Conducerea CFR acordă contracte de reparaţie a căii ferate unor firme de asfaltatori. Ultimul din această serie are o valoare de 300 milioane euro.
Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a acordat contractul de reparare a celor 42 de kilometri de cale ferată dintre Vinţu de Jos şi Simeria, de pe Coridorul IV de transport paneuropean, unei asocieri formate din firmele FCC-Alpine-Azvi-Straco. Doar firma spaniolă FCC are o experienţă relativă în lucrări de reparaţie a căii ferate. Compania susţine că a construit până în prezent 200 de kilometri de cale ferată de mare viteză în Spania. Majoritatea proiectelor prezentate în detaliu pe site-ul ei de internet privesc însă clădiri de gări, staţii sau linii de metrou. Oricum, în România a făcut până acum doar autostrăzi. Firma austriacă Alpine deţinută de FCC este şi ea mai degrabă cunoscută ca fiind cons-tructor de autostrăzi şi la fel şi firmele spaniolă AZVI şi românească Straco, ultima deţinută de regii asfaltului, fraţii Horpos.
Perdanţi: constructorii de căi ferate
Perdanţii sunt firmele specializate în construcţii feroviare. Angajaţi cu funcţii de răspundere ai CFR ne-au declarat sub protecţia anonimatului că FCC a primit deja comunicarea privitoare la câştigarea contractului pentru Vinţu de Jos-Simeria. Două decizii din ultimele luni, una pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, alta a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), dădeau dreptate însă asocierii conduse de firma austriacă Swietelsky. Mai mult, CNSC a afirmat răspicat că oferta FCC e neconformă faţă de cerinţele din caietul de sarcini. Swietelsky este prezentă în România de peste 10 ani şi a reparat, printre altele, calea ferată Câmpina-Predeal. Un alt consorţiu condus de o firmă specializată în construcţii feroviare ce a pierdut licitaţia în favoarea FCC a fost cel condus de austriecii de la Wiebe.
Deciziile CNSC, nerespectate
Licitaţia pentru selectarea constructorului durează de peste un an, perioadă în care celor două asocieri (cea condusă de FCC şi cea a Swietelsky) li s-a dat dreptate succesiv. Ultimele decizii ale Curţii de Apel şi Consiliului Contestaţiilor, din vara acestui an, dau dreptate austriecilor. „Asocierea condusă de FCC (…) nu a respectat nici cerinţele de calificare privind personalul de specialitate, nici experienţa similară”, arăta recent CNSC. „Decizia autorităţii (CFR SA) de a declara câştigătoare oferta asocierii, cu modificarea ei, este nelegală”, adaugă Consiliul. Firmei FCC i s-a reproşat propunerea unui termen de execuţie de 32 de luni, în condiţiile în care acesta se cerea să fie 30 de luni, modificarea ulterioară a termenului, lipsa unor oferte pentru anumite tipuri de lucrări şi prezentarea unor scrisori neconforme de susţinere tehnică în cazul unor lucrărilor de dificultate mare.
Presiuni pe comisia de licitaţie
Angajaţi ai CFR SA afirmă că, pentru a fi scoasă câştigătoare oferta FCC, conducerea companiei a schimbat 3 din cei 9 membri ai comisiei de licitaţie, iar drept pedeapsă pentru că ei au apreciat drept neconformă oferta FCC au fost detaşaţi de către şeful CFR SA, liberalul Cristian Ghibu, numit în primăvară la şefia companiei, la diferite regionale din ţară. Există posibilitatea ca Switelesky să se adreseze din nou CNSC şi Justiţiei, dispută ce va întârzia pornirea lucrărilor, deşi licitaţia durează de peste un an, din iulie 2011. Neterminarea lucrărilor va duce la pierderea banilor de la UE, proiectul fiind finanţat prin Programul Operaţional Sectorial-Transporturi. Depistarea neregulilor din licitaţie ar putea determina UE să ne retragă încă odată banii alocaţi pe proiect, în condiţiile în care Ministerul Transporturilor a absorbit undeva la 6% din fonduri, iar 25% din sumele alocate pe anumite proiecte au fost retrase.
RL a solicitat joi în scris conducerii CFR răspunsuri privitoare la presiunile făcute asupra comisiei de licitaţie, la respectarea deciziei CNSC etc.
Conducerea CFR SA nu a prezentat răspunsurile solicitate. Contactat ieri telefonic, directorul general CFR SA, Cristian Ghibu, ne-a direcţionat pentru obţinerea acestora către Oana Brânzan, şefa biroului de presă. Aceasta nu a răspuns însă la telefon.