Totuși, după insistențele medicilor, ecograful a fost pus din nou la dispoziția medicilor, dar în condiții limitate.

Dar spitalul CF nu și-a mai revenit financiar, astfel încât în 2014 a ajuns să aibă datorii, iar Ministerul ­Transporturilor a decis să cedeze ­unitatea medicală din Sibiu către autorităţile locale. Prin transfer, trei clădiri şi peste zece mii de metri de teren aflaţi în centrul Sibiului vor trece în subordinea Consiliului Judeţean, iar surse locale se tem că autorităţile au în plan transformarea spitalului CF într-o secţie a Spitalului Judeţean Sibiu, închiderea mai multor clădiri şi închirierea spaţiului excedentar.

Marcela Popa nu a dorit să comenteze informaţiile noastre. „Avem purtător de cuvânt la Ministerul Transporturilor”, a fost singurul răspuns ce ne-a fost oferit.

Răfuială politică pe seama noastră

Suspiciunile că prin această mișcare se vânează activele unităților vine din faptul că, prin această schimbare de subordonare, la noua unitate creată vor apărea câte două secții cu același profil, ceea ce înseamnă că una va fi restructurată. Astfel se va întâmpla, de exemplu, la Spitalul Universitar CF, care ar urma să își piardă personalitatea juridică. ”Este un spital generalist, la fel ca și Spitalul Clinic Județean de Urgență. Nu are un specific aparte, precum Spitalul de Recuperare sau Spitalul de Boli Infecțioase, care să justifice administrarea sa separată. Din câte știm, acest spital ar urma să devină o secție a Spitalului Județean. Apoi, urmează o schemă simplă. Spitalul Județean are deficit de personal, iar medicii noștri au o reputație foarte bună. Este de așteptat ca ei să fie integrați în echipele care deja funcționează în clinicile Spitalului Județean. Ar fi absurd ca un spital să aibă două clinici de ORL, două clinici de Ortopedie și așa mai departe. Credem că va urma încă un pas. Oricum, Spitalul Județean Cluj are cel mai mare număr de paturi dintre spitalele județene din România. Cu cele aproape 280 de paturi ale noastre, va fi un mamut medical. Apoi, în mod logic, vor urma reduceri de paturi, iar proprietățile Spitalului CF vor deveni brusc interesante pentru speculatorii imobiliari”, a dezvăluit pentru „România liberă“ unul dintre medici.

Scenariul este susținut și de președintele executiv al PNL Cluj, consilierul județean Mihai Seplecan. ”Aât Ministerul Sănătății, cât și cel al Transporturilor se spală pe mâini și încearcă să transfere această unitate medicală de tradiție a Clujului în patrimoniul Consiliului Județean Cluj. Cu tot cu active, cu tot cu pasive, fără bani de investiții – dar cu o serie de probleme”, a precizat liberalul. Mihai Seplecan este de părere că personalul medical al Spitalului Clinic CF Cluj nu a fost consultat cu privire la acest demers, deși este vorba, în primul rând, despre locurile lor de muncă. „Deoarece în Spitalul Clinic Județean de Urgență nu există ambulatorii de specialitate de sine stătătoare, ci doar ambulatorii integrate fiecărei clinici componente, ceea ce înseamnă că odată cu preluarea Spitalului Clinic CF Cluj, ambulatoriile de specialitate din CF Cluj și Dej vor fi destructurate – locul lor în schema de funcționare nejustificându-se. Tare mi-e teamă că asistăm, de fapt, la o închidere mascată a unor unități spitalicești și pregătirea intravilanului pe care acestea îl ocupă pentru te miri ce artificii imobiliare”, a avertizat consilierul județean.

Mihai Seplecan a avertizat și asupra riscurilor pentru siguranța transporturilor pe care le ridică o astfel de restructurare. „Ce se va întâmpla cu aceste contracte și cu personalul planificat la examinări?”, a întrebat Mihai Seplecan, care ne-a declarat că o serie de acte normative ar fi fost ignorate de cei care au pus la cale acest transfer. ”Atrag atenția că activitatea de examinare medicală și psihologică de siguranța transporturilor este reglementată la noi în țară prin Ordinele 1256, 1257, 1259, 1260, 1281, 1262 și 1263 din 2012 ale Ministerului Transporturilor și la nivel european (normă de preempțiune) prin Convenția STCW – Amendamentul de la Manila din 2013”, a precizat consilierul județean PNL.

Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt al PSD Cluj, filială din care face parte  și actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, crede că scenariul pomenit de Mihai Seplecan este, pur și simplu, fantezist. „Acest Dinu Păturică al politicii someșene emite judecăți de valoare oricând, oricum și despre orice. Astăzi, în evantaiul expertizei domniei sale în ORICE a opinat prin dezinformare și despre Spitalul Clinic CF Cluj uitând că în mandatul guvernamental al noului său șef, Emil Boc, PDL a ordonat închiderea a 67 de spitale, la 1 aprilie 2011, printr-o hotărâre de Guvern”, a replicat Horia Nasra, fără a explica însă ce se va întâmpla cu Spitalul CF din Cluj.   

Ministerul Transporturilor doreşte să economisească bani

Ministerul Transporturilor a confirmat, într-un răspuns oferit „României libere“, că Spitalul CF din Cluj-Napoca va fi transferat către Consiliul Judeţean, iar personalul va fi preluat de Spitalul Judeţean de Urgenţă. Schimbul este impus de faptul că unitatea medicală Căi Ferate nu s-ar mai putea susţine financiar, potrivit Biroului de presă al ministerului. „În nota de fundamentare elaborată de către Spitalul Clinic CF Cluj-Napoca şi supusă aprobării Consiliului de Administraţie se prezintă situaţia financiară a spitalului şi imposibilitatea finanţării activităţii medicale în forma actuală. De asemenea, se precizează că activitatea didactică din cadrul Spitalului Clinic CF Cluj-Napoca, în baza colaborării cu Universitatea de Medicină şi Farmacie «Iuliu Haţieganu» Cluj, trebuie să fie în formă continuă, ceea ce  este imposibil de realizat în situaţia încetării activităţii”, se arată în răspunsul remis redacţiei.

Prin urmare, susţine Ministerul Transporturilor, cea mai bună soluţie pentru continuarea activităţii medicale şi didactice este integrarea unităţii în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj. „În ceea ce priveşte Ambulatoriul de Specialitate CF Cluj-Napoca şi Ambulatoriul de Specialitate CF Dej, acestea neavând personalitate juridică, fac parte integrantă din structura organizatorică a Spitalului Clinic CF Cluj-Napoca, personalul acestora fiind preluat de către Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj. Referitor la datoriile înregistrate de către Spitalul Clinic CF Cluj-Napoca, nu avem date care să ne permită să ne pronunţăm”, se precizează în documentul Ministerului Transporturilor. Instituţia susţine că, prin această măsură, doreşte, de fapt, să limiteze resurselor bugetare alocate, în vederea creşterii gradului de adresabilitate. Ministerul Transporturilor nu ne-a comunicat nici un răspuns în legătură cu Spitalul CF din Sibiu.

Pe 19 martie 2014, medicii au protestat împotriva reorganizării Spitalului CFR din Cluj

Citește totul despre:

Comentarii

loading...