In primul trimestru de reorganizare combinatul trebuia sa plateasca creditorilor suma modica de 518.750 lei. Administratorii sustin ca din cauza ca nu au fost realizate vinzari de active nu s-a reusit sa se plateasca nimic.
Combinatul de utilaj greu Fortus SA se afunda pe zi ce trece. Administratorii judiciari, care au fost alesi pentru a salva societatea de la faliment, par sa nu faca fata situatiei, acestia nerespectind planul de reorganizare. Conform documentului mentionat mai inainte, in primul trimestru de reorganizare erau preconizate plati de jumatate de milion de lei catre principalii creditori, in schimb cifrele prezentate de administratori releva ca nu s-a achitat nici un leu. „Ziarul de Iasi” a intrat in posesia analizei financiare a activitatii societatii Fortus SA din perioada 18 mai-17 august 2011 si va prezinta in rindurile ce urmeaza o analiza pe larg.
Ce explicatii au dat administratorii
Silvana Dalea, reprezentanta Sigma IPURL, explica astfel faptul ca nu a putut plati creditorii: „Nu au fost realizate valorificari”
Agentia Nationala de Administrate Fiscala (ANAF), Finantele locale, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Suport Colect SRL si Apa Vital au de recuperat de la Fortus SA, in total, suma de 197,3 milioane de lei. Pentru primul trimestru, din primul an de reorganizare, administratorii trebuiau sa achite catre acestia prima transa de 518.750 de lei, bani care nu au mai ajuns la creditori. Administratorii motiveaza ca planul nu a putut fi respecat deoarece inventarierea bunurilor combinatului nu a fost finalizata in timp util si astfel nu s-au putut realiza valorificari. „Pentru primul trimestru a fost previzionata obtinerea de venituri din valorificari de active in valoare de 10,37 de milioane de lei. Cu toate acestea, date fiind dispozitiile judecatorului sindic prin sentinta de conformare a planului, si anume faptul ca punerea in aplicare a planului de reorganizare prin valorificare de active se va efectua numai dupa inventarierea de catre administratorii judiciari, scriptic si faptic, a tuturor bunurilor mobile, imobile (incluzind si creantele), si dupa evaluarea acestora, individual si in bloc, ca subansamble functionale, in mod distinct pe categorii de bunuri propuse in etapele I, II si III, in primul trimestru de reorganizare administratorii judiciari nu au reusit sa organizeze nicio licitatie, astfel nu au avut loc valorificari de active preconizate. Mentionam faptul ca operatiunile de inventariere si evaluare au fost finalizate doar dupa expirarea primului trimestru de reorganizare”, mentioneaza in analiza financiara Radu Lotrean si Silvana Dalea, reprezentantii administratorilor judiciari Casa de Insolventa Transilvania, respectiv Sigma IPURL.
„Nu au fost realizate valorificari”
Contactata telefonic pentru a prezenta un punct de vedere, Dalea a fost foarte scurta. „Pai daca tot ziceti ca aveti raportul, scrie acolo. Nu au fost realizate valorificari”, a precizat Dalea. Lotrean nu a raspuns la telefon in timp ce directorul executiv al combinatului, Dorel Birsan nu a comentat situatia, sustinind ca aceste aspecte trebuie discutate cu administratorii judiciari. Bilantul contabil al societatii pentru perioada mentionata arata ca Fortus a avut venituri totale din exploatare de 13,4 milioane lei, desi au fost planificate venituri de doar 1,2 milioane de lei, cifra de afaceri (CA) a fost de 12,7 milioane de lei desi administratorii stabilisera doar 1,1 milioane lei. In schimb desi administratorii considerau ca vor inregistra cheltuieli de exploatare de 10,6 milioane lei, acestea s-au dublat ajungind la 20 de milioane de lei. Potrivit documentului cheltuielile de exploatare depasesc valoarea prognozata cu aproape 90%. Interesant este faptul ca au fost raportate cheltuieli salariale cu aproape un milion de lei mai mari, in conditiile in care firma nu a anuntat majorari de salarii sau angajari suplimentare. „Comparind previziunile pentru aceasta perioada, respectiv o pierdere in valoare de 7,82 de milioane de lei, debitoare reuseste sa se mentina sub pragul previzionat cu un procent de 14%, obtinind o pierdere in valoare de 6,7 milione de lei”, sustin administratorii.
Brambureala de la returnarea comisioanelor de succes
In urma licitatiei care a avut loc in noiembrie anul trecut cind au fost vindute utilaje in valoare de aproximativ 2 milioane de euro, administratorii si-au oprit un comision de succes de 407.427 de lei. Creditorii au solicitat instantei ca sumele insusite de administratori sa fie returnate, iar judecatorii le-au dat dreptate. „Avind in vedere dispozitiile judecatorului sindic cuprinse in sentintele prin care s-au admis in parte contestatiile formulate impotriva raportului de activitate al administratorilor judiciari depus la dosarul cauzei in data de 5 ianuarie 2011 si prin care a fost anulata plata onorariului celor doi administratori judiciari, in cuantum de 407.427 lei, urmind ca din aceasta suma sa se faca urmatoarele distribuiri: salarii restante din timpul procedurii in valoare de 300.000 de lei si salarii compensatorii datorate salariatilor disponibilizati, conform celor trei transe de disponibilizari efectuate in perioada de observatie si reorganizare, pina in prezent in cuantum de 100.000 de lei”, se arata in raport. Florin Rugina, unul din micii actionari ai societatii, sustine ca salarii compensatorii s-au dat si la cel putin opt din persoanele care nu erau disponibilizate inca. Unii s-au speriat si au returnat sumele primite, mai arata sursa citata mai sus.