Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Predare improvizată, pentru peste 130.000 de elevi

Peste 130.000 de elevi învață „la grămadă“, în școli unde copiilor de clase diferite li se predă, în același timp, de către același profesor. Specialiștii în pedagogie spun că nu mai poate fi vorba de un proces didactic eficient, în această situație.

Laurențiu Mușoiu 0 comentarii

Actualizat: 15.05.2019 - 12:10

Potrivit datelor Ministerului Educației Naționale (MEN), obținute de „România liberă“, în anul școlar 2018-2019 (la începutul semestrului al II-lea), 132.080 de elevi învață în clase cu tip de predare simultan. Adică elevilor de clase diferite (de exemplu clasa întâi și clasa a III-a) le predă, în aceeași oră, ace-lași profesor. Dintre aceștia, 103.863 de elevi sunt în ciclul primar (clasa pregătitoare – clasa a IV-a).

Pe regiuni, avem următoarea distribuție (în partea sa superioară): Transilvania (36.269 de elevi), Moldova (31.610 elevi) și Muntenia (18.924 de elevi). În acest an școlar sunt, la nivel național, înscriși aproximativ 2.900.000 de elevi.

În medie, în ultimii ani, numărul total al elevilor care învață în clase cu predare de tip simultan a fost asemănător.

Ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, admite că nu se poate vorbi de performanță, în acest caz, dar spune că Guvernul are proiecte care să conducă la diminuarea fenomenului. „Evident că nu este o situație care să ne bucure sau care să ducă la performanță. Dar avem un proiect pentru diminuarea fenomenului. Ministerul Dezvoltării, pentru că ei se ocupă de investiții, are un proiect de achiziționare a 2.300 de microbuze pentru elevi, cu care să-i transportăm pe cei care învață în astfel de clase, la școala cea mai apropiată, unde există posibilitatea de a se preda în clase normale. Nu pot să vă spun, acum, dacă vom reuși, până la începutul anului școlar următor, să nu mai avem niciun elev în clasă cu predare de tip simultan, dar avem în proiect achiziționarea acestor microbuze“, ne-a declarat Ecaterina Andronescu.

Ministrul Educației ne-a mai precizat că mai există un proiect ce prevede reînființarea internatelor școlare. „Va trebui să vedem ce soluții pot fi luate. Sunt localități în care se găsește câte o casă pe un deal și este greu să aduci toți elevii la școală. Va trebui găsită o soluție și acolo. Mai avem un proiect prin care vrem să reînființăm internatele școlare, unele mai există, astfel încât elevii să nu mai fie nevoiți să facă naveta“, ne-a mai spus Andronescu.

 

Învățăm copiii cum este fără autostrăzi

Sindicaliștii din învățământ spun că microbuzele pe care Guvernul vrea să le achiziționeze nu sunt o soluție viabilă în toate cazurile. „Ministerul Educației trebuie să spună de ce învață acei copii în clase cu predare de tip simultan. Unde se află unitățile -școlare și așa mai departe… De 30 de ani achiziționează, înainte automobile ARO, apoi microbuze, dar poate sunt școli unde nu se poate ajunge decât cu tancul“, ne-a declarat președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret“, Marius Ovidiu Nistor.

Acesta susține că ar fi o soluție mult mai bună aducerea cadrelor didactice la școlile cu predare de tip simultan. „Este cu totul altceva dacă s-ar aduce cadre didactice la aceste -școli. Trebuie văzut câți elevi trebuie să facă naveta și ce vârste au aceștia. Nu poți să pui un copil să facă naveta 30-40 de kilometri dus și tot atât la întors. Dar, probabil, că pentru o țară unde nu avem autostrăzi, este bine să îi obișnuiești cu aceste drumuri. Probabil că vom desființa simultanele, din pix. Așa cum am desființat școlile profesionale, din pix, și le reînființăm, acum, tot din pix“, ne-a mai spus Nistor.

Liderul sindical a criticat, în repetate rânduri, inițiativele ministrului Ecaterina Andronescu de a transforma unele licee în școli profesionale.

 

Cum văd situația cadrele didactice

Multe cadre didactice susțin că simultanele duc, adesea, la desființarea de posturi și de unități școlare. „Se cuplează clasa întâi cu clasa a III-a și clasa a II-a cu a IV-a. Nu poți să ai clase apropiate, pentru că și materia este apropiată și ar atrage atenția și elevilor de la cealaltă clasă. La simultane se îmbină predarea directă, când învățătorul le predă elevilor unei clase, cu cea indirectă, când elevii de la cealaltă clasă trebuie să facă lucru individual. De aceea îi înțeleg pe părinții care nu vor să-și lase copiii la clasele cu predare simultană și, dacă sunt în apropiere de orașe, îi duc acolo. Unde sunt localități izolate, se merge pe simultane. Dar la simultane se predă 6 ore, nu 4. Ar trebui să ai primele două ore cu clasa mai mică, două comune și ultimele două cu clasa mai mare. Cel puțin, așa am învățat noi. Dar nu se face așa, pentru că profesorii nu sunt plătiți. Ar trebui ca orele comune să fie de educație fizică, desen sau muzică. Se trece la predare de tip simultan, când numărul elevilor dintr-o clasă ajunge sub 10. Dar, în general, simultanele duc la desființarea de posturi și la închiderea școlii“, ne-a explicat un învățător cu peste 36 de ani de activitate la catedră, care a predat și la simultane.  

Comentarii

loading...