Ministerul Finanţelor Publice a publicat, vineri, salariile din companiile de stat. Iată care sunt cele mai mari sume caştigate:
directorul TAROM: 16.622 de euro pe lună;
directorul CFR SA: 14.570 de euro pe lună;
directorul Poştei Române: 12.834 de euro pe lună;
directorul ROMATSA: 12.079 de euro pe lună;
directorul Complexului Energetic Oltenia: 6.592 de euro pe lună;
directorul Transgaz: 6.190 de euro pe lună;
directorul Electrica Distribuţie Muntenia Nord: 5.284 de euro.
De ce a minţit directorul Poştei Române?
Documentele publicate de Ministerul Finanţelor Publice demonstrează că directorul Poştei Române, Ion Smeeianu, a minţit atunci când a declarat, în cursul acestei săptămâni, că primeşte în fiecare lună în jur de 6.000 de euro. „Pentru a elimina speculaţiile, confirm că primesc lunar, net, suma de 5.000 de euro pentru funcţia de director general, la care se adaugă indemnizaţia de 1.000 de euro, tot net, pentru calitatea de membru în Consiliul de Administraţie. Deci, pe total, primesc 6.000 de euro. Această sumă ar putea fi suplimentată dacă indicatorii de performanţă stabiliţi în contractul de mandat sunt depăşiţi, fiecare, cu cel puţin 10%“, a spus Smeeianu, marţi, într-o conferinţă de presă.
La începutul lunii martie, în presă au apărut informaţii cu privire la salariul pe care îl câştigă lunar directorul general al Poştei Române, Ion Smeeianu. Potrivit cifrelor publicate atunci, Smeeianu primea între 6.000 şi 11.000 de euro pe lună.
Ulterior, premierul Victor Ponta a spus că a fost deranjat de faptul că directorul Poştei Române are un salariu mult prea mare şi că astfel de remuneraţii ar trebui limitate la cel mult de şase ori peste salariul mediu.
Smeeianu a solicitat jurnaliştilor să nu compare salariul şefului Poştei cu cel al majorităţii salariaţilor companiei: „Poate ar fi bine să comparaţi salariul meu cu salariile şefilor operatorilor poştali privaţi, cu care eu, în calitate de şef al Poştei, mă bat la licitaţiile organizate de diverse entităţi pentru achiziţionarea de servicii poştale, în condiţiile în care piaţa de profil s-a liberalizat de la 1 ianuarie 2013. Pe de altă parte, nivelul de stres al acestei funcţii este foarte ridicat. Spre exemplu, luni, 27 mai, la ora 9.00, nu aveam bani pentru achitarea salariilor celor 32.000 de angajaţi, pentru că Ministerul Finanţelor a blocat conturile Poştei din Trezoreriei din cauza datoriilor şi a altor probleme. Cum poate fi cuantificat din punct de vedere financiar acest stres, această presiune“.
Ce explicaţie dă Ministerul Finanţelor
„Pentru implementarea OUG 109/2011 toate companiile de stat trebuie să introducă managementul privat. Acest proces a început în 2012, a continuat în prima parte a anului 2013 şi se derulează în continuare.
Până la implementarea OUG 109/2011 salariile managerilor erau limitate la nivelul salariului unui secretar de stat. După implementarea OUG 109/2011, salariile managerilor sunt stabilite pe baza recomandărilor companiilor private de recrutare, şi aprobate de Adunările Generale ale Acţionarilor (AGA) sau, după caz, Consiliile de Administraţie (CA) ale Regiilor Autonome.Ministerul Finanţelor Publice avizează proiectele bugetelor de venituri şi cheltuieli (BVC) pentru 157 de operatori economici la care statul este acţionar majoritar, care se aprobă ulterior prin Hotărâre de Guvern sau Ordin comun al ministerelor implicate. Datele prezentate public în ultimele zile privind salarizarea sunt cele transmise de către conducerile companiilor şi incluse în propunerile de BVC.
Analizând proiectele de BVC-uri, s-a constatat o practică neunitară în ceea ce priveşte atât nivelurile salariilor managerilor propuse prin BVC, cât şi plăţile efective făcute în primul trimestru al anului 2013.
Toate proiectele de BVC-uri primite la Ministerul Finanţelor Publice conţinând propuneri privind salariile managerilor sunt semnate de către conducerile companiilor res-pective, aprobate de către AGA sau CA, şi avizate de ministerele de resort.
Pentru a introduce o abordare unitară în politica de salarizare a companiilor de stat, în conformitate cu bunele practici internaţionale, Guvernul a aprobat modificarea OUG 109/2011 introducând limite maxime pentru remuneraţia brută fixă ce se acordă managerilor, la nivelul a 6 salarii medii brute pe ramură.
Această plafonare va elimina riscul unor derapaje în politica salarială a companiilor de stat, risc sesizat în urma analizei proiectelor de BVC-uri pentru 2013“, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor.