7.8 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăSpecialCosmarul pe patru roti al romanilor

Cosmarul pe patru roti al romanilor

"Romania Libera" prezinta incepand de astazi marturiile acelor oameni pentru care o simpla vizita la un service auto s-a transformat intr-un chin costisitor.
In primul episod al campaniei noastre, va prezentam necazurile a doi bucuresteni care au avut mari batai de cap cu masinile lor, desi le-au cumparat cu zero kilometri la bord. Primul este proprietarul unui Renault Scenic care se strica grav la fiecare 10.000 de kilometri. O singura reparatie l-a costat 1400 de euro. Cel de-al doilea detine un Mitsubishi Pajero care l-a lasat in drum dupa numai 6000 de kilometri, deoarece s-a ars ambreiajul. Desi automobilul se afla inca in garantie, dealerul a incercat sa-l puna pe sofer sa plateasca reparatia de 90 de milioane de lei vechi, imputandu-i acestuia o vina imaginara. Proprietarii de masini se lovesc invariabil de aceleasi cauze consumatoare de bani si nervi. Prima problema apare la scurt timp dupa achizitionarea unui automobil: cumparatorul risca sa vada ca masina lui cea noua, pentru care plateste zeci de mii de euro, se comporta ca o rabla.

Celelalte probleme intervin cand soferul depisteaza o defectiune. Atunci incepe un razboi de uzura cu dealerii si service-urile. Motivele, dintre cele mai absurde. Programarea la reparatii se face uneori si peste cateva luni. Nota de plata este incarcata cu servicii neprestate sau i se imputa clientului operatiuni al caror cost ar trebui acoperit de garantia vehiculului. Se mai intampla si ca mecanicii neprofesionisti sa provoace daune suplimentare autoturismelor aduse la revizie.

Defectiuni la fiecare 10.000 de kilometri

Cand a cumparat un Renault Scenic, A.R. nu stia ca urmeaza un sir aproape nesfarsit de probleme si ghinioane. "Am avut probleme care dupa parerea mea nu au voie sa apara la o masina cu renume, noua si pe care dau cam 23.000 de euro. Sunt la capatul rabdarii, pentru ca tocmai am fost informat ca la nici 45.000 de km trebuie sa schimb kit-ul de ambreiaj si placa de presiune. Aceasta este ultima problema pe care am avut-o", imi declara A.R. in urma cu cateva saptamani. Dar s-a inselat atunci, nu era ultima. "Intre timp am mai fost o data la service si am mai schimbat o bobina de inductie, alta decat prima pe care o schimbasem, si am mai decartat 7 milioane de lei. Va trebui sa merg inca o data sa re-repar si problema mai veche de distributie, care a reaparut", mi-a scris proprietarul disperat.

Primele probleme ale lui A.R. au aparut dupa numai 7.000 de kilometri de rulaj cu masina sa cea noua. Atunci a schimbat un amortizor pe spate. I s-a spus ca era defect din fabricatie. O mie de kilometri mai tarziu, a inlocuit bucsele de la amortizoarele din fata. "La aproximativ 20.000 km, zgomot foarte mare la pornire. Dupa doua saptamani de cercetari s-a desfacut distributia si au fost schimbate un rulment si fulia de distributie. Tot atunci, motorul trepida foarte tare, mai ales la cald. Mi s-a spus initial ca din cauza benzinei proaste s-a infundat ceva pe la injectoare. Au curatat, insa am plecat acasa cu aceeasi trepidatie. La urmatoarea revizie – peste 2 luni – le-am spus ca tot trepideaza motorul si am primit acelasi raspuns: benzina proasta. M-am suit in masina cu un mecanic si am mers cativa kilometri. si-a dat seama ca, de fapt, era de vina bucsa care tine motorul de caroserie. Mi-au zis: «Nici o problema, o schimbam, va costa 3 miloane plus manopera». «Pai nu mai e in garantie?», intreb eu. «A fost pana acum o luna», mi se raspunde. Le-am explicat ca mai venisem cu aceeasi problema si in urma cu doua luni si ar fi trebuit sa constate de atunci defectul, dar nu am avut intelegere", explica bucuresteanul.

La 30.000 de kilometri – adica dupa un an si opt luni de la cumpararea autoturismului – l-a lasat bateria. La 37.000 de kilometri nu a mai functionat recircularea de la aerul conditionat. "Mi s-a spus ca motorasul s-a ars si trebuie inlocuit". Inca 500 de kilometri, inca o defectiune: masina nu mai pornea. Raspunsul primit din service: "Au constatat ca e pompa de benzina defecta, dar in momentul in care au scos mufa de legatura intre cablaje si pompa, aceasta s-a rupt. Nu se putea schimba doar mufa, ci tot circuitul, care costa 1.400 de euro". Dupa certuri lungi, A.R. a platit numai jumatate din suma, service-ul asumandu-si o parte din vina.

