In sfarsit, postul public si-a indeplinit visul! La orele serii, TVR 1 e televiziunea cu audiente record. Nu e vorba de emisiuni senzationale de divertisment sau filme de exceptie care ar putea aduce audienta, ci de… regele fotbal, de meciurile Campionatului European. Pe langa acest campionat se mai strecoara insa, e drept, la alte ore si posturi tv, si emisiuni de senzatie…
Luna iunie a fost luna fotbalului transmis generos de postul public devenit "recordman" la audienta. Campionatul European de Fotbal se va incheia in zece zile si se va constata marele gol din programele televiziunilor. Succesul numit fotbal va apune si postul public va reveni la grilele sale cenusii. TVR nu are nici la ora actuala un statut care sa delimiteze aceasta televiziune de cele comerciale, sa o oblige la o grila de informare corecta si echidistanta si la productii de divertisment de tinuta culturala si educativa. Citind aceste randuri, vor sari ca arsi multi producatori, explicand ca audientele nu se fac cu astfel de emisiuni. "Telespectatorii nu se mai uita la asa ceva!" – vor striga dansii. Iata insa ca la Antena 1, Mihaela Radulescu a reusit cu a sa "Duminica in familie" sa prezinte o editie educativa, admirabil conceputa.
Alexandrina Bobu: "(…) Am admirat o noua editie a emisiunii «Duminica in familie» cu un subiect educativ la ordinea zilei, tratat atractiv, ireprosabil. Deci se poate face educatie si in cadrul divertismentelor, fara sa-ti dai poalele peste cap si sa te intreci in vulgaritati. Mihaela Radulescu, o prezentatoare inteligenta, cu farmec, alaturi de invitati interesanti a atentionat pe nespalatii nostri concetateni ca… «transpiratia, strica reputatia». (…) Nu stiu daca ati urmarit aceasta emisiune, dar ea ar trebui reluata, pentru ca fara sa jigneasca pe nimeni, explica un lucru elementar, necesitatea de a folosi apa si sapunul, daca se poate si deodorantul, ca sa fim niste europeni civilizati, sa avem reputatia de oameni ingrijiti, ce ii respecta pe cei de langa ei (…)".
Intr-adevar, emisiunea era un rar exemplu de divertisment educativ. Printre invitati se aflau simpatica Jojo de la Divertis si un psiholog pretuit, Aurora Liiceanu. Discutiile erau simple, presarate cu umor. Se poate strecura o lectie educativa si fara didacticism intr-un divertisment. si problema spinoasa a necesitatii folosirii apei si sapunului poate fi dezbatura cu zambetul pe buze, fara explicatii cu creta pe o tabla neagra si avertismentul "spala-te!". Igiena este, pana la urma, o tema sociala. Astfel de teme sunt insa, foarte multe si pot constitui subiectul chiar al unor divertismente, daca exista profesionisti care sa stie sa le ambaleze. Surprinzator este ca un astfel de divertisment educativ si-a gasit locul la Antena 1, un post comercial, unde "folclorul" e "contraatacat" zilnic, de vulgaritate racnita pe diferite tonalitati. Dar tot la Antena 1, mai este si Mihaela Radulescu si producatorii sai din culise, care stiu sa pregateasca atractiv si un subiect delicat precum "transpiratia si… reputatia". Astfel de emisiuni este de asteptat a fi produse de televiziunea publica, numai ca acolo nu mai are cine sa le conceapa. Postul public "transpira" din greu reorganizandu-se in noi Directii, Directia de programe si Directia editoriala. Nu avem nici o speranta ca aceste directii vor lua in discutie la Departametul Divertisment, reformularea unor emisiuni cu iz cultural si educativ. "Transpiratia" reorganizarii e produsa doar de sezonul fierbinte electoral. Am scapat de alegerile locale dar bate la usa marele circ electoral pentru parlamentare!
Directorul canalului TVR 2 a facut de curand o declaratie, care ne taie orice avant de a mai spera ca taxa obligatorie platita va fi investita si in programe cu tenta educativa. Iata ce spunea dansul intr-un ziar despre reforma programului doi: "Este vorba de un target comercial (…) Nu mergem neaparat pe sex si violenta, incercam sa aducem si ceea ce isi doresc oamenii din acest target". Si ce crede dansul ca isi doresc oamenii carora li se adreseaza… "Ulita spre Europa"?! Duminica la 10.30 se prezinta acest divertisment dizgratios, in care normele europene sunt prezentate in bascalie. La una din ultimele editii "oamenii" cica erau "educati" cum trebuie sa arate o frizerie, cum lucreaza un "hair stilist" european. "Cucoanele" satului isterice se scarpinau in cap ca "stilistul" nu aplicase normele! In acest "sitcom" sunt implicati o serie de stimati actori care isi dau "poalele peste cap" conform scenariului penibil conceput. Asa se face educatie la postul public care are "reputatie" numai cand e vorba de fotbal european!
ileana.lucaciu@romanialibera.ro