După ce a ajuns aproape falită în urma sifonării sale continue, CFR Marfă va fi scoasă la mezat, iar banii obţinuţi vor fi folosiţi la peticirea bugetului.
Ministerul Transporturilor a solicitat Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) avizul pentru două proiecte de hotărâri de guvern privind strategia de privatizare a CFR Marfă şi a Tarom. Potrivit Mediafax, care citează surse guvernamentale, Ministerul Transporturilor a fost informat că, în privinţa privatizării Tarom, CSAT nu este abilitat să avizeze strategia de privatizare deoarece procesul nu are legătură cu apărarea şi securitatea naţională, în schimb, în privinţa vânzării CFR Marfă trebuie analizate riscurile pentru siguranţa naţională.
Problemele care în prezent preocupă CSAT şi a căror rezolvare Consiliul o cere Ministerului Transporturilor sunt însă false. Orice contract de privatizare trebuie să includă clauze privitoare la obligativitatea cumpărătorului de a pune la dispoziţia statului activele companiei în cazuri de forţă majoră şi de a duce la îndeplinire cu precădere contractele de transport importante pentru siguranţa naţională.
Aceasta se întâmplă şi în prezent, iar CFR Marfă are acum obligaţii stipulate prin lege şi tratate internaţionale privitoare la transportul echipamentelor şi personalului în misiuni de pace sau război, obligaţii care trebuie preluate de orice investitor. În plus, CFR Marfă este singura companie care are capacitatea necesară transportului producţiei naţionale de cărbune.
Adevărata problemă: unde vor merge banii din privatizare
Adevărata preocupare a Guvernului ar trebui să fie însă destinaţia banilor ce vor fi primiţi din privatizare. Până acum, banii primiţi din vânzarea activelor statului au fost folosiţi pentru acoperirea găurilor bugetare, după cum s-a întâmplat în anii trecuţi şi cu miliardele de euro încasate din privatizarea BCR. Potrivit înţelegerii semnate în primăvara acestui an cu FMI, într-o primă fază, până la finele lui 2011, va fi vândut un pachet de 20% din acţiunile CFR Marfă unui investitor strategic sau prin ofertă publică pe Bursă.
Ministerul Transporturilor, care a realizat proiectul de act normativ, nu spune explicit că banii vor fi vărsaţi la buget, însă afirmă în acest document că, „în urma vânzarii pachetului de acţiuni reprezentând 20% din capitalul social al societăţii, se estimează o creştere a venitului bugetar de stat în 2012″. Studii făcute arată însă cât de necesar este ca banii să rămână pe calea ferată, nu să fie direcţionaţi spre pomeni electorale . Necesarul de finanţare pentru repararea acesteia (viteza medie de circulaţie a trenurilor de călători este de aproximativ 60 km la oră – de cel puţin două ori mai mică decât media din restul ţărilor UE) depăşeşte 10 miliarde de euro.
Cum a ajuns la pierderi CFR Marfă
Văzută acum ca o Cenuşăreasă a companiilor publice, CFR Marfă a fost mulsă de profituri de-a lungul anilor atât de stat, cât şi de directorii numiţi politic de către miniştrii Transporturilor. Odată plecaţi de la stat la firmele private de transport feroviar de marfă, directorii CFR Marfă au tras după ei şi contractele de transport ale societăţii de stat, declara presei Iulian Măntescu lider sindical în transporturile feroviare. Nici un ministru, când li s-au întocmit contracte de management, nu le-a impus clauze de neconcurenţă pentru momentul la care vor părăsi firma de stat.
Pe de altă parte, politica găunoasă a Ministerului Transporturilor (care acum se plânge că CFR Marfă este o piatră de moară) a fost să folosească societatea ca sursă de subvenţii pentru alte companii ale sale. CFR Marfă avea de încasat la începutul anului 322 milioane de lei de la alte societăţi de stat, precum Oltchim, Complexul Energetic Craiova sau CET-uri, pentru care prestase servicii de transport. Compania a luat în urmă cu aproape 10 ani peste 100 de milioane de euro împrumut sub formă de obligaţiuni pentru a-şi moderniza parcul. Împrumutul nu a fost plătit nici până acum de către CFR Marfă, în schimb banii au îngroşat conturile diferitor firme private care au efectuat lucrări de mântuială, chipurile de modernizare, la materialul rulant.
150 milioane euro e valoarea împrumutului luat de CFR Marfă în 2002, bani nerestituiţi de firma de stat şi care nu se ştie unde au ajuns.