Audienta la Renault
In cele din urma, suparat pe tot ce i se intampla, omul a cerut o intalnire cu directorii Renault Romania. Potrivit afirmatiilor sale, la inceput a fost refuzat. "Mi-au zis ca nu ma pot primi in audienta pentru ca de aia s-a inventat «vocea clientului», iar din punctul lor de vedere s-au achitat de sarcini cat masina a fost in garantie. Apoi am scris si in Franta. A doua zi m-au sunat cei din Romania sa-mi zica ca au facut nu stiu ce sedinta pe acolo si au hotarat sa suporte ei reparatia pentru kitul de ambreiaj, asa ca un «gest comercial». Le-am zis ca vreau totusi sa ma intalnesc cu cineva de la Renault si iar mi-au transmis ca nu se poate. Dupa inca o zi m-au sunat ca ma pot primi in audienta. Am fost la un director de calitate si mi-a explicat doua ore ca masina e buna, dar e vina service-urilor, ca oricum am avut un soi de ghinion si ca isi cer scuze", isi incheie povestea A.R., deocamdata.

De partea cealalta, contactati de "Romania libera", reprezentantii Renault Romania ne-au raspuns ca au facut tot ce a depins de ei in acest caz. "Toate sesizarile au fost tratate cu maximum de seriozitate si rezolvate, fie ca vehiculul s-a aflat in perioada de garantie sau postgarantie. Mai mult decat atat, pentru ultima interventie avuta, vehiculul nemaifiind in garantie, Renault a suportat in totalitate costul piesei si al manoperei. Astfel, Renault si-a respectat obligatiile contractuale prin remedierea in garantie a incidentelor avute, conform Carnetului de Intretinere si Garantii. Dupa terminarea perioadei de garantie, costul remedierii oricarui incident revine utilizatorului", ne-a raspuns Dumitra Rasnoveanu, director de comunicare Renault Romania.
Compania considera ca problemele avute de A.R. nu sunt reprezentative pentru aceasta marca. In acelasi timp, afirma ca nu e nimic anormal ca la o masina noua sa mai apara defectiuni. Tocmai de aceea orice producator ofera din start o perioada de garantie.


Soferul, acuzat ca a "ars" ambreiajul

Proprietarul Renault-ului nu este insa singurul roman care a avut probleme grave cu un autoturism pe care l-a cumparat cu zero kilometri la bord. O defectiune relativ simpla, dar costisitoare, la ambreiajul unui Mitsubishi Pajero s-a transformat pentru bucuresteanul Sorin Vasile intr-o minitelenovela cu "ajutorul" reprezentantilor din Romania ai celebrei marci, firma M Car Distribution SRL. Acestia au incercat, potrivit proprietarului masinii, sa-l puna sa plateasca 90 de milioane de lei vechi din banii lui pentru schimbarea kit-ului de ambreiaj, desi masina se afla inca in garantie.

Sorin Vasile are carnet de conducere de 34 de ani, a fost pilot de curse si instructor auto, iar masina pe care a cumparat-o cu 50.000 de euro avea doar 6.000 de kilometri. Cu toate acestea, dealerul l-a acuzat ca a ars ambreiajul pentru ca a mers cu piciorul pe pedala. Ca urmare, societatea l-a informat ca nu mai tine cont de garantia totala. socat, soferul profesionist ne-a declarat ca le-a tinut sefilor firmei un discurs de sase ore in care le-a explicat care este experienta sa in ale condusului, motiv pentru care defectarea ambreiajului nu avea cum sa se produca in modul prezentat de cei de la M Car Distribution SRL.

