3.7 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialContemporanul nostru ... Shakespeare

Contemporanul nostru … Shakespeare

Teatrele incep sa apeleze din nou la Shakespeare. In Capitala, dupa "Eduard al III-lea" la National, "Regele Lear" la Bulandra, apar "Hamlet" la Teatrul Metropolis si "Furtuna" la Teatrul Mic. Pu­blicul are nevoie de Shakespeare contemporanul nostru, cum il consi­dera Jan Kott, pentru actualitatea peste timp a temelor sale.

Cel mai cochet teatru din Capitala, Metropolis, ofera, acum, "Hamlet" de Shakespeare. "Hamlet" este o "superopera" a dramaturgiei in care printr-o multitudine de situatii se definesc personaje complexe. Este un "scenariu" generos in posibilitatea spe­cularii sensurilor, temelor expuse de Shakespeare. Fireste, astazi, in fata publicului grabit "Hamlet nu poate fi jucat in intregime" pentru ca spectacolul ar dura prea mult. S-a optat pentru o "adaptare", cu pricepere conceputa de Alice Geor­gescu in raport cu viziunea regizorala datorata lui Lászlo Bocsárdi. Nu este o "adaptare" cu intentia de contemporaneizare fortata a piesei, ci doar o selectie a unor teme din multitudinea celor expuse de marele Will. Evident ca aceasta selectie saraceste de sensuri "superopera".

 

Analistul de frunte al operei lui Shakespeare, polonezul Jan Kott, aten­tiona ca in "Hamlet" exista mai multe teme: politica, violenta si morala. "Hamlet reprezinta o tragedie a dra­gos­tei, tragedia unei familii si totodata o tra­gedie nationala, filosofica (…). Dar trebuie sa stim ce si pentru ce alegem".

 

"Adaptarea" a optat pentru tema tra­ge­diei morale a familiei, dublata de cea a mortii, si a lasat deoparte pe celelalte, chiar si pe cea substantiala: politica si puterea ei. De pilda, un personaj important al acestei teme, Fortinbras, dispare din "adaptare". Regizorul dezvolta insa convingator tema morala a relatiilor de familie. Nu blamam alegerea tematica, ea poate fi foarte atractiva pentru spectatori, deoarece situatiile "scenariului" le amintesc de telenovelele in care pasiunea, dragostea fac uneori ravagii. Piesa fiind simplificata drept tragedia unei fa­milii, ramane, totusi, o capodopera prin replica sa stralucita pe care regizorul si echipa sa o transmit scenic impresio­nant, in profunzime. Acest spectacol nu cioparteste fara masura si motivatie piesa – cum s-a mai vazut in alte montari -, ci se rezuma inteligent doar la o linie tema­tica vesnic actuala.

 

Doua me­rite principale are acest spectacol, act cultural provocator, ce trebuie vizionat: selectia tematica si respectul fata de cuvantul lui Shakespeare (dupa textul ori­gi­nal si variantele de traducere folosite in spectacolele lui Alexandru Tocilescu, Vlad Mugur si Liviu Ciulei).

 

Nu trebuie sa va asteptati la un spectacol fastuos in ilustrarea epocii in care e pla­sata actiunea, pentru ca am mai spus, Shakespeare e privit drept contemporan al nostru. Este un spectacol gandit mo­dern in imagini teatrale, atemporale, inspirat intrebuintate. Scena Teatrului Metropolis e mica, dar a fost transformata in o scena rotativa pentru a usura sugerarea mai multor spatii unde se deruleaza ac­tiu­nea. Decorul lui Joszef Bartha – o excelenta inventie scenica – se rezuma doar la un imens, sa-i zicem dulap, cu multe usi, ce au sau nu oglinzi in functie de situatia conflictului. Decorul e functio­nal, sugestiv, creator de atmosfera. Costumele ima­ginate de Judit Dobre Kothay sunt co­mune zilelor noastre. Semnificativ este ca Hamlet are aceeasi tinuta ca si tatal sau mort. Fantoma acestuia va interveni mereu in conflict pentru ca ii dicteaza lui Hamlet razbunarea mortii sale. Regina poarta acelasi costum tot timpul, mai strident conceput in ideea sublinierii cochetariei provocatoare a acestei femei dominate de pofte erotice. Echipa din umbra imaginii teatrale s-a achitat admirabil de conceperea ei in termeni originali. Ar mai fi multe de spus, dar miezul spectacolului raman actorii pe care ii vom prezenta in numarul viitor.

HAMLET
Tragedie. 3h 30min.
Regia: Lászlo Bocsárdi Cu: Marius Stanescu, Sorin Leoveanu, Florin Zamfirescu, Alexandru Repan, Laszlo Motray, Ioana Anastasia Anton, Coca Bloos
Teatrul Metropolis (tel. 021.210.51.08).
Pret bilet: 15,90 lei.

Spectacolul se reia la sfarsitul lunii februarie.

Cele mai citite

Referendum în București: Care sunt cele trei întrebări esențiale la care ar trebui să răspundă locuitorii Capitalei

Pe 24 noiembrie, bucureștenii votează nu doar pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, ci și la referendumul inițiat de primarul general Nicușor Dan. Cele trei...

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Pe buletinul de vot sunt înscriși 14 candidați, iar ștampila „VOTAT” trebuie aplicată corect Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor...

Marcel Ciolacu: Am votat pentru o Românie al cărei președinte să muncească pentru țară

Președintele PSD a adăugat că a votat și pentru stabilitate, echilibru şi echitate socială Marcel Ciolacu a declarat, la ieșirea din secția de votare că...
Ultima oră
Pe aceeași temă