23 C
București
luni, 1 iulie 2024
AcasăSpecial2,2 kilograme de arta romaneasca pentru Occident

2,2 kilograme de arta romaneasca pentru Occident

» In acest weekend a fost lansat la clubul Ota albumul "100towatch", o carte de 2,2 kilograme ce aduna 100 de artisti contemporani din Romania.

» Proiectul este creatia a doi expati din Bucuresti, jurnalistul britanic Tom Wilson si designerul sarb Milos Jovanovic, fiind finantat prin proiectul "Cantemir" al ICR.

» Site-ul, lansat acum doua saptamani, a avut in sase zile 8.000 de vizitatori unici. Promovarea pe canale oficiale presupune expedierea celor 1.000 de exemplare din album revistelor, galeriilor si criticilor de arta din afara tarii.

"Primul a iesit site-ul – care, la nici o saptamana dupa lansare, a atins deja 13.000 de vizualizari, de la 8.000 de vizitatori unici, iar asta s-a intamplat in conditiile in care promovarea s-a facut prin mijloace informale. Pe plan formal, am facut o lansare la Berlin saptamana trecuta, la Galeria «Plan B», si am trimis albumul revistelor, galeriilor, criticilor din lumea occidentala a artei", explica Tom Wilson.

Doua tone de carte trimise in strainatate
Dintre acestea, detaliaza jurnalistul britanic, se detaseaza Dazed&Confused din Anglia (care vor face un concurs pentru cititori), Flash Art (cel mai important magazin de arta contem-porana din lume, unde se va organiza, de asemenea, un concurs pentru cititori, care vor fi premiati cu exemplare ale voluminosului op), Creative Review, Modern Painters, The New York Times, The Guardian, The Times. In ceea ce priveste galeriile, nu au fost uitate Saatchi, The White Cube, Tate Modern etc. – un total de 340 de spatii expozitionale, critici de arta, magazine si ziare au primit albumul. Aceasta se vrea, printre altele, si o incercare de re-branding a Romaniei, a carei imagine sufera in continuare in Europa Occidentala, mai ales in tari ca Italia si Spania (unde au fost trimise exemplare in numar sensibil mai mare decat in alte tari). "Am vrut ca Romania sa fie cunoscuta prin efervescenta scenei sale artistice, despre care afara se stie foarte putin", explica Tom Wilson. Deja albumul a primit un ecou de la revista britanica Vice Magazine, prin intermediul unui articol ce poarta titlul semnificativ "Nu stim nimic despre arta din Romania".

Proiectul este rodul colaborarii dintre publicistul si DJ-ul englez Tom Wilson, care locuieste de ani buni in Romania, si designeru sarb Milos Jovanovic, cunoscut publicului alternativ drept unul dintre organiza-torii revistei de benzi desenate Aooleu. Cei doi au obtinut o finantare de 44.000 de euro de la ICR, prin programul "Cantemir", pentru a realiza un website (www.100towatch.ro) si un album ("100 to watch") menite sa promoveze arta contemporana romaneasca in strainatate. Ce nu s-a prevazut in buget a fost greutatea albumului, 2,2 kilograme, care a sporit sensibil costul transportului postal. "In total, am trimis aproape doua tone de carte in strainatate, astfel ca aproximativ 10% din costuri nu au mai putut fi acoperite de programul «Cantemir», ci au venit din buzunarele noastre si din diverse alte sponsorizari", marturiseste DJ-ul englez.

Tom Wilson: "Am preferat sa mergem si pe risc, pe nume care nu sunt vizibile"
Albumul reuneste atat artisti consacrati, cum ar fi Mircea Cantor si Dumitru Gorzo, cat si nume practic necunoscute, cum ar fi Zanga Kid, un street artist de numai 19 ani din Bucuresti. Care au fost asadar criteriile care au stat la baza selectiei? "Au fost doua mari criterii, aflate in conflict: pe de o parte, am inclus oameni care au primit recunoastere in strainatate, deci deja recunoscuti, si, pe de alta parte, artisti «to watch», de urmarit, care nu sunt neaparat cunoscuti, dar care activeaza intr-o zona foarte noua si arata promisiunea unui talent. Puteam, fireste, sa alegem calea comoda a numelor deja «canonizate» cultural, dar am preferat sa mergem si pe risc, sa pariem pe nume care nu sunt inca vizibile, dar care promit foarte mult. In definitiv, arta traieste din foarte mult risc, orice curator poate sa va confirme asta", conchide Tom Wilson.

Din zona muzicii, astfel de nume sunt Bogdan Anghel si Bogdan Marcu, ultimul dintre ei combinand animatia, performance-ul si muzica in crearea unor instalatii vizuale si sonore care nu ocolesc, de pilda, sfera manelelor, copios "citate" in mixurile artistilor. Albumul nu se opreste asupra vedetelor din cinematografia actuala: "Mungiu, Porumboiu, Puiu sunt deja supervedete, ei nu mai au nevoie de sustinerea si de promovarea noastra. Sincer, nu cred ca lui Cristi Mungiu o sa-i pese prea tare ca nu a aparut in carte".

Buget de 44.000 euro de la ICR
Proiectul include nume din zona artelor vizuale, literaturii, filmului, dansului si muzicii. Nu sunt neglijate nici artele utilitare, cum ar fi designul de moda. "Selectia numelor nu am facut-o doar noi doi, ci un grup de specialisti din fiecare domeniu", spune Wilson. Cei doi au facut selectia pentru design (Milos Jovanovic) si muzica (Tom Wilson), pentru celelalte sectiuni raspunzatori fiind curatorii Robert Marshal, Maria Gucci, Adrian Guta si stefan Tiron (arte vizuale), dansatorul norvegian Brynjar Bandlien (dans contemporan), criticul literar Luminita Marcu (literatura) si Andrei Rus (film).

MNAC iese din underground
Per ansamblu, dincolo de diferentele dintre cei selectati, albumul respira un aer de familie foarte postmodern, de unde aerul relaxat, umorul, citatul ironic, kitsch-ul afisat – toate cu iz de MNAC. Ce e MNAC?  MNAC e Muzeul National de Arta Contemporana, o institutie mitica a inceputului anilor 2000, care a grupat artistii preocupati de noile media, postmodernism digital, activism urban si ecologic. Cei care ies in afara mainstream-ului postmodern (Tudor&Vatamanu, Gianina Carbunaru, Mircea Cantor, Marian Crisan etc.) se pierd parca, nu se mai vad ca individualitati. Pornind de aici, noutatea acestui album pare sa vina tocmai din interesul aratat pentru artele cool ale momentului. Astfel, sectiunea artelor vizuale consacra o fasie semnificativa zonei street art: doi protagonisti ai scandalului poneiului roz (IRLO si Nuclear Fairy), Ada Musat si Zanga Kid.

Designul vestimentar se opreste asupra glamourosului Rozalb de Mura, cu hainele sale influentate de dandysmul gay, dar si asupra Anei Alexe, creatoarea unor haine mai putin ostentativ-extravagante. Oricum, in timp ce designul, muzica si artele vizuale se sparg in figuri postmoderne, filmul si dansul contemporan selecteaza, in majoritate, nume din zona minimalismului: Marian Crisan si Adrian Sitaru, in zona filmului, Maria Baroncea si Eduard Gabia, in ceea ce tine de dans contemporan.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă