0.9 C
București
vineri, 27 decembrie 2024
AcasăSpecialAplauze pentru tineretea clasicilor!

Aplauze pentru tineretea clasicilor!

Festivalul national de teatru clasic de la Arad s-a deschis cu „Sluga la doi stapani”, de Carlo Goldoni, in regia Monei Chirila, cu trupa Nationalului clujean, avandu-l protagonist pe Ovidiu Crisan, intr-un spectacol dezvaluind o moderna recuperare a elementelor commediei dell'arte, restituite sub semnul omagiului la adresa artei si a slujitorilor ei. In chip fericit, ultimul spectacol din festival, cu „Mascariciul”, dupa texte de A.P. Cehov, adus pe scena aradeana de Teatrul „Bulandra”, cu Horatiu Malaele, interpret si regizor, si Niculae Urs, in doua evolutii cu valoare de recital, ovationate in final minute in sir de public, a inchis acest „arc de triumf” al tineretii clasicilor tot printr-un demers cu caracter omagial, in care maria sa, Actorul, a fost celebrat de doi interpreti admirabili, rasplatind si asteptarile spectatorilor, si eforturile tuturor celor implicati in organizarea celei de-a XI-a editii a maratonului artistic consacrat clasicilor.
In miezul festivalului, am trait doua seri de adevarata sarbatoare in care un public numeros, depasind cu mult capacitatea salii, i-a inconjurat pe artisti cu un entuziasm urias, fapt remarcat nu numai de catre critici si jurnalisti, dar si de catre domnul Achille Roselletti, director al Teatrului Riuniti din Umbertide (Italia), si doamna Iren Matyas, directoarea teatrului din Zsambek (Ungaria), prezenti la spectacole. Ne referim la reprezentatia cu „O noapte furtunoasa”, de I.L. Caragiale, in regia lui Gelu Colceag si interpretarea absolventilor clasei de actorie de la UNATC, spectacol inregistrat de redactia Teatru-Film a Televiziunii Nationale, care a cucerit pe data inima publicului (reactii amintind atmosfera de la „Casandra”) prin ritmul ludic, prin talentul si prin vioiciunea debordanta a jocului tinerilor actori, si, poate, ca un fructuos dialog al acestora cu arta consacratilor, ne gandim la memorabila seara de teatru datorata trupei de la „Odeon”, intr-o demonstratie de virtuozitate si profesionalism cu „Portretul lui Dorian Gray”, dupa Oscar Wilde, in regia lui Dragos Galgotiu, coregrafia lui Razvan Mazilu, decorul lui Andrei Both si costumele Doinei Levintza. Ingemanarea dintre rigoarea, rafinamentul si eleganta discursului clasic, aureola romantica a conflictului, potentata prin ivirile teatrului coregrafic si ale momentelor de „teatru in teatru”, dar si altitudinea intelectuala a meditatiei contemporane cu privire la conditia artistului si a creatiei, la conditia umana, in general, au oferit publicului clipe de incendiara tensiune emotionala, insotite de aplauze la scena deschisa. Asa cum ne spunea doamna prof. univ. dr. Lizica Mihut, rectorul Universitatii „Aurel Vlaicu”, am fost martorii unei veritabile demonstratii de tinerete a teatrului clasic, dobandita prin tineretea intelectuala si profesionalismul realizatorilor spectacolului.
Teatrul de Comedie ne-a incantat, apoi, cu savuroasa adaptare dupa „Avarul”, de Moliere, semnata de Cristian Juncu si pusa in scena de Vlad Massaci, iar gazdele, Teatrul „Ioan Slavici” din Arad, ne-au oferit o antrenanta lectura scenica a piesei „Jocul dragostei si al intamplarii”, de Marivaux, in regia lui Laurian Oniga.
Dar tot acum, la Arad, ne-am putut bucura de o dubla prezenta a domnului Shakespeare, „contemporanul nostru”, pe scena festivalului, prin spectacolele cu „Romeo si Julieta”, in interpretarea trupei Teatrului National „Marin Sorescu” din Craiova, sub bagheta tanarului regizor Yannis Paraskevopoulos, si „Othello”, in viziunea valorosului director de scena Bocs'rdi L'szlo, cu trupa „Tam'si Iron” din Sfantu Gheorghe.
Tineretea acestui discurs artistic al craiovenilor, construind minunate punti intre virtutile intrinseci ale textului si perceptia lor din perspectiva lumii in care traim, s-a insotit in chip greu de uitat cu tragismul monumental al montarii artistilor din Sfantu Gheorghe ce proiecta drama „maurului din Venetia” pe fundalul contemporan al proliferarii derizoriului si raului, la aceasta cumpana dintre milenii.
Pentru domnii Ovidiu Cornea, director executiv al festivalului, Zolt'n Lov's, director interimar al Teatrului „Ioan Slavici”, si Dan Antoci, directorul Teatrului de marionete din Arad, alcatuind staff-ul acestei editii a intalnirii sarbatoresti cu capodoperele dramaturgiei clasice, ultima cadere de cortina a… deschis calea preocuparilor si pregatirilor pentru o editie viitoare de festival, cand se urmareste ca spectacolele sa fie onorate si de alte manifestari artistice complementare acestui eveniment singular in peisajul cultural-artistic romanesc.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă