17.7 C
București
sâmbătă, 5 octombrie 2024
AcasăSpecialCeausescu, pe intelesul copiilor

Ceausescu, pe intelesul copiilor

"Epoca de aur pentru copii" de Stefan Constantinescu este o carte-concept, care se adreseaza pasionatilor de arta contemporana inalta si elevilor sub 14 ani, carora incearca sa le faca atractiva povestea ultimilor 20 de ani ai comunismului romanesc.

"Stateam la computer, navigand pe diverse site-uri romanesti, cand fiul meu de 13 ani m-a intrebat «Tata, cine e asta?», aratand spre portretul lui Ceausescu", explica autorul, care traieste din 1993 in Suedia, geneza cartii "Epoca de aur pentru copii", un proiect artistic care are toate aparentele, "lucrate la milimetru", ale unei carti pentru cei mici. Volumul arata ca acele carti comuniste de lux pentru copii, tiparite candva in "RDG" sau "URSS", cu pagini cartonate si lucioase din care, cand le deschideai, se ridicau oameni sau casute. E drept, culorile nu sunt chiar atat de vii ca in acele carti – insa nu e vina autorului, ci a lumii de atunci, care nu stralucea prin culoare. Ca o ironie, dupa cum marturiseste artistul stefan Constantinescu, volumul este tiparit in China, unul dintre ultimele bastioane ale comunismului victorios, si "fiecare volum este legat de mana." De aici probabil pretul, "usor" prohibitiv chiar pentru un buzunar de clasa medie – 230 RON (explicabil insa daca ne gandim ca volumul este coprodus de trei edituri de nisa, dintre care doua vestice, profilate pe carti scumpe de arta: Labyrint Press, Pionier Press si ICR).

Cartea este folosita ca manual in Suedia
Oricum, daca in Suedia unele scoli "au inceput sa foloseasca aceasta carte ca manual", dupa cum spune stefan Constantinescu, nu e clar ce scoala romaneasca si-ar permite asta.
Cartea este structurata inteligent, pe doua planuri – un plan al Istoriei mari, continand fotografii cu Ceausescu, cladiri de patrimoniu demolate etc., precum si scurte informatii menite sa puna in context social si politic al doilea plan, cu fotografiile din albumul familial al autorului (la mare cu parintii, in permisie din armata…). Astfel, pagina despre mare include fotografii cu parintii in decorul standard al atelierului din statiunea de pe litoral, reproduceri dupa celebrele vederi cu hoteluri comuniste, precum si explicatii. Explicatiile sunt date sub forma de legende la fotografii sau "stiati ca" (formula atat de "indragita", ca sa folosesc un cliseu de atunci, de pedagogii si popularizatorii de stiinta).

Salariul oficial al lui Ceausescu – 18.000 lei
Cum autorul s-a nascut in 1968, albumul debuteaza cu acel an – iar evenimentele politice privilegiate de album se refera atat la manifestatiile de sustinere a discursului lui Ceausescu de condamnare a invaziei Cehoslovaciei de catre URSS, cat si decretul de interzicere a avorturilor, prin care a aparut valul demografic al "decreteilor"; acestor realitati istorice, documentate prin poze si informatii, ii e contrapusa, pe planul personal, fotografia tip a copilului care a fost candva autorul, in pielea goala si intins pe burta.

