Intrarea in UE ii obliga pe acei patroni care erau obisnuiti sa-i bage pe gatul consumatorului numai mizerii sa se gandeasca si la client. Si, cum acest lucru se intampla in mod frecvent la Constanta, orice chinezism fiind comercializat la rang de produs de marca, patronii se vad obligati sa-si regandeasca strategia de cucerire a pietei.
Faptul ca nu exista control al inspectorilor OPC de la Constanta in urma caruia sa nu fie aplicate amenzi ne duc la concluzia ca patronii ori sunt inconstienti, ori nu sunt interesati sa cunoasca noile reglementari impuse de UE. Legislatia romaneasca in domeniul garantiilor pentru produsele de folosinta indelungata si cea legata de modalitatile de remediere a deficientelor aparute la produsele nealimentare de uz curent a cunoscut o transformare importanta de la 1 ianuarie 2007. Prin intrarea in vigoare a Legii nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate care transpune in dreptul roman Directiva 1999/44/EC, patronii se vad nevoiti sa respecte normele europene. Anul 2007 vine cu vesti bune pentru consumatori pentru ca, indiferent ca vor achizitiona haine, un autovehicul, incaltaminte, aparatura electrocasnica, pentru toate aceste produse va trebui sa primim garantie.
Vanzatorul plateste informatiile eronate
„Obligatia de conformitate” se traduce prin obligatia de garantie. Vanzatorul, respectiv patronul care comercializeaza un anumit produs, trebuie sa garanteze pentru produsele sale. Daca pana nu demult cel care vindea o marfa nu-i aducea la cunostinta clientului despre un anumit defect al marfii respective, acum acesta va raspunde daca omite sa aminteasca de aceste mici defecte. Informatiile eronate se platesc acum, iar noua lege prevede remedierea lipsei de conformitate. Pasii pentru repararea greselii sunt inlocuirea produsului si reducerea corespunzatoare a pretului. Cheltuielile legate de aducerea la conformitate a produsului sunt suportate de vanzator, indiferent ca este vorba de costurile postale, manopera, transportul etc.
Despagubiri in functie de paguba
Consumatorul poate alege intre repararea si inlocuirea produsului, potrivit noii legislatii, insa consumatorul nu trebuie sa exagereze cand solicita despagubiri exagerate. In primul rand, se va tine cont de valoarea bunului, eventualele inconveniente cauzate consumatorului etc. Inlocuirea produsului poate fi solutia in multe cazuri, vechea marfa comercializata de vanzator fiind necorespunzatoare. Dificultatea apare cand vanzatorul nu are de unde sa-i dea clientului un produs identic. Chiar daca produsul nu se mai afla in productie, procurarea respectivului bun trebuie facuta intr-un termen rezonabil, stabilit de comun acord intre consumator si vanzator. Despre inapoierea banilor sau reducerea corespunzatoare se poate discuta doar in anumite cazuri. Fie consumatorul nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului, fie vinzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp stabilita de comun acord.
Liber la reclamatii
In cazul produselor alimentare, situatia este la fel de delicata din cauza ca comercializarea unor alimente expirate pune in pericol viata consumatorului. 2007 vine cu amenzi usturatoare, desi in multe cazuri alimentarele au fost prinse in noul an cu marfuri expirate. Tocmai pentru a preintampina aceste situatii, dincolo de legislatia foarte stricta, inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului Constanta au amplasat cutii postale in punctele cu afluenta mare de consumatori din municipiu. Depunerea reclamatiilor si sesizarilor pe care le au de formulat ca urmare a deficientelor pe care le-au intampinat la achizitionarea de produse va fi la indemana tuturor clientilor centrelor comerciale nemultumiti. Prin monitorizarea acestor centre comerciale se urmareste alinierea tuturor patronilor la normele UE. Pentru ca nu am intrat in UE numai cu preturi ridicate, ci si cu norme de calitate si servicii. Reclamantii vor fi informati in scris despre neregulile gasite in urma verificarii patronului respectiv. Astfel de cutii sunt amplasate la Real, Practiker, Metro 1, Carrefour, Bricostore, dupa cum ne-a declarat directorul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului Constanta, Gheorghe Trandafir. Cristina Popescu, in varsta de 45 de ani, s-a aratat multumita de existenta acestor cutii pentru ca nu o data i s-a intamplat sa cumpere marfa expirata: „Cata mancare n-am aruncat eu dupa ce am constatat acasa ca iesise din garantie! Degeaba m-am mai intors apoi la magazin“.