0.2 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialCine poarta vina unor esecuri?

Cine poarta vina unor esecuri?

Cea de a XI-a editie a Galei Tanarului Actor -, "o competitie de piata libera" a talentelor, cum preciza Ion Caramitru, presedintele UNITER, forul profesional care a initiat aceasta singura rampa de lansare a tinerilor -, de asta data, a fost modesta in colectionarea valorilor. Este prima editie cand premiul pentru cea mai buna actrita nu s-a acordat.

Organizata la Mangalia de UNITER in colaborare cu Ministerul Culturii si Cultelor, Primaria Municipiului Mangalia si Directia Judeteana de Cultura Constanta, Gala Tanarului Actor, aflata la cea de a XI-a editie, ramane manifestarea ce propune tinerilor prilejul remarcarii calitatilor pe care le detin in fata directorilor si regizorilor din teatre si a unui public curios sa cunoasca tinerele talente. Actuala editie a starnit ambitia afirmarii unui numar de o suta doi tineri absolventi din ultimii patru ani. Juriile de selectie au ales 39 de tineri actori care au intrat in competitie la cele doua sectii: Individual si Grup. Cei de la Sectiunea Individual au avut drept proba obligatorie interpretarea scrierii lui Caragiale "Statistica", alaturi de textul ales sa le reprezinte personalitatea. Recitalurile oferite de concurenti, cat mai ales spectacolele de la Sectiunea Grup, n-au avut stralucirea asteptata, au aratat o tanara generatie dezorientata in alegerea repertoriala care ar fi trebuit sa le evidentieze personalitatea, cat si o slaba cizelare profesionala. Cine poarta vina numeroaselor esecuri ce au dat impresia generala de mediocritate a acestei editii a Galei? In primul rand dascalii care ar fi trebuit sa le modeleze calitatile initiale ce i-au determinat sa aleaga drumul teatrului. "Cizelarea vocationala" a tinerilor actori s-a dovedit superficiala in majoritatea cazurilor. Invatamantul teatral are o sumedenie de universitati in toata tara, ce produc anual, pe banda rulanta – si neglijent calitativ! – peste trei sute de absolventi. La editia actuala a Galei au participat 11 absolventi ai Universitatii "Hyperion" din Capitala, cate opt de la UNATC (Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, unde s-au scolit marii actori de astazi) si de la Universitatea de Arte "George Enescu" din Iasi, cinci absolventi de la Universitatea "Babes Bolyai" din Cluj-Napoca, trei de la Universitatea "Spiru Haret" din Capitala, si cate doi absolventi ai Universitatii de Vest din Timisoara, Facultatea de Muzica, sectia Actorie si ai Universitatii din Craiova, Facultaea de Litere, sectia Actorie. Vom atentiona si asupra numelor profesorilor care i-au pregatit, cand vom analiza prestatiile concurentilor.

Premiantii!
Juriul Galei a fost alcatuit din doi tineri actori laureati ai editiilor anterioare ale Galei "Hop", nume consacrate acum, Andreea Bibiri si Dan Tudor, alaturi de apreciata actrita Virginia Mirea, de tanarul regizor Alexandru Berceanu si de coregraful Florin Feroiu. Juriul a avut de acordat "clasicele" premii – actor, actrita, spectacol si un premiu special -, carora li s-au alaturat Premiul "Timica" acordat de Asociatia Master Clas si Premiul "Maria Filotti" acordat de Printul serban Cantacuzino. La randul sau si publicul, prin vot direct, a oferit premiul sau. Asadar o puzderie de premii! Exigent, juriul nu a acordat pentru prima oara Premiul pentru cea mai buna actrita la Sectiunea Individual. Cu toate ca multi tineri actori au fost rasplatiti cu distinctii, prestatia lor nu s-a ridicat totusi la o cota valorica deosebita.

 Pavel Danil Barsan (absolvent UNATC, clasa prof. univ. Gelu Colceag, promotia 2005) a fost rasplatit cu Premiul pentru cel mai bun actor. Cu ironie si finete in plasarea nuantelor comentariului statisticilor din schita lui Caragiale, a reusit constructul credibil al unui personaj comic. Alegerea personala a textului lui Steven Berkoff, "Actorul" nu a fost inspirata sub aspectul traducerii vulgare, iar concurentul a continuat sa dezvolte linia interpretarii parca a aceluiasi personaj anterior din proba obligatorie. Manifesta insa mobilitate comica, dar si sensibilitate in unele situatii solicitate de povestea actorului nefericit aflat in cautare de lucru. Pavel Barsan, actor la Teatrul din Constanta, s-a impus prin sinceritatea interpretarii sale nuantate.

 "Metamorfoze" – Sectiunea Grup – a obtinut Premiul pentru cel mai bun spectacol din partea juriului. Textul, evident, ca nu avea nimic in comun cu scrierea lui Ovidiu, era doar un scenariu confuz alcatuit din doua parti, atractive insa pentru public. Prima parte a spectacolului se dorea comica. Doi circari incercau sa provoace buna dispozitie a spectatorilor prin tot felul de trucuri cunoscute, cu carti de joc. Actorii implicati erau absolventi ai Universitatii din Craiova, Facultatea de Litere, sectia Actorie: Ruxandra Chelaru (clasa prof. univ. Dorin Andone, promotia 2008) – personajul sau nu avea replica, iar actrita a participat fara succes si la Sectiunea Individual, si Vlad Dragulescu (clasa prof. univ. Remus Margineanu, promotia 2006) in rolul lui Giuseppe. Personajul sau rostea replica intr-o stalcita limba italiana. In cea de a doua parte a spectacolului, cei doi incercau sa demonstreze printr-o zbatere acrobatica intr-o cabina cu perdele negre posibila evolutie a relatiilor unui cuplu. Se vroia teatru nonverbal ilustrat doar prin obositoare acrobatii. Efortul celor doi era remarcabil, dar inutil ca efect emotional pentru ilustrarea convingatoare a unei idei. Spectacolul parea provenit de la un bar cu fite.

• Premiul special al juriului, "Sica Alexandrescu" a revenit nu unui singur actor, ca la editiile trecute, ci a fost acordat pentru doi actori… IOANA BARBU si MATEI ROTARU. Ioana Barbu a participat la Sectiunea Grup, fiind distribuita in spectacolul "Dactilograful" de Murry Schisgall, alaturi de Catalin Babliuc de catre regizorul Vlad Cepoi. Desigur, s-au prezenat doar fragmente din acest spectacol pentru a se incadra in timpul de concurs, dar reprezentatia era fluenta si atent coordonata pentru a evidentia jocul actorilor. Ioana Barbu (UNATC, clasa prof. univ. Gelu Colceag, promotia 2005) cu multa atentie a compus evolutia in timp a personajului, interpretarea sa degaja credibilitate si rafinament in dezvoltarea relatiilor si implicarea in situatii. Calitatile sale deosebite s-au facut evidentiate. MATEI ROTARU (Universitatea "Babes Bolyai" din Cluj-Napoca, clasa prof. univ. Bacs Miklos, promotia 2008) a reusit la Sectiunea Individual sa surprinda printr-o alegere repertoriala inspirata: "Esti un animal, Vsikovitz" de Alessandro Boffa. Remarcabila a fost diferenta dintre interpretarea cu umor si fantezie a "melcului" din schita lui Boffa si tratarea personajului din "Statistica" de Caragiale. S-a detasat printr-un comic de expresie bogat in nuante, cat si prin abilitatea sustinerii unei relatii interactive cu spectatorii. Matei Rotaru ramane descoperirea cea mai importanta a Galei, fiind rasplatit si cu Premiul publicului.

Vom comenta in numerele viitoare premiile "Timica" si "Maria Filotti" cat si celelalte prestatii din Gala Tanarului Actor.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă