Spre deosebire de ACR, clubul auto german ADAC chiar se preocupă de membrii săi şi furnizează în fiecare an statistici care dau o imagine clară asupra celor mai sigure, mai dorite sau mai fiabile maşini care circulă în Germania, rezultate care pot fi extinse şi la restul Europei.
În fiecare primăvară, ADAC publică rezultatele examinării a circa 2 milioane de maşini din Germania, luând în calcul numărul de intervenţii cerute din partea maşinilor sale de servisare, precum şi gravitatea disfuncţiilor apărute. Drept urmare, topul fiabilităţii ADAC oferă cele mai extinse date din care putem vedea cum se comportă mărcile şi modelele auto de-a lungul timpului.
42% din intervenţii au avut legătură cu bateria sau alternatorul maşinii, în timp ce electronica motorului şi defecţiunile mecanice la motor au reprezentat 8,9, respectiv 7,6%. De remarcat importanţa factorilor externi în fiabilitatea generală a parcului auto: în 2010, numărul de intervenţii al maşinilor de servisare ADAC a crescut cu 8,1%, ca urmare a intemperiilor şi a prelungirii timpului rece. Este un lucru de luat în calcul şi de români, care au în general o vreme mult mai dură decât cea din Germania, laolaltă cu drumuri aflate într-o stare sensibil mai proastă. Din acest motiv, ar fi interesant de efectuat un astfel de recensământ şi în România, fie şi pentru a răspunde în sfârşit la întrebarea dacă maşinile produse pentru ţara noastră sunt inferioare celor destinate vesticilor.
Revenind la top, vom remarca absenţa modelelor germane de volum de pe primele locuri în majoritatea claselor auto, fiabilitatea net superioară a noii generaţii de automobile, precum şi diferenţe majore între fiabilitatea a două modele Dacia.
Clasa mini
Primul loc este ocupat de Toyota Aygo, care domină autoritar de mai mulţi ani, cu rezultate constant foarte bune. Ea este urmată de Fiat 500 şi Peugeot 107, la o foarte mică diferenţă, dar şi de Fiat Panda şi Renault Twingo, două modele care nu au prea prins în România. La polul opus se află Matiz, Smart Fortwo şi Kia Picanto, cu foarte multe intervenţii în service.
Clasa mică
MINI este cel care domină clasa mică germană, cu punctaje maxime în ultimii şase ani de evaluare ADAC. El este urmat, deloc surprinzător, de Peugeot 207, un model care a luat locul 1 într-o evaluare similară făcută în Marea Britanie. Mitsubishi Colt, Opel Meriva şi Nissan Note ocupă locurile 3-5, însă pe noi ne interesează apariţia Daciei Sandero pe locul 7, cu o medie bună pe ultimii trei ani, adică de când este vândută în Germania. Ea se află în faţa unor modele ca VW Polo sau Opel Corsa, deşi noutatea maşinii joacă un rol important în rezultatele modelului românesc. Hyundai Getz şi Seat Ibiza sunt codaşele clasei.
Clasa medie
Modelele premium domină şi clasa medie, BMW X3, Mercedes C-Klasse şi BMW Seria 3 completând, în ordine, podiumul. Nissan Qashqai este primul model de volum care apare în top, imediat în urma lui Mercedes SLK şi Audi A4, dar în faţa lui VW Tiguan, Mercedes CLK şi Skoda Octavia, într-un clasament de 22 de locuri încheiat de defunctul Opel Vectra şi vechiul Ford S-Max.
Clasa compactă
BMW Seria 1 este cea mai fiabilă maşină din clasa compactă, urmat îndeaproape de Audi A3, precum şi de mai noul Peugeot 308. Mercedes ocupă locurile 4 şi 5 cu B-Klasse şi A-Klasse, într-un top în care modelele de volum Toyota Auris, VW Golf şi Seat Leon ocupă abia locurile 6-8. Dacia Logan apare abia pe locul 24, în timp ce clasamentul este încheiat de Renault Kangoo şi Peugeot 307 pe locurile 28 şi 29.
Clasa medie superioară
Audi reuşeşte să ia faţa lui BMW în această clasă, Audi A5 ocupând primul loc, urmat fiind de BMW Seria 5 şi Audi A6, într-un top de 8 locuri în care în faţă mai sunt şi Mercedes E-Klasse şi Volvo S60, iar coada este formată de Mercedes M-Klasse, BMW X5 şi VW Touareg. De remarcat că, în afară de vechiul X5, toate celelalte maşini au avut rezultate excelente în fiecare an, cu foarte puţine intervenţii în service. Preţul contează, după cât se pare…