O sectiune ciudata ramane la Gala Tanarului Actor cea de grup, care ar trebui sa implice si prezenta regizorilor acelor spectacole cu durata de 45 de minute ce ar vrea sa evidentieze tinere talente. Tinerii regizori sunt insa ignorati de regulamentul acestei Gale.
Inainte de a trece la comentarea celor sase spectacole participante la Sectiunea Grup, amintim si ultimele prezente la Sectiunea Individual.
Ruxandra Chelaru (Universitatea din Craiova, Facultatea de Litere, sectia Actorie, clasa prof. univ. Dorin Andone, promotia 2008). A participat si la Sectiunea Grup cu "Metamorfoze", unde personajul sau era lipsit de replica. La Sectiunea Individual a optat, nici mai mult, nici mai putin decat pentru "Mefisto" de Göethe, vrand sa fie o femeie provocatoare. Silueta sa era interesanta, dar replicile abia se auzeau si nu dovedeau ca actrita si-a gandit personajul. In "Statistica" prestatia sa a fost jalnica. A inventat un personaj lipsit de ratiune ce manevra o papusa de sex masculin, caruia ii taia in final organul genital.
Giorgiana Elena Popan (Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca, clasa prof. univ. Bacs Miklos, promotia 2008) a participat si la Sectiunea Grup in improvizatia "Just Push Play". La Sectiunea Individual a ales monologul unei femei varstnice ce isi asteapta iubitul, consumand alcool, "Mad about the boy" dupa Emmanuel Adey. Adaptarea textului, dar mai ales interpretarea exagerata a starilor acelei femei, nu reuseau sa convinga asupra situatiei in care ea se afla, daca era sau nu lipsita de discernamant, daca alcoolul consumat isi facuse efectul asupra gandirii sale. Interpreta confuz o compozitie de personaj. Intentia de compozitie era continuata si la proba obligatorie, unde personajul exagera cu tot felul de ticuri fara rost impuse.
Argentina-Maria Stoica (Universitatea "Spiru Haret", Bucuresti, clasa prof. univ. Margareta Pogonat, promotia 2008). Alegerea textului lui Valentin Nicolau, "Mai jos de Figueras", povestea unei femei de moravuri usoare, a dezavantajat-o. Interpretarea sa era vulgara si adeseori nu se intelegea ce rosteste. In "Statistica", a propus un personaj afectat, ce nu reusea sa impuna vreo idee din text.
Spectacole sau examene din universitati?
"Dactilograful" de Murray Schisgall, o buna alegere repertoriala, in cele 45 de minute de concurs, oferea doar fragmente dintr-un spectacol solid conceput in favoarea evidentierii distributiei de catre regizorul Vlad Cepoi. De altfel, Ioana Barbu a si obtinut Premiul special al juriului "Sica Alexandrescu", pentru o interpretare remarcabila prin finetea nuantelor. Partenerul sau, coleg de generatie, Catalin Babliuc (UNATC, clasa prof. Gelu Colceag, promotia 2005) nu a reusit sa se detaseze, cu toate ca jocul sau era credibil. Spectacolul merita o distinctie pentru ilustrarea teatrala sensibil axata pe evolutia relatiilor dintre cei doi "dactilografi".
"Apa de Havel" de Matei Visniec a fost distins cu Premiul "Timica" acordat de Asociatia Master Class, cu toate ca spectacolul era confuz, ii lipsea o viziune regizorala care sa serveasca actorii, nementionata nici in programul Galei. Premiantul pentru calitatile dovedite in "Apa de Havel" ramane doar Dorin Ionescu (Universitatea "Spiru Haret" din Bucuresti, clasa prof. univ. Lucia Muresan, promotia 2007), un actor inzestrat cu fantezie comica si forta expresiva. Partenera sa Lorena Lupu (UNATC, clasa prof. univ. Florin Zamfirescu, promotia 2004) nu reusea, nici macar, sa-i fie auzite replicile.
"Metamorfoze", surprinzator a obtinut premiul la Sectiunea Grup. Am comentat acest spectacol in numarul 37 al suplimentului care, din pacate, ramane in amintire doar prin exercitiile de… gimnastica ale celor doi actori. Ruxandra Chelaru si Vlad Dragulescu nu au reusit sa demonstreze decat ca detin calitati pentru acrobatii, pentru un spectacol de circ. "Metamorfoze" a ridicat problema absentei regiei nementionate misterios. Cine i-a indrumat oare pe cei doi actori sa se prezinte cu un exercitiu lipsit de continut, fara vlaga emotionala?
"Hai sa ne jucam de-a Hamlet" era doar un exercitiu de absolvire discutabil, produs de Universitatea "Hyperion", clasa prof. univ. Eusebiu stefanescu si Rodica Mandache. Pe un scenariu ce vroia a povesti bascalios "Hamlet" tinerii absolventi (Alexandru Bogdan, Alex Cretulescu, Radu Cernat Dan, Maria Mihaela Popa, Gratiela Teohari, Tecla-Florentina Tudor, Raluca Vermesan, Meda Victor, Andreea Zivideanu si Ninel Surdu – nementionat in caietul program drept concurent la Gala) deveneau niste marionete ce se cazneau sa rosteasca replici din Shakespeare amestecate cu cele apartinand altor autori. Era un spectacol necultural a carui prezenta nu isi gasea locul intr-o competitie care avea drept scop evidentierea talentului si pregatirii profesionale a participantilor.
"Mistretul cu colti de argint" a reunit sase tineri absolventi ai promotiei 2008 de la Universitatea "George Enescu" din Iasi, specialitatea Arta Actorului Manuitor de Papusi si Marionete, clasa prof. univ. Raluca Bujoreanu, regia Ciprian Hutanu. Regizorul a avut pretentia de a adapta poezia lui stefan Augustin Doinas, apeland doar la primele versuri ale scrierii, lasand totul insa in voia unei ilustrari teatrale plicticoase prin repetarea aceleiasi situatii. Spectacolul se putea numi oricum, "lumea claunilor" sau "povestea unui print nefericit". Imaginile se repetau insistent pe acelasi tipic, dirijata cu pricepere fiind doar manevrarea papusii de catre cei sase actori, deveniti insa si ei doar niste marionete, ca si cei din spectacolul anterior. Regia nu a dat sansa afirmarii personalitatii vreunui interpret.
"Just Push Play" a reusit sa reuneasca absolventi de la diferite institutii de invatamant artistic intr-un spectacol de improvizatie, gen cultivat cu succes la UNATC de regizorul Vlad Massaci. Cu toate ca respecta tipicurile genului, nimeni nu s-a remarcat din cei cinci tineri ce incercau improvizatii minore pe temele propuse de public. Spectatorii au fost totusi multumiti de prestatia actorilor si au acordat reprezentatiei Premiul publicului.
Sectiunea Grup nu are un statut definit in regulamentul Galei. Spectacolele sunt fie exercitii din perioada studiilor, fie reprezentatii ce nu implica responsabilitatea regizorului, in ambele situatii tinerii actori fiind dezavantajati.
Actuala editie a Galei a atentionat asupra faptului ca tinerii actori, majoritatea, au o pregatire profesionala superficiala de care si dascalii lor sunt vinovati. Sa nu uitam ca mare parte dintre concurenti proveneau de la Universitati unde platesc taxa pentru pregatirea profesionala, iar rezultatul este… mediocritatea si vulgaritatea ce prolifereaza alarmant.
ileana.lucaciu@romanialibera.ro