Comisia Europeană a adoptat un regulament care vizează ridicarea plafonului şi precizarea definiţiei ajutoarelor de valoare mică (ajutoare de minimis) care ar putea să nu fie considerate drept ajutoare de stat, conform unui comunicat de la Bruxelles.
Comisarul pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş, a declarat: „Acest nou regulament va permite statelor membre să dispună de o marjă de manevră mai mare pentru a acorda ajutoare fără a denatura concurenţa, mai ales în situaţii de urgenţă, iar Comisiei îi va permite să simplifice modul de tratare a ajutoarelor naţionale în sectorul agricol”.
Până în prezent, în conformitate cu Regulamentul ajutoarele care nu depăşeau 7.500 euro per beneficiar pe o perioadă de trei exerciţii fiscale sau un plafon de 0,75% din valoarea producţiei agricole stabilite pentru fiecare stat membru, erau considerate ajutoare care nu denaturează sau nu ameninţă să denatureze concurenţa.
Citeşte şi: Ce le pregăteşte Guvernul microîntreprinderilor
Noul regulament, aplicabil de la 1 ianuarie 2014, aduce suma per beneficiar la 15.000 de euro pe parcursul a trei exerciţii fiscale, iar plafonul pentru fiecare stat membru la 1% din valoarea producţiei agricole. În plus, regulamentul conţine o definiţie mai completă a tipurilor de ajutoare care pot intra în domeniul de aplicare al acestuia.
Comisarul pentru agricultură şi dezvoltare rurală, Dacian Cioloş, a declarat: „Acest nou regulament va permite statelor membre să dispună de o marjă de manevră mai mare pentru a acorda ajutoare fără a denatura concurenţa, mai ales în situaţii de urgenţă, iar Comisiei îi va permite să simplifice modul de tratare a ajutoarelor naţionale în sectorul agricol”.
Concurenţa este unul dintre principalii factori de creştere, iar menţinerea unui sistem de concurenţă liberă şi nedenaturată este unul dintre principiile de bază ale Uniunii Europene (UE). Politica UE în materie de ajutoare de stat are ca scop asigurarea unei concurenţe libere, alocarea eficientă a resurselor şi unitatea pieţei europene, respectând în acelaşi timp angajamentele internaţionale ale Uniunii. Ajutoarele de stat în sectorul agricol se bazează pe trei principii diferite:
-se conformează principiilor generale ale politicii în domeniul concurenţei;
-trebuie să fie consecvente cu politicile comune ale UE în domeniul agriculturii şi al dezvoltării rurale;
-trebuie să fie compatibile cu angajamentele internaţionale ale Uniunii, în special cu Acordul OMC privind agricultura.
Aceste instrumente expiră la 31 decembrie 2013 şi sunt în prezent în curs de revizuire în contextul iniţiativei Comisiei de a moderniza ajutoarele de stat şi în lumina noilor norme care se vor aplica în domeniul agriculturii şi al dezvoltării rurale în conformitate cu cadrul financiar multianual 2014-2020.
În 2013, Comisia Europeană a organizat o consultare publică privind revizuirea normelor în materie de ajutoare de stat, care a permis tuturor părţilor interesate să îşi facă cunoscută poziţia în ceea ce priveşte revizuirile necesare şi să formuleze observaţii cu privire la proiectul noului regulament de exceptare pe categorii în sectorul agricol.
Totuşi, noul regulament de exceptare pe categorii în sectorul agricol şi noile orientări nu vor fi încă în vigoare la începutul anului 2014. În noiembrie 2013, Comisia a prelungit până la data de 30 iunie 2014 regulamentul de exceptare pe categorii în sectorul agricol şi orientările actuale, prin intermediul unei comunicări.