11.9 C
București
joi, 24 octombrie 2024
AcasăSpecialBechtel da Romaniei 42 kilometri de autostrada neterminati

Bechtel da Romaniei 42 kilometri de autostrada neterminati

» Premierul interimar, Emil Boc, a inaugurat ieri primii 42 de kilometri ai Autostrazii Transilvania – tronsonul 2B Turda-Gilau – impreuna cu ministrul interimar al Transporturilor, Radu Berceanu, si cu reprezentanti ai companiei Bechtel, constructorul autostrazii.

» Potrivit primului-ministru, aceasta "este cea mai complicata lucrare de autostrada realizata pana acum in Romania". Declaratia premierului vine in contextul in care tronsonul inaugurat de Ziua Nationala a Romaniei nu corespunde intru totul standardelor internationale pe care le presupune o astfel de lucrare.

Insotit de ministrul interimar al transporturilor, Radu Berceanu, premierul Emil Boc a venit ieri in judetul Cluj pentru a inaugura primii 42 de kilometri ai Autostrazii Transilvania, dupa cinci ani de la demararea lucrarilor. "Am promis realizarea a 42 de kilometri, iar acum sunt 42 de kilometri de autostrada. Cu alte cuvinte, ceea ce parea pentru foarte multi o promisiune acum este o realizare", a spus Emil Boc. Acesta a condus o Dacia Logan pe portiunea de autostrada data in folosinta, afirmand ca s-a simtit ca "pe o autostrada din Occident". Premierul nu s-a putut abtine sa nu faca aprecieri si asupra calitatii lucrarii. "Este cea mai complicata lucrare de autostrada realizata pana acum in Romania. Are o complexitate pe care nu o veti mai intalni in Romania si demonstreaza, pe de-o parte, performanta constructorului, Bechtel, si felicitarile noastre pentru calitatea lucrarilor – cel putin, din cate am observat pana acum, nu am nimic sa le obiectez –, iar pe de alta parte, s-a demonstrat ca, daca ai un ministru care stie sa stabileasca prioritatile, stie sa gestioneze banii si un guvern care sa sustina proiectele de infrastructura, se pot face lucrari serioase in aceasta tara", a spus Boc. Autostrada se va numi A3, insa segmentul inaugurat ieri nu este tocmai gata. Autostrada Gilau-Turda se termina cu un sens giratoriu, format din blocuri de beton, si nu cu un nod rutier, asa cum ar fi normal. In sensul giratoriu cu pricina sunt toate sansele ca masinile ce vin de pe autostrada sa se intersecteze cu tractoarele care vin spre Turda ori chiar cu carutele localnicilor, care folosesc uneori soseaua respectiva in ciuda interdictiilor. Nodul rutier de la Turda va fi gata abia anul viitor. Nici bretelele de circulatie nu au putut fi date in folosinta anul acesta, deoarece autoritatile nu au decontaminat suficient de repede haldele de otravuri de la fostele Uzine Chimice Turda.

De asemenea, segmentul de autostrada care a fost inaugurat chiar de Ziua Nationala nu dispune de sistemul de telefoane de urgenta, obligatoriu pentru autostrazile europene. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat ca un astfel de sistem de telefonie de urgenta va fi instalat dupa ce vor fi gata noi segmente de autostrada, pentru a evita segmentarea excesiva a acestui sistem de telefonie. Mai mult, desi Radu Berceanu a afirmat ca soferii pot circula cu viteza de 130 kilometri pe ora, pe o serie de sectiuni exista restrictii de circulatie de 80 de kilometri pe ora.

Autostrada Gilau-Turda a costat, in medie, 11 milioane de euro pe kilometru, fara a lua in calcul costul terenului si mutarea retelelor de utilitati publice. Astfel, ea a ajuns sa fie una dintre cele mai scumpe autostrazi din Romania. Segmentul de autostrada inca nu a fost achitat in intregime, Ministerul Transporturilor mai avand de platit circa 80 de milioane de euro. Lucrarile la Autostrada Gilau-Turda au inceput in anul 2004. santierul a fost inaugurat de fostul premier PSD Adrian Nastase in luna iunie, insa lucrarile efective au inceput abia in luna septembrie. Compania americana Bechtel a primit lucrarile fara licitatie, desi este vorba de cel mai mare contract de infrastructura din Europa aflat in executie. Mircea Geoana a recunoscut, in februarie 2009, la Cluj, ca principalul criteriu dupa care a fost aleasa compania americana a fost bunul plac. El a povestit ca se afla in Croatia impreuna cu Adrian Nastase si ca premierul de atunci al acestei tari le-a prezentat autostrada construita acolo de Bechtel. Pentru ca i-a placut, Adrian Nastase a oferit contractul Autostrazii Transilvania companiei americane. Teoretic, autostrada, lunga de 415 kilometri, ar fi trebuit sa fie gata in anul 2012. Insa pana atunci ar putea sa fie gata doar segmentul Bors-Targu-Mures. Radu Berceanu a declarat ca, pentru a finanta si segmentul Targu-Mures-Brasov, Bechtel ar trebui sa incerce sa gaseasca o sursa de bani, pentru ca bugetul de stat nu are de unde sa plateasca si acest tronson in urmatorii ani. Tot Radu Berceanu a spus ca, din anul 2012, va fi impusa o taxa de autostrada.

Cele mai citite

Numărul debitorilor cu credite ipotecare a scăzut semnificativ, în timp ce creditele de consum cresc

Numărul românilor cu credite ipotecare a scăzut cu 2.676 în august 2023, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Astfel, numărul total...

Ciolacu roșu ca racul – Academia Catavencu

Mai nou, jurnaliștii au început să-și coboare privirea spre lucruri mai pământene, mai bine spus, mai cele care au contact direct cu pământul....

Maria Zaharova critică alegerile prezidențiale și referendumul constituțional din Republica Moldova

Într-o declarație transmisă de Ambasada Rusiei la București, purtătoarea de cuvânt a Ministerului Afacerilor Externe al Federației Ruse, Maria Zaharova, a comentat rezultatele primului...
Ultima oră
Pe aceeași temă