Conflictul dintre cumparator si dealer a izbucnit la un an dupa ce bucuresteanul si-a cumparat Mitsubishi Pajero. "M-am dus la revizie si le-am spus ca patineaza ambreiajul. Au remarcat si ei asta, dar m-au chemat peste cateva zile, sfatuindu-ma sa folosesc masina cu incredere, pentru ca este in garantie. I-am ascultat. M-am intors dupa cateva zile si, pentru ca nu aveau piesa de schimb, am lasat masina acolo, cu promisiunea ferma ca ma vor chema atunci cand vor monta ambreiajul", ni s-a plans Sorin Vasile. Dar nu s-a intamplat asa, sustine acesta, piesa fiind schimbata in lipsa lui. Apoi a fost acuzat ca a stricat ambreiajul si ca trebuie sa plateasca inlocuirea lui. "Aproape ca mi s-a facut rau cand am auzit o asemenea gogomanie. M-am certat cu ei, dar degeaba. Mi-au spus ca-mi vor da masina dupa ce achit 90 de milioane de lei. Intr-un final, reprezentantii firmei au spus ca-mi achita ei jumatate din cost. Le-am explicat ca nu le dau nici 10.000 de lei pentru ca nu sunt vinovat, iar ei sunt obligati sa-mi respecte garantia. Nu se poate ca la 6.000 de km sa moara ditamai Mitsubishi Pajero. Pentru a ma convinge ca se poate intampla orice, un director cu nume predestinat, Harbu, mi-a explicat ca la un Mitsubishi Pajero s-a ars ambreiajul cand a urcat pe rampa. Parca eram la un spital de nebuni. Asemenea aberatii n-am auzit vreodata in cele peste trei decenii de cand conduc", s-a revoltat cumparatorul.


Soferul e vinovat, dar platim noi jumatate din bani

Contactati de "Romania libera", reprezentantii Mitsubishi Pajero ne-au expediat rapid: "Sunteti de la Politie? Daca nu, faceti o cerere catre conducere. Eu n-am ce sa va spun", ne-a replicat Harbu, directorul departamentului Service. Am revenit cu o solicitare, dar directorul de marketing, Ana Maria Matei, ne-a comunicat initial ca nu comenteaza astfel de acuzatii. Apoi s-a razgandit si ne-a raspuns: "In urma investigatiilor efectuate dupa demontarea ambreiajului, nu s-au gasit probleme de montaj sau reglare la mecanismul de actionare a ambreiajului, nici pentru partea hidraulica, nici pentru partea mecanica. Simptomele pe care le prezenta ambreiajul denota, conform verificarilor si a literaturii de specialitate, o utilizare incorecta.
Deoarece problemele aparute nu sunt cauzate de defecte de material sau montaj, ci de o utilizare necorespunzatoare, costurile reparatiei sunt suportate de catre cel care solicita acest lucru", ne-a declarat Ana Maria Matei. Totusi, ea a admis ca este primul caz in care este ars un ambreiaj de Mitsubishi Pajero si a confirmat ca firma s-a oferit sa plateasca jumatate din contravaloarea piesei defecte. Dar nu a motivat decizia, din moment ce soferul era considerat vinovat.

Soferul nu e vinovat, platim noi tot

Dupa mai bine de o saptamana de framantari, Sorin Vasile a recurs la ajutorul unui avocat, apoi a informat conducerea firmei M Car Distribution ca va fi data in judecata pentru ca nu respecta garantia. Procesul nu a mai avut loc insa, pentru ca sefii dealerului Mitsubishi au renuntat brusc sa-i mai solicite contravaloarea ambreiajului si a manoperei. soferul nu mai era vinovat.

» Dezvaluiti service-urile care trebuie evitate!

In episoadele viitoare vom prezenta povestile unor proprietari de autoturisme care au mers in service-uri pentru a repara diverse defectiuni, dar au plecat de acolo cu masinile mai stricate decat la sosire. Sau nu au mai plecat deloc, asa cum i s-a intamplat unui iesean caruia i-a luat foc automobilul in service, din cauza unei suduri gresite. Cititorii care s-au lovit de situatii asemanatoare sunt rugati sa ne contacteze la adresa de e-mail:

razvan. chiruta@romanialibera.ro

Cele mai citite

Drăgușin, vizat în tactica lui Liverpool! Planul lui Arne Slot pentru victoria categorică împotriva lui Spurs

Liverpool a învins Tottenham cu un categoric 6-3 în etapa a 17-a din Premier League, grație unei tactici meticulos pregătite de antrenorul Arne Slot,...

Oportunitate pentru firmele din România: Sponsorizare ONG-uri și facilități fiscale

Pentru firmele plătitoare de impozit pe profit, cheltuiala cu sponsorizarea nu este deductibilă fiscal Firmele din România au la dispoziție o oportunitate valoroasă de a...

Drăgușin, vizat în tactica lui Liverpool! Planul lui Arne Slot pentru victoria categorică împotriva lui Spurs

Liverpool a învins Tottenham cu un categoric 6-3 în etapa a 17-a din Premier League, grație unei tactici meticulos pregătite de antrenorul Arne Slot,...
Ultima oră
Pe aceeași temă