Istoria regimului Ceausescu este prezentata in sectiuni tematice care privesc mai degraba viata personala – de tipul "Bucuresti", "scoala", "In vacanta", "Armata", "Cutremurul", "De valoare" sau "Lipsuri" ; din rubricile "stiati ca" aflam care era salariul oficial al lui Ceausescu (18.000 lei, din care depunea lunar la CEC 5000 pentru cei trei copii ai sai), cum a aparut Mos Gerila (ca inlocuitor pentru Mos Craciun, al carui nume trimitea la o sarbatoare crestina), care era ratia alimentara zilnica pentru o persoana (107 grame carne, 215 grame lactate etc.) sau care era serialul american preferat al dictatorului ("Kojak"). Din fericire, tonul expunerii nu devine nici excesiv de ludic, in genul artei postmoderne a ultimei generatii de artisti plastici romani (Vlad Nanca, stefan Cosma etc.), care deproblematizeaza comunismul prin strategii ludice, dar nici in maniera isterica a literaturii anticomuniste a anilor ‘90, care condamna si diaboliza isteric "raul rosu". stefan Constantinescu evita ambele capcane – nu face nici "glumite" pe seama comunismului (din perspectiva unei noi generatii, nu-i asa, "dezinhibate"), dar nici nu vitupereaza impotriva lui (din perspectiva marilor victime ale comunismului). Dincolo de realizarea ei conceptuala, cred ca si de aici vine reusita cartii: ea adopta vocea sobra a relatarilor occidentale, fara comentarii acide sau glumete din off. Riscul ar fi ca volumul sa cada intr-un obiectivism uscat, sec – dar asta nu se intampla din cauza fotografiilor de familie. Aceste imagini venind din spatiul privat al unei istorii personale, dau caldura informatiei istorice (dar fara a cadea in pacatul marunt al "oestalgiei", nostagia dupa micuta copilarie duioasa din comunism). Cartea contine si fotografii ale obiectelor cotidiene din comunism, cu o covarsitoare valoare evocativa (pentru cel care are amintiri din acea perioada) – monezile ("cu stema") si bancnotele (cu Balcescu, Kogalniceanu etc), un carnet de membru UTC, un "vocabular" (caiet pe format foarte mic) cu poze, un buletin de identitate.

Cu toata valoarea artistica, nu cred insa ca acest volum ar putea interesa cu adevarat copiii de azi, cu tot efortul autorului de a dinamiza informatia impachetand-o in informatii cat mai spectaculoase (ca Salvador Dali l-a felicitat pe Ceausescu in 1969, ca Ceausescu a avut trei copii, dintre care unul, fizician, traieste si azi etc). Intentia utilitara se loveste de cea artistica, in defavoarea primeia – pe scurt, cartea e mai degraba obiect artistic decat carte scolara. Formula de carte pentru copii pe care cartea o adopta e una demodata, venind cu nostalgie din timpul comunismului (gen almanah pentru elevi); or, nu poti sa pretinzi unui copil din zilele noastre sa-i placa jucariile cu care te-ai jucat tu candva, oricat de updatate si trase in tipla ar fi. Distanta intre revistele de stiinta de acum (sau glamul tipator al cartuliilor Walt Disney) si felul cum arata sobrul volum al artistului roman nu lucreaza in favoarea "Epocii de aur"; genul de carte despre care profesorii iti spun ca te-ar putea interesa.

BIO
» Inainte de a fi carte, a fost o expozitie
Nascut in Bucuresti, stefan Constantinescu s-a stabilit in Suedia din 1993, unde a absolvit Academia Regala de Arta (Stockholm, 1997). Proiectele lui mai cunoscute sunt "Arhiva durerii" ( 2000) si "Dacia 1300 – Generatia mea" (2003). "Epoca de aur pentru copii" este difuzata in Suedia, SUA si Romania. Lansarea in Romania a cartii reprezinta ultima etapa a proiectului "Epoca de aur pentru copii", care a cuprins expozitii gazduite de Botkyrka Konsthall din Suedia si ICR Stockholm, editarea unui catalog, proiectii de filme si conferinte tematice.

Cele mai citite

Adriean Videanu și soția, „pensionarii” de lux, prinși la vamă cu bijuterii de peste jumătate de milion de euro

Fostul ministru al Economiei și soția sa au fost opriți în aeroportul din Munchen, pentru că nu au declarat bijuterii de peste 650.000 de...

PSD vrea reducerea taxării cu 5 procente pe salariile mici și medii. Câți bani ar rămâne în buzunarele românilor

Ministrul Adrian Câciu a declarat că măsura ar duce la creșterea puterii de cumpărare a românilor și la competitivitatea companiilor Ministrul investițiilor și proiectelor europene,...
Ultima oră
Pe aceeași temă