Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va organiza o nouă licitaţie pentru proiectarea şi execuţia tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia, după ce a notificat compania franceză Colas cu privire la rezilierea contractului, potrivit Mediafax.
„Măsura a fost luată de către CNADNR ca urmare a refuzurilor repetate ale Colas de a continua execuţia lucrărilor invocând diverse motive pentru a justifica întârzierile şi având în vedere lipsa unei planificari şi mobilizări corespunzătoare, precum şi lipsa aprovizionării cu materiale”, conform unui comunicat al Companiei de Drumuri.
Potrivit CNADNR, compania franceză nu a finalizat proiectarea autostrăzii decât pentru 6 kilometri din cei peste 20 de kilometri ai traseului şi nu a obţinut avizele şi acordurile necesare, inclusiv autorizaţia de construire, însă solicită costuri suplimentare importante şi prelungirea termenului de execuţie cu doi ani.
În prezent, se află în execuţie un tronson de 5,5 kilometri la care lucrările au început cu întârziere, în vara anului trecut.
„Începând cu luna octombrie 2010 execuţia lucrărilor la podeţe şi structuri a fost oprită de Inspectoratul de Stat în Construcţii ca urmare a nerespectării de către antreprenor, în calitatea sa de proiectant, a prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcţii. Mai mult, lucrările de descărcare arheologică ce sunt în sarcina antreprenorului nu sunt finalizate, iar Colas a început retragerea utilajelor de pe şantier”, se menţionează în comunicat.
CNADNR estimează că în termen de o lună va finaliza revizuirea proiectului şi pregătirea documentaţiei de atribuire pentru lansarea noii licitaţii.
Premierul Emil Boc a felicitat duminică Ministerul Transporturilor în cadrul emisiunii „După 20 de ani” de la ProTV pentru decizia de a rezilia contractul pentru construcţia autostrăzii Cernavodă-Medgidia. În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat că firma franceză Colas a solicitat suplimentarea valorii contractului cu opt milioane de euro, întrucât a schimbat traseul. Boagiu a precizat totodată că Autostrada Soarelui va fi dată în exploatare în acest an, cu rute ocolitoare, şi va fi recepţionată în totalitate anul viitor.
Ministrul a declarat recent că instituţia ar putea rezilia acordul cu compania franceză, care a câştigat contractul de 224 milioane euro pentru construcţia tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia, întrucât aceasta „refuză să lucreze”.
Ea a declarat în mai multe rânduri de la începutul acestui an că autostrada va fi deschisă circulaţiei în această vară, chiar dacă lucrările nu vor fi încheiate în totalitate. Tronsonul are 20 de kilometri, iar contractul a fost câştigat de Colas în noiembrie 2008.
Ca reacţie la anunţul ministrului privind rezilierea contractului, Colas susţine că a primit autorizaţiile şi terenurile doar pentru construcţia a 6 km din tronsonul Cernavodă-Medgidia şi aşteaptă decizia oficială pentru restul de 14 km.
„Din cei 20 de kilometri ai proiectului, doar o porţiune de 5 km a fost pusă la dispoziţia Colas, în data de 12 iulie 2010. Colas a mobilizat toate resursele necesare şi a efectuat lucrări pe această porţiune din acel moment. În data de 22 martie, compania a primit al doilea tronson, de 1,2 kilometri, şi autorizaţia de construcţie necesară, care permite Colas să înceapă imediat lucrările. În ceea ce priveşte secţiunea de 14 km rămasă, al cărei traseu trebuie modificat în urma săpăturilor arheologice din 2009, Colas aşteaptă o decizie oficială privind ruta finală, apoi încredinţarea terenului şi emiterea autorizaţiei de construcţie”, a anunţat constructorul francez.