Comisarul european pentru Dezvoltare Regională, Corina Crețu, și ministrul Transporturilor, Ioan Rus, au vizitat șantierul Autostrăzii Turda-Sebeș.
Cu un an înainte de alegerile locale, autoritățile încep din nou să promită autostrăzi care să străbată de la un capăt la altul întreaga țară. Ritmul și finanțarea acestor proiecte ar urma să fie decise după aprobarea Master Planului în domeniul Transporturilor, trimis de Guvernul din București Comisiei Europene. Acest document ar urma să definească prioritățile autorităților române în cheltuirea banilor puși la dispoziție de Comisia Europeană pentru îmbunătățirea rețelei de transporturi din România. Există opt observații formulate de oficialii europeni, iar în prezent specialiștii Ministerului Transporturilor elaborează scrisori de răspuns la observațiile formulate de oficialii de la Bruxelles.
9,5 miliarde de euro de la Comisia Europeană
Master Planul în domeniul Transporturilor va fi aprobat până la finalul lunii mai, a declarat la Turda comisarul european pentru Dezvoltare Regională, Corina Crețu. ”Avem toate șansele să respectăm acest termen”, a declarat Corina Crețu. Acest lucru va reprezenta un impuls suplimentar pentru realizarea unor proiecte precum cel al Autostrăzii Turda – Sebeș, care este finanțată din fonduri europene și al cărei șantier a fost vizitat azi de către oficialul european. Corina Crețu a declarat că, în prezent, mai mult de 60 la sută din totalul investițiilor publice realizate în România sunt finanțate cu ajutorul fondurilor europene. Ea a adăugat că Programul Operațional Infrastructură Mare este cel mai mare program operațional sectorial din România și că va dispune de un buget de 9,5 miliarde de euro, din care 7,5 miliarde de euro reprezintă banii alocați pentru infrastructura de transport.
Termenele asumate de ministrul Ioan Rus
La vizita comisarului european Corina Crețu a participat și ministrul Transporturilor, Ioan Rus. El a declarat că după aprobarea Master Planului pentru Transporturi, România va putea atrage fonduri europene din categoria celor alocate pentru perioada 2014 – 2020. Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat că ”autostrada Turda – Sebeș va fi finalizată până în iunie 2016”, iar în perioada 2017 – 2018 va fi finalizată și Autostrada Transilvania, de la Cluj la granița cu Ungaria. Ioan Rus a mai promis că vor începe lucrările, cât mai curând, și la autostrăzile Pitești – Sibiu și Comarnic – Brașov, precum și la autostrada Iași – Târgu-Mureș. Ioan Rus a mai adăugat că, în acest moment, gradul de absorbție al fondurilor europene pentru infrastructură este de 58-59 la sută și a spus că speră să crească până la 80 la sută până la finalul anului.
Cum vor fi cheltuiți banii europeni
Ministrul Ioan Rus a declarat că o sumă aproximativ egală cu cea alocată pentru autostrăzi va fi alocată și pentru modernizarea infrastructurii feroviare. ”Acolo avem o gaură de 1,1 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, va trebui să cheltuim 1,1 miliarde de euro pentru a readuce infrastructura feroviară la starea în care se găsea în anul 1989”, a spus Ioan Rus. El a afirmat că în prezent există în România 25.000 de kilometri de cale ferată. Dintre aceștia, pentru 1.000 de kilometri nu există o justificare economică pentru a fi ținuți în funcțiune, a spus ministrul Transporturilor, de aceea, aceste căi ferate vor fi închiriate unor operatori privați sau vor fi închise.
Ioan Rus promite că, în următorii 4-5 ani, România va avea trenuri care vor circula cu viteza de 160 de kilometri pe oră. Ministrul Transporturilor a mai amintit că Master Planul trimis la Bruxelles prevede că România va avea șapte aeroporturi internaționale, precum și 3.000 de kilometri de drum